Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Advertisements

Leiderschap in beweging
Communicatie als strategisch instrument bij verandertrajecten in de langdurige zorg Saskia ter Kuile, Communicatiemanager In.
Menno Karres Lead Auditor
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
De opstart van een succesvol verzuimbeleid
Medezeggenschap en de Benchmark
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Inzet van docenten: planning, overzicht en kwaliteit
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Projectmatig werken Simone van den Hil.
Resultaten organisatiestudie Zorgsystemen Ondernemingsraad 28 augustus 2008.
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
het succes van een organisatie het welbevinden en succes
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Nova Vitaal Gezonde school…… Rosa Wassink Arbo coördinator
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
Hoofdstuk 18 Veranderingen in organisaties tot stand brengen
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
LSB Trefdag Antwerpen 1 PARTICIPATIE Lokaal Sociaal Beleid Gent (par·ti·ci·pa·tie de; v -s het hebben van aandeel in iets; deelname)
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Gedrag in organisaties, 10e editie
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Vragenlijst ketencoördinatoren
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
ONLY ONCE Gevolg van regeerakkoord van 2003 : FODs zullen vanaf 1 januari 2005 geen gegevens of attesten meer opvragen aan de burgers die door hen al werden.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Highlights evaluaties Presentatie De Groene Parade II 10 juni 2009.
John P. Kotter Harvard Business School
LOMOZ Versterking van de positionering 1. 2 Agenda 1.Drijfveren: idealisme 2.Marketingbeleid 3.De vertaalslag naar de LOMOZ situatie 4.Plan van aanpak.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
1 Klanttevredenheidsonderzoek Vergunningverlening Presentatie LOVH Sjoerd Zegers – 18 november 2010.
Stuurgroep Veilig op weg – 19 februari 2008 Stuurgroep ‘Veilig op weg’ Greet Aelter - coördinator sociale veiligheid.
Enterprise Document Management Fase
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Modern HR-beleid: Waar staan we en hoe kan jij hierop wegen?
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Algemene Ondernemersvaardigheden
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Project Proceshuis Road show
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Presentatie Vocational Service2 april Vocational Service Visie, Aanpak en Plan
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
TRANSITIE BINNEN DE ORGANISATIE. En nu?  Denk intern na over manieren om deze materie verder te laten binnensijpelen in het dagelijkse doen en denken.
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Veiligezorg® Fase 1 Organisatorische voorbereiding.
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
1 De Lijn – Kennis & techniek Informatiesessie 9 & 10 maart 2005.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
STRATEGIE MANAGEMENT STRUCTUUR CULTUUR PROCESSEN MEDEWERKERS
Vzw Mechelen MeeMaken.
Transcript van de presentatie:

Strategisch Project Performante Interne Communicatie 2.0 Ondernemingsraad 27 november 2008

Scope van het strategisch project Performante Interne Communicatie 2.0 Bouwen aan een interne communicatie ORGANISATIE LOPENDE ACTIES interne communicatie (2008) Rollen & verantwoordelijkheden Interne kanalen Interne doelgroepen Werkprocessen Concrete communicatie acties, zoals - missie, waarden - Nieuwe wegen voor Exploitatie /09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 2 Scope van het strategisch project

Context - voortraject GERAADPLEEGDE BRONNEN –Communicatieplan project Raaklijn –Opgesteld door PRP –November 2003 –Het plan van aanpak optimaliseren interne communicatie –Opgesteld door Els Matthysen – Communicatieadviseur De Lijn –April 2008 –Interviews met medewerkers & Directeuren –Afgenomen door Empact / Know2Act –April-Mei-Juni /09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 3

Uitdagingen Wat leeft in de organisatie? 1: Medewerkers worden ook geïnformeerd over het bedrijf via de media en de vakbonden 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 4 2: Een groot deel van het personeel (chauffeurs, technici en controleurs) heeft geen toegang tot PC 3: Er is heel veel informatie, er is nood aan meer structuur 4: Er is nood aan duidelijke informatie en het geschikte communicatiekanaal 5: Intranet is te statisch

