Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De ideeën van Kaplan & Norton over de Balanced Scorecard
Advertisements

Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Menno Karres Lead Auditor
INTERACTION DESIGN Week 3.
Besturing van (bedrijf)processen
PreSoft [dashboard]. Om een goed beeld te krijgen van de organisatie performance kiezen steeds meer managers voor een overzichtelijk management dashboard.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Een startersgids voor innovatie
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Titel presentatie Vragen subsets OM1 Gemeente Amsterdam 1 januari 2003.
Welkom bij de presentatie van het
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
Verandermanagement Hoofdstuk 9 Evaluatie
Hoofdstuk 2 Het onderzoeksonderwerp formuleren en verduidelijken Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian.
Deel 1 De BSC van AWV.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Management en beleid Leidinggeven Blz. 29.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
15 juni 2011  1-Ontwerpaanpak  Betreft 84% van de veranderingen  Daarvan loopt ¾ vast  Voorbeeld:  tussen had 90% van de  Fortune 500.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
Implementatie Normblad 8002
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
© de vries business consultancy, 2008
Vroege Vogel-sessie Managementsystemen op een rij Relatie INK-managementmodel en andere managementmodellen drs. J.A.J. Balk, INK Vroege Vogel-sessie,
Producten & Werkprocessen
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
2014 EVALUATIES N+1.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Visie & Strategie.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Nike Supply Chain Management
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Waarom? Je hebt de afgelopen lessen je interesses, vaardigheden en persoonlijkheid in kaart gebracht. Waar dat samenkomt, daar ligt je passie. Dat.
1 Challenge the future Afstudeerpresentatie Verbetering van TPM implementatiebeheersing bij de Heineken Brouwerij Zoeterwoude.
Certificering van assetmanagement
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Een vergadering organiseren
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
SHEQ SHQ.
Vergadering Personeelsdienst
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Transcript van de presentatie:

Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence De audit zelftest ! Business Excellence 1: identificeer en formuleer opdracht 2: Breng huidige situatie in kaart en stel meetbaar doel ...door de implementatie van ISO 9001 en 14001 Wat zijn de verbeterdoelen voor jouw afdeling en hoe hangen die samen met jouw werk en verantwoordelijkheden? Heb je de doelen van je afdeling en van het hele bedrijf gezien en uitgelegd gekregen? Zit je in een verbeterteam, wat is daar het doel van en hoe hangt dit samen met de verbeterdoelen van het bedrijf of je afdeling? Hanteert jouw verbeterteam een duidelijke P-D-C-A lus om te verbeteren? Kun je het proces plaatje van je bedrijf uitleggen? Waar ligt vast hoe jij je werk moet doen? Hoe weet je of de klant tevreden is over jullie werk? Heeft jouw afdeling key performance indicators die samenhangen met klantentevredenheid? Wat is er sinds de laatste audit gebeurd aan verder verbeteren? Kun je laten zien hoe je een ISO procedure van het Intranet/van de LAN schijf of uit de manual ophaalt? Wat is een ISO certificaat? ‘Diploma’ voor het onder controle hebben van je processen, zodat je zo goed mogelijk kunt voldoen aan de eisen van je klant. How to make a cup of coffee? FLOWCHART EXAMPLE Doelen zijn: Thirst Start Specifiek Meetbaar Ambitieus Realistisch Tijdgefaseerd Fill kettle with water Boil kettle Coffee in cup Milk? yes Add milk no Sugar? yes Belangrijkste principes: Klantgerichtheid: klant staat centraal Leiderschap: om doel en richting van organisatie vast te stellen, en medewerkers te betrekken Betrokken medewerkers: op alle niveaus worden de bekwaamheden van medewerkers zo goed mogelijk gebruikt Proces- en systeem benadering: activiteiten staan niet op zichzelf, maar zijn onderdeel van een keten van activiteiten om te voldoen aan de eisen van de klant Continue verbetering: ècht leren van je fouten, verbeteren op een gestructureerde manier (PDCA cirkel) Feiten: beslissingen vinden altijd plaats op basis van de analyse van gegevens Leveranciers: een organisatie bestaat uit een keten van (interne en externe!) leveranciers en klanten, die van elkaar afhankelijk zijn. Pas bij een win-win situatie wordt er waarde gecreëerd 3: Onderzoek wat de echte oorzaken zijn People Resources Problem statement: Methods Materials 4: Bedenk oplossingen en selecteer de beste Criteria Weight Solutions “Ik verzamel maandelijks de financiële gegevens van onze afdelingen. Ik ben onderdeel van het proces om onze aandeelhouders te informeren over de voortgang die ons bedrijf boekt bij het uitvoeren van haar strategie.” 5: Implementeer en meet resultaat 6: Check en standaardiseer (ISO)

beschrijving hoe die werkt Het procesmodel van ons bedrijf Act: Analyseer bij onvoldoende voortgang de oorzaak en start corrigerende maatregelen om het doel alsnog te halen. Deze worden ook weer opgenomen in het improvement plan. Het procesmodel laat in één oogopslag zien wat de hoofdprocessen zijn binnen onze onderneming. Dit model geldt voor de hele organisatie. Maar niet alle processen spelen een rol binnen iedere afdeling. Hieronder zie je de belangrijkste procesgebieden waar wij een rol in spelen: De Manual Business Excellence policy Een management systeem is een systeem voor het sturen en beheersen van een organisatie met betrekking tot kwaliteit. Om een management systeem te bouwen, moet je weten wie je klanten zijn. In ons geval hebben we interne en externe klanten. De externe klanten zijn de aandeelhouders, consumenten, overheid, het milieu, etc. Het product dat we hen leveren is …… Onze interne klanten zijn……………….. Proces plaatje Ons kwaliteitsbeleid is vastgelegd in de Business Excellence policy. Je kunt deze vinden in de Manual. Onze verbeterdoelen zijn vastgelegd in de Balanced Score cards. Die zijn er op bedrijfs niveau maar ook per afdeling. Ons management systeem is vastgelegd in de Manual. Voor ons zijn in de volgende gemeenschappelijke doelen beschreven: Plaatje manual en beschrijving hoe die werkt Doelen Proces controle Het beheersen van je processen en continue verbetering zijn belangrijke principes om aan de eisen van je klant te kunnen voldoen. De Plan-Do-Check-Act cirkel staat hierbij centraal. Je kunt de PDCA-cirkel ook duidelijk herkennen in de manier waarop onze organisatie wordt aangestuurd, zowel kijkend naar het hele bedrijf, als naar de individuele afdelingen. Procedure – beschrijvingen van werkwijzes Document – informatie die van belang is om werk goed uit te kunnen voeren zoals beleidsuitgangspunten, formulieren of richtlijnen Work instruction – gedetailleerde beschrijving van hoe bepaalde activiteiten gedaan moeten worden Process overview – overzicht van subprocessen in bepaald procescluster inclusief de belangrijkste KPI’s en soms leuke hebbedingetjes als downloads Daarnaast bevat de manual allerlei relevante informatie die handig of noodzakelijk is om de samenhang tussen de processen en de afdelingen te begrijpen, zoals bijvoorbeeld training modules. Plan: In de Balanced Scorecard worden de doelstellingen vastgelegd. Deze zijn gebaseerd op de totale BSC en strategie. Natuurlijk worden de individuele doelstellingen in je EPC hier op afgestemd. Do: de doelstellingen worden vervolgens omgezet in acties. Er kunnen verschillende acties nodig zijn om één doelstelling te bereiken. Check: de voortgang wordt in de gaten gehouden en gevisualiseerd. Bijvoorbeeld door het Improvement Plan en de BSC aan de muur te hangen.