Collegeweek 3 Observeren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het doen van eigen onderzoek
Advertisements

1.1 Waar worden enquêtes voor gebruikt?
Observeren “what you see, is what you get”
College 3 Meten.
Fasen van onderzoek Onderzoeksplan bureauwerk Dataverzameling
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Observeren en rapporteren
Xxxxxxxxxxxxxxx 4/4/2017 Inleiding onderzoeksleer Helleke Hendriks docent werktuigbouwkunde voormalig productonderzoeker bij Consumentenbond xxxxxxxxxxxxx.
Beschrijvend onderzoek
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Meten bij marktonderzoek
Observatie, focusgroepen en andere kwalitatieve
Meten bij marktonderzoek
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
Stagebegeleiding Bijeenkomst 4 Blok 2.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 5 Blok 2.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Leerdoelen SMART maken
Observeren en rapporteren
Observeren en rapporteren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 3 Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Madeleine Meurs Med.hr.nl/meurm Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 1.
Workshop interviewen en observeren
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Kijken naar Kinderen Week 4
Methoden & Technieken van Onderzoek
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Methoden & Technieken van Onderzoek
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Kijken naar Kinderen Week 3
wie ben ik? leeftijd? woonplaats? getrouwd/ongetrouwd/its complicated?
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 3 + 4
Onderzoeksvaardigheden 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek7 Hafida El- Gharbaoui.
Kijken naar kinderen les 2 Hafida El-Gharbaoui
Onderzoek 1 Presentatie titel
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 6 Hafida El – Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 3 kwartaal 2.
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Kijken naar Kinderen Week 3
Kijken naar Kinderen Week 5
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Criteria voor een goed “onderzoek”
Kwalitatief interview(en) Maar waaróm geeft de respondent dat antwoord? Samen onderzoeken.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Observeren Les 3.
Observeren en rapporteren
Het forum.
Observeren rapporteren
Methodiek Observeren.
Observeren en rapporteren
Observeren Les 2.
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Observeren Les 2.
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Observeren rapporteren
Transcript van de presentatie:

Collegeweek 3 Observeren Hoofdstuk 9: boek en vragen Feedback tussenproduct Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Observeren of interviewen? Wanneer interviewen? Voor informatie m.b.t. attitudes, opinies, gevoelens, gedachten, kennis Wanneer observeren? Als je feitelijk gedrag wilt vaststellen 9.1Wanneer ga je observeren en wanneer ga je interviewen? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal Voordelen observeren Grote betrouwbaarheid: geen “oneerlijke” antwoorden i.v.m. onbewust gedrag, sociaal wenselijke antwoorden 9.2 Wat zijn de voordelen van observatie? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal Nadelen observeren Gedrag komt niet frequent voor: dan kost het veel tijd en is kostbaar Alleen waarneembare gedragingen. Geen geen achterliggende ideeën en motivaties, hierdoor heb je kans op subjectieve interpretaties van observator Aanwezigheid observator beïnvloedt de situatie Wat zijn de nadelen van observatie? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Voorkomen beïnvloeding door aanwezigheid observator Onopvallend aanwezig zijn en achteraf noteren Een bijzondere vorm hiervan is participerende observatie Het gebruik van (verborgen) camera’s Doorzichtige spiegelwand 9.4Hoe kun je zo veel mogelijk voorkomen dat de aanwezigheid van de observator invloed heeft? ‘ 9.5Waarom moet je geobserveerd gedrag zo snel mogelijk registreren? Terugbrengen subjectiviteit ook doen door zo snel mogelijk de waarnemingen te noteren 9-6 Wat zijn de voor- en nadelen van het gebruik van videoregistraties Voordeel camera’s: meerder malen afdraaien en verdekt opstellen Nadeel Je moet in het blikveld blijven Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Welke stappen neem je bij het observeren? Operationaliseren van je centrale begrippen in meetbare kenmerken: begrippen definiëren en vaststellen wat je precies wilt gaan observeren (gedragingen / kenmerken) Ontwikkelen van een categorieënsysteem Een observatieschema maken Observator duidelijke instructies geven 9.7Welke stappen neem je bij het observeren om te bepalen wat je gaat observeren? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal Gedragsaspecten Frequentie: hoe vaak komt iets voor? Event sampling Interval codering en time sampling Duur van het gedrag Intensiteit van het gedrag Overige categorieën 9.8 Welke gedragsaspecten kun je onderscheiden bij het indelen van een categorieënsysteem voor je waarnemingen? Licht elk aspect kort toe 9.9 Wat is het verschil tussen time- en event-sampling? 9.10 Wat is een ratingscale? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Vastleggen hoe je gaat observeren Waar ga je observeren? (aan tafel, speelruimte, huiskamer) In welke omstandigheden? Op welke tijdstippen : variëren Wie: observator, camera, meerdere observatoren (intercodeursbetrouwbaarheid) Vastleggen met rating scale? 9.11 Noem een aantal aspecten die je van te voren vastlegt over hoe er geobserveerd gaat worden 9.12 Hoe kun je de intercodeursbetrouwbaarheid verhogen? …………… Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Hoe registreer je bij observaties? M.b.v. Observatieformulier (houd deze simpel!) Jouw opmerkingen met memo-cassetterecorder, telefoon, i-pod etc video-opnamen 9.13 Op welke wijze kun je de observaties registreren? Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal De betrouwbaarheid Vergroten door meerdere observatoren in te zetten inter-observatorbetrouwbaarheid meten met: Overeenstemmingspercentage Cohens kappa (nominale schaal) Correlatiecoëfficiënt (hoger meetniveau 9.14 Hoe kun je de interobservatorbetrouwbaarheid eenvoudig vaststellen? 9.15 Wat is Cohens kappa?. Hoef je niet te berekenen......... Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal De validiteit Bij complexe en exacte begrippen kun je niet rechtstreeks meten wat je wilt meten. Bijvoorbeeld dominantie. Je kiest dan indicatoren Je valideert vaak met gegevens uit interviews 9.16 Wanneer moet je bij een observatieonderzoek nagaan of de meting valide is?............. 9.17 Wat voor gegevens worden vaak ter validering van observatiegegevens gebruikt ………… Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal Fight for kisses Observatieopdracht: Interactie tussen 2 opvoeders en 1 kind: Fight For Kisses Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal

De observatieopdracht feedback Onderzoeksmethoden 2007-2008 Blok 2, les 3 Mieke de Waal