Stand van zaken: Integrale leerlijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Advertisements

Actielijnen School –Ex programma Matching-offensief
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
CLOP 27 november 2007 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
2e concept (ligt bij het MT)
Van leermiddel naar competentiegericht totaalconcept
Presentatie introductie BGL
Agendapunt CLOP Urenverdeling periode 3 en 4 Invulling cursus integrale opdrachten Carrousel Wijziging jaarplanning Discussiepunten.
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Nederlands en vakleer samen in de BPV
SLB docent jaar 4 training Van niets tot de “Start Document”
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Project Goal Opleiding Ict-beheer.
Welkom Afsluiting KC en hoe verder!. Klas 3 sluit kc af Klas 3 is laatste jaar van project Kunst & Cultuur. Leerlingen krijgen eindbeoordeling per vak.
Mal Groepsrisico stand van zaken Terry de Zoete 1 december 2009.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Bijeenkomst bedrijfsleven en onderwijs SLEBB Examenmix 20 januari 2010.
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Agendapunt CLOP contraproductiviteit stand van zaken
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Welkom. Henk van den Broek Adjunct sectordirecteur vmbo-pro Presentatie door:
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
Beroepspraktijkvorming De procedure
Op naar…
Bijeenkomst niveau 4 Detailhandel
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
VO 1 mbo.
Voortgangsgesprek fase 1
Drenthe College Regionaal Opleidingen Centrum
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Het belang van een stage
21 september 2011 Welkom. Voornaamste wijzigingen Eindtermgerichte toetsen Metaal 2011 – 2012 Franklin Hoogreef Projectleider Kenteq Afdeling Ontwikkeling.
Het belang van een stage
De kubus van CSPE succesfactoren!
Het Leren Organiseren Logistiek van het nieuwe onderwijs
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
Openingsbalans Inleiding Elobase.
Mijn opleidingsbeeld.
Vakmanschap in de praktijk bij T+H ‘Het Gildemodel’
Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
1. lesoverzicht les WiG volgens lesmodel Realistisch Rekenen
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Het jaar van de waarheid!
Kiezen voor keuzedelen
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Wat willen we in de bovenbouw? Klas 3 – Junior Company – 2 weken stage met economisch gerelateerde opdrachten. – Bedrijfsbezoeken – Ondernemer in de klas.
Leren doe je samen Het generen van leerdynamiek. 1.De professionele leergemeenschap, de weg naar duurzaam onderwijs; 2.Verbeteren van leerdynamiek; 3.De.
De OER Planning van het traject. Wat is een OER? Een manier om: Studenten en anderen te informeren Onderwijs en examens te plannen Te sturen vanuit Missie,
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Werkveldbijeenkomst 2 e en 3 e jaars begeleiders woensdag 1 oktober, 14.00u tot 16.00u Even voorstellen & programma.
De opleiding PrO-Entree Informatie-avond 21 april 2015.
Bijeenkomst projectleiders Utrecht, 26 september 2011.
Informatiebijeenkomst Woensdag 22 april Nieuwe subsidieaanvraag 1.Verhoogde bedragen € 9,50 per leerling per jaar Minimaal € 760 (bij minder dan.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Infoavond schakeljaar Het Groene Lyceum Welkom Even voorstellen Contactgegevens checken.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Informatieavond MOH leerjaar Vakschool Wageningen
Ambulante Begeleiding
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
SLB – Uitleg Examens 1VIBH sept-2016.
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Technisch Ontwerp inhoud
Stap drie bij projecten
Transcript van de presentatie:

Stand van zaken: Integrale leerlijn (detailhandel)

Deze presentatie Examenplan < > Studiekaarten B projecten <> BPV werkmap Knelpunt BBL VS KT 1 splitsing deel 1 & 2 Stapeling Readerservice

Aanpak IL = KC-handel examenplan is basis voor de studiekaart

Studiekaart In de B projecten komen theorie en het praktijkdeel van het examenplan bij elkaar.

B Projecten B project helpt de leerling om de theorie ‘stap voor stap’ te vertalen naar de praktijksituatie Start begint op school (bijv. Workshop) B projecten zijn voorwaardelijk en wordt gebruikt in de portfolio (ook SLB volgmiddel)

BPV werkmap BPV werkmap bevat praktijk vertaling van de B-projecten naar leerling en zijn/haar stagebedrijf. B projecten + BPV werkmap horen bij elkaar Geen BPV werkboek maar werkmap (een worddocument met hints voor de leerling) Ombouw BPV werkmap naar zelfstandig werkboek Praktijkopleider beoordeeld Antwoordsuggesties voor de praktijkopleiders (staat al in elobase) BPV werkmap document beschikbaar op www.drenthecollege.info (onder stage)

In BBL variant keuzes maken met bijv. opgaven en de projecten. Studiekaart BBL In BBL variant keuzes maken met bijv. opgaven en de projecten.

BPV werkmap - VS Deel 2 Deel 1 Alle KT krijgen een deel 1 en deel 2. Reden: Mogelijkheid om bepaalde competenties te beoordelen aan het einde van de opleiding Na VK heb je een vrijstelling van deel 1 (stapelen).

Stapeling KT1 KT2 AVM VK KT1 KT2 KT3 VS KT2 KT3 KT4 MAN OND stapeling: In Elobase 4.0 jan 2009 sept 2009 vanaf 2010 deel 1 deel 1 deel 1 KT4 deel 2 deel 2 deel 2 deel 1 deel 1 deel 1 KT1 deel 2 deel 2 deel 2 deel 3 deel 3 deel 3 deel 2 inzetten na VK deel 3 inzetten na VS

Readerservice De nieuwe Readerservice is een perfect hulpmiddel om snel en gemakkelijk een nette reader te maken. Het eindresultaat is een pdf met voorblad, inhoudsopgave en paginanummers. U selecteert zelf de gewenste inhoud en volgorde.

Tot slot - ontwikkelingen Werkboek Ontwikkeling van theorietraining T.b.v. Theorietoets Per kerntaak Rekenen verkoper per 01/09 VS in ontwikkeling Integrale benadering Volgende CLOP IL vergadering op 10 december