NIVRA Vera Workshop Accountants  Drs.A.G.Romero  Direkteur  Bank van de Nederlandse Antillen  10 augustus 2010.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
De onderneming als boekhoudkundige entiteit
Fiscaliteiten binnen een GGz instelling GGz Dichtbij – Jurgen Teseling
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
WWFT opvolger: WMOT/WID
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Voorlichting organisatiestructuur / bestuursmodel
Gebruik grafische rekenmachine bij M&O via de TVM-solver
C ORPORATE GOVERNANCE BEZIEN VANUIT HET C OLLEGE FINANCIEEL TOEZICHT DRS. A.R. R OMERO 13 april 2010 College financieel toezicht 1.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Management Accounting Management Control
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
De compliance functie en beloningsbeleid VCO, 6 maart 2012 Janet Visbeen
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Erasmus Universiteit Rotterdam Het bereik van de compliance functie Inleiding Kernvraag Relevantie Context/ ‘setting the scene’ Voorgestelde aanpak en.
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

NIVRA Vera Workshop Accountants  Drs.A.G.Romero  Direkteur  Bank van de Nederlandse Antillen  10 augustus 2010

2 Dat meldt het Nederlands Dagblad. De specialisten, bijvoorbeeld bedrijfseconomen en accountants, krijgen een cursus van elf maanden aan de Politieacademie in Apeldoorn om hen voor te bereiden op hun nieuwe rol als politieambtenaar.Nederlands Dagblad. De beoogde extra inzet van financiële experts volgt op een succesvolle proef in 5 regio's. Daar zijn sinds 2008 experts ingezet om fraude en witwassen te bestrijden. Sinds die inzet is er acht keer zoveel crimineel geld opgespoord en in beslag genomen in de proefregio's. De afgeroomde misdaadwinst steeg van euro 3 mln in 2008 naar euro 25 mln in 'Financieel expert verdient zichzelf terug' Commissaris Frederik Jansen, programmamanager Financieel Economische Criminaliteit bij de politie, stelt in het Nederlands Dagblad dat een financieel rechercheur zichzelf drie tot vier keer kan terugverdienen. Tot nu toe werd door politie en justitie in Nederland in totaal euro 50 mln crimineel opgespoord en in beslag genomen. Schattingen van de verdiensten in de Nederlandse criminaliteit lopen uiteen van twaalf tot ruim achttien euro mrd. Politie gaat meer financi ë le experts in dienst nemen 3 augustus 2010, 14:00 uur | FD.nl De politie gaat de komende twee jaar in totaal honderd financieel specialisten in dienst nemen om fraude en witwassen beter aan te kunnen pakken. Dat meldt het Nederlands Dagblad. De specialisten, bijvoorbeeld bedrijfseconomen en accountants, krijgen een cursus van elf maanden aan de Politieacademie in Apeldoorn om hen voor te bereiden op hun nieuwe rol als politieambtenaar.Nederlands Dagblad. De beoogde extra inzet van financi ë le experts volgt op een succesvolle proef in 5 regio's. Daar zijn sinds 2008 experts ingezet om fraude en witwassen te bestrijden. Sinds die inzet is er acht keer zoveel crimineel geld opgespoord en in beslag genomen in de proefregio's. De afgeroomde misdaadwinst steeg van euro 3 mln in 2008 naar euro 25 mln in 'Financieel expert verdient zichzelf terug' Commissaris Frederik Jansen, programmamanager Financieel Economische Criminaliteit bij de politie, stelt in het Nederlands Dagblad dat een financieel rechercheur zichzelf drie tot vier keer kan terugverdienen. Tot nu toe werd door politie en justitie in Nederland in totaal euro 50 mln crimineel opgespoord en in beslag genomen. Schattingen van de verdiensten in de Nederlandse criminaliteit lopen uiteen van twaalf tot ruim achttien euro mrd. Copyright (c) 2010 Het Financieele Dagblad

 1.Nieuwe melders : advocaten, accountants, notarissen, juweliers, belastingadviseurs, autohandelaren, vallen direkt onder toezicht MOT;  2.Statistieken ;  3.Opzet en plan van aanpak MOT; 3