Inhoud van deze voormiddag 1.Context – voortraject 2.Doelstellingen en aanpak 3.4 werkgroepen 4.Projectstructuur 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 5

Doelstellingen van een interne communicatie-organisatie Het opbouwen van een performante interne communicatie organisatie die : éénduidig doordacht betrouwbaar effectief en gebruiksvriendelijk is en zo de missie en de doelstellingen van De Lijn mee helpt realiseren 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 6

Aanpak om deze doelstellingen te realiseren –Interne Communicatie belangt iedereen aan –Creëren van een groot draagvlak door betrokkenheid te stimuleren vanuit alle hoeken van De Lijn –De aangeboden oplossingen dienen afgestemd te zijn aan de reële behoeften van De Lijn  Opstart van 4 werkgroepen  Doel = bepalen en realiseren van veranderingen in 4 thema’s 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 7

Inhoud van deze voormiddag 1.Context – voortraject 2.Doelstellingen en aanpak 3.4 werkgroepen 4.Projectstructuur 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 8

Andere 4 thema’s = 4 werkgroepen Intranet Personeels- magazine Terrein- communicatie Beleid interne communicatie 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 9

Beleid Interne Communicatie Doelstelling Doelstelling Bepalen van de rollen en verantwoordelijkheden omtrent interne communicatie Werkprocessen bepalen en implementeren Vastleggen van de verschillende kanalen voor alle doelgroepen Bepalen van het communicatieplanningsproces Doelstelling Bepalen van de rollen en verantwoordelijkheden omtrent interne communicatie Werkprocessen bepalen en implementeren Vastleggen van de verschillende kanalen voor alle doelgroepen Bepalen van het communicatieplanningsproces 21/09/2014Plan van aanpak optimaliseren interne communicatie Dia 10

Intranet Doelstelling Doelstelling Het opbouwen van een performant intranet, die de ruggegraat vormt binnen interne communicatie van De Lijn Werkprocessen bepalen en implementeren om het intranet up te daten. Het gebruik van intranet promoten bij het personeel dat toegang heeft tot het intranet en in tweede fase ook naar medewerkers zonder pc-toegang Doelstelling Het opbouwen van een performant intranet, die de ruggegraat vormt binnen interne communicatie van De Lijn Werkprocessen bepalen en implementeren om het intranet up te daten. Het gebruik van intranet promoten bij het personeel dat toegang heeft tot het intranet en in tweede fase ook naar medewerkers zonder pc-toegang 21/09/2014Plan van aanpak optimaliseren interne communicatie Dia 11

Personeelsmagazine Doelstelling Doelstelling Stimuleren van een samenhorigheidsgevoel (De Lijn-gevoel) Verhogen van de betrokkenheid van het personeel door hen mee actief te laten meehelpen aan de inhoud en het bezorgen van informatie Zorgen dat de invulling op een performante manier gebeurt Doelstelling Stimuleren van een samenhorigheidsgevoel (De Lijn-gevoel) Verhogen van de betrokkenheid van het personeel door hen mee actief te laten meehelpen aan de inhoud en het bezorgen van informatie Zorgen dat de invulling op een performante manier gebeurt 21/09/2014Plan van aanpak optimaliseren interne communicatie Dia 12

Terreincommunicatie Doelstelling Doelstelling Efficiënter en performanter stroomlijnen van de communicatie naar en tussen de mensen op het terrein (zowel regio als exploitanten) Zoeken naar nieuwe initiatieven, of implementeren van bestaande projecten, om de verschillende doelgroepen op het terrein te informeren Zoeken naar projecten om het terrein zelf ook te laten communiceren naar management en tussen collega’s Doelstelling Efficiënter en performanter stroomlijnen van de communicatie naar en tussen de mensen op het terrein (zowel regio als exploitanten) Zoeken naar nieuwe initiatieven, of implementeren van bestaande projecten, om de verschillende doelgroepen op het terrein te informeren Zoeken naar projecten om het terrein zelf ook te laten communiceren naar management en tussen collega’s 21/09/2014Plan van aanpak optimaliseren interne communicatie Dia 13

Inhoud van deze voormiddag 1.Context – voortraject 2.Doelstellingen en aanpak 3.4 werkgroepen 4.Projectstructuur 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 14

Project- en overlegstructuur Projectteam Stuurgroep Raad van Directeuren Functioneel Overleg Klankbordgroep Intranet Personeels- magazine Terrein- communicatie Andere Beleid interne communicatie 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 15

Project- en overlegstructuur Stuurgroep Doelstelling Validatie van de verschillende acties / concepten van het project De coherentie garanderen met de andere initiatieven binnen De Lijn De RvD / RvB voorbereiden Doelstelling Validatie van de verschillende acties / concepten van het project De coherentie garanderen met de andere initiatieven binnen De Lijn De RvD / RvB voorbereiden 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 16

Project- en overlegstructuur Projectteam Doelstelling De status en concepten van de verschillende projecten rapporteren en opvolgen De coherentie tussen de verschillende werkstromen garanderen Bewaken van een éénduidige methodologie De stuurgroepen voorbereiden Doelstelling De status en concepten van de verschillende projecten rapporteren en opvolgen De coherentie tussen de verschillende werkstromen garanderen Bewaken van een éénduidige methodologie De stuurgroepen voorbereiden 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 17

Project- en overlegstructuur Klankbordgroep Samenstelling deelnemers 5 chauffeurs (1 per entiteit) 5 chauffeurs exploitanten 5 bedienden (1 per entiteit) 5 controleurs (1 per entitetit) 5 technici (1 per entiteit) 5 medewerkers Lijnwinkel Samenstelling deelnemers 5 chauffeurs (1 per entiteit) 5 chauffeurs exploitanten 5 bedienden (1 per entiteit) 5 controleurs (1 per entitetit) 5 technici (1 per entiteit) 5 medewerkers Lijnwinkel Doelstelling Noden en behoeften van de doelgroepen opnemen Concepten voorstellen om de relevantie en gebruiksvriendelijkheid af te toetsen Doelstelling Noden en behoeften van de doelgroepen opnemen Concepten voorstellen om de relevantie en gebruiksvriendelijkheid af te toetsen Agenda 16 januari: aftoetsen van Intranet: structuur en classificatie Personeelsmagazine: concept Initiatieven Terreincommunicatie Communicatiemodel Agenda 16 januari: aftoetsen van Intranet: structuur en classificatie Personeelsmagazine: concept Initiatieven Terreincommunicatie Communicatiemodel 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 18

Project- en overlegstructuur RvD en Functioneel Overleg Deelnemers Leden van de Raad van Directeuren en Functionele Overleggen Deelnemers Leden van de Raad van Directeuren en Functionele Overleggen Organisatie Frequentie : bij belangrijke mijlpalen van het project Organisatie Frequentie : bij belangrijke mijlpalen van het project Doelstelling Validatie (RvD) / voorstelling (FO) van de verschillende acties / concepten van het project De coherentie garanderen met de andere initiatieven binnen De Lijn Doelstelling Validatie (RvD) / voorstelling (FO) van de verschillende acties / concepten van het project De coherentie garanderen met de andere initiatieven binnen De Lijn 21/09/2014Performante Interne Communicatie 2.0 – kick-off werkgroepen Dia 19

Waar staan we vandaag? – mijlpalen 07/08 08/08 09/0810/0811/0812/0801/0902/0903/0904/0905/0906/0908/0909/0907/09 Kanalenstrategie Samenwerkingsmodel Planningsproces Rollen & verantwoordelijkheden Interne Communicatie Processen en regels 15/12 31/01 BELEID INTERNE COMMUNICATIE 31/08 INTRANET Analyse document Intranet Structuur Concept Intranet Ontwikkeling Go Live 30/12 31/01 15/08 PERSONEELSMAGAZINE Aanpak veldwerk Langetermijn visie personeelsmagazine aanpak nieuw model 4/ / TERREIN COMMUNICATIE Infoborden en boek 28/ Communicatiemodel Uitrol en veranderingsplan Go Live 30/ / / /10 30/09