Bron: MOT yearbook

Ongebruikelijke Transacties SectorTrans.%Tegenwaarde%Trans.%Tegenwaarde% Algemene Bank 17, % 2,651,899, % 16, % 1,738,473, % Casino (Hazardspelen) % 1,834, % % 4,000, % Centrale Bank 20.01% 10, % - - Internationale Banken % 170,193, % % 1,591,537, % Justitie % 287,221, % % 302,471, % Kredietverenigingen % 1,061, % % 2,459, % Levensverzekeraar % 19,740, % -0.00% - Money Remitters 1, % 7,997, % 4, % 28,415, % Trustmaatschappijen % 637,767, % % 2,196,735, % Credit Card Companies % 18, % Grand Total 19,986100% 3,777,727,193100% 22,510100% 5,864,112,513100% 5

Bron: MOT yearbook

7

 Herkomst Land cliënt: ◦ Voldoet deze aan de FATF landen die op de zwarte lijst van niet coöperatieve landen staat? ( ◦ Onderworpen aan sancties, embargo’s door Verenigde Naties ?  Legitimatie cliënt ◦ Moeilijk vast te stellen? ◦ Maakt gebruik van stromannen?  Personen die feitelijk leiding geven zonder daartoe te zijn ingeschreven in het handelsregister ( vb. Case Palm Investment!!) 8

 Relatie beroepsbeoefenaar en cliënt. ◦ Dienstverlening die de cliënt vraagt past niet in het normale patroon van de beroepsbeoefenaar; ◦ Cliënt is bereid een (substantieel) hogere vergoeding te betalen dan gebruikelijk; ◦ Cliënt heeft in korte tijd een aantal keren van adviseur gewisseld. 9

 Transacties en opdrachten namens cliënten: ◦ Opdracht is uitsluitend bewaren van documenten of andere goederen of in depot houden van grote bedragen; ◦ Transacties met van te voren kenbaar verlies of derving van opbrengsten; ◦ Contante aankoop van activa die snel gevolgd worden door het sluiten van leningen met deze activa als onderpand. 10

11 Recommendation 12 FATF.* The customer due diligence and record-keeping requirements set out in Recommendations 5, 6, and 8 to 11 apply to designated non- financial businesses and professions in the following situations: a) Casinos – when customers engage in financial transactions equal to or above the applicable designated threshold. b) Real estate agents - when they are involved in transactions for their client concerning the buying and selling of real estate. c) Dealers in precious metals and dealers in precious stones - when they engage in any cash transaction with a customer equal to or above the applicable designated threshold.

12 d) Lawyers, notaries, other independent legal professionals and accountants when they prepare for or carry out transactions for their client concerning the following activities:. 1.buying and selling of real estate;. 2. managing of client money, securities or other assets;. 3.management of bank, savings or securities accounts;. organisation of contributions for the creation, operation or management of companies;. 4.creation, operation or management of legal persons or arrangements, and buying and selling of business entities. e) Trust and company service providers when they prepare for or carry out transactions for a client concerning the activities listed in the definition in the Glossary.

 A. Identificatie in de praktijk bij de financiële diensten;  B. PEP’s ( Politically Exposed Persons);  C. Toetsing (mede) Beleidsbepalers;  D. Ultimate Beneficial Owners (UBO’s). 13

Omgevingsfactoren Richtlijnen Klanten Reporting Center Toezicht Procedures Financi ë le Instellingen LIF indicatoren MOT 14

 Identificatie bij de verlening van financiële diensten:  Opening van de rekening natuurlijke personen!!;  Uitvoeren van lokale- en internationale betalingen!!;  Effecten transacties en identificatie !!;  “Koopsom” polissen en “lijfrente” polissen;  Identificatie d.m.v. paspoort, rijbewijs,sedula (officiële documenten); (ingezetenen);  Identificatie d.m.v. paspoort ( niet-ingezetenen); 15

 Opening van de rekening rechtspersonen:  Bij het uitvoeren van lokale- en internationale betalingen!!;  Bij effecten transacties!!;  Bij verzekeringsproducten of cash transacties!  Uittreksel van de Kamer van Koophandel (officiële en gewaarmerkte documenten: dus geen Internet versie);  Statuten van de onderneming; 16

 Risico groepen (“High-risk customers”); ◦ Overzicht van klantenbestand en onderverdeeld naar risico categorieën? (criteria?) ◦ Cash based bedrijven als rekeninghouders? ◦ Gambling bedrijven als rekeninghouders? ◦ Casino’s als rekeninghouders? ◦ Money-remitters (ondernemingen) als rekeninghouders? ◦ Lijst met de PEP’s ter verificatie?; ◦ Lijst met proxi-holders ( handtekeningen kaarten); ◦ Verificatie met internationale lijsten “World Check” of “World-Compliance Lists”, 17

 Risico interne organisatie (“High-risk internal organization”); ◦ Screening personeel belast met de taken aan de balie (cash-transacties); ◦ Screening personeel belast met het openen van rekeningen; ◦ Screening supervisors en managers. ◦ Screening management- en sleutelfuncties 18

Rol van de Compliance Officer?. ◦ Opstellen en herzieningen interne richtlijnen en procedures inzake MOT (rapportages); ◦ Analyseren en opslaan (bewaren) van MOT meldingen; ◦ Opstellen van externe rapporten ( MOT, Toezichthouders, IC-afdeling); ◦ Voer zelfstandig (diepgaande) analyses uit van transacties met (verhoogde) risico’s; ◦ Bijhouden van de laatste ontwikkelingen op het gebied van compliance- en risico beheersing. 19

Benadering probleem Compliance :  Handleiding compliance voldoet aan: lokale wet en regelgeving ?  Taak omschrijving Compliance Officer: ◦ Voldoet het aan de richtlijnen van de toezichthouder? ◦ Getekend door compliance officer? ◦ Direktie verslagen? ◦ Rapportage lijnen ?  Interne/externe audit reviews compliance 20

Analyse van transacties  Lijst met (cash) transacties boven NAf 20,000;  Lijst met elektronische overmakingen (wire transfer) boven NAf 1,000,000;  Periodieke analyse van de lijst van “high risk” klanten om er zeker van te zijn dat alle transacties die gerapporteerd hadden moeten worden ook daadwerkelijk gerapporteerd zijn. 21

22 Uitgangspunt PEP-definitie Basel Committee on Banking Supervision  definitie van het “Basel Committee on Banking Supervision” voor ‘Politically Exposed Persons’ ; Europees Parlement en de Raad van Europa  definitie van het Europees Parlement en de Raad van Europa. Onderscheid lokale PEP bij betrouwbaarheidstoetsing a.fungerende PEP’s (personen die een publieke functie bekleden); b.niet-fungerende PEP’s (personen die een publieke functie hebben bekleed).

23 In het geval van een fungerend PEP sprake van mogelijk conflicterend belang; komt daarom al niet in aanmerking voor een (mede)beleidsbepalende functie. Een betrouwbaarheidstoetsing is niet nodig en blijft dus achterwege. 1.De onderliggende reden is, dat er ongeoorloofde druk op hem kan worden uitgeoefend ter verkrijging van een bepaalde besluitvorming die anders niet aldus verkregen zou zijn. 2.Daarom dient de integriteit van de persoon én van de financiële instelling te worden beschermd; dat laatste heeft voor de toezichthouder voorrang. *) Uitzondering hierop zijn tot nu toe (!) de overheid nv’s waar de statuten voorzien in een politieke partij fungerend PEP -de gedeputeerde- als de aangewezen president commissaris

24 A smart PEP will reach out in laundering his illegal funds. He may be sharp!! Compliance needs to be sharper than the PEPs they encounter. Don't let them deceive you!!!

25

26

27 CDD FOR CERTAIN INDIVIDUALS SEEMINGLY NOT PEPS UNDER STRICT INTERPRETATION OF THE EP DEFINITIONS, BUT WHICH ONE SHOULD WATCH CAREFULLY  Former Son-in-Laws of PEPs; especially when the former husband of the PEPs daughter has been previously involved in assisting the PEP in moving or secreting illicit funds.  Senior officers of private corporations that are, in reality, government-controlled entities in the developing world. Check this carefully.  Distant relatives with last names different from the PEP may just be closer than you think.  Individuals residing or are domiciling elsewhere. Have you ruled out any possibility that they are PEPs at home-country?  The "close associates" of relatives of known PEPs; this is a great way to move illicit funds, as most compliance officers never extend their enquiries beyond establishing that persons are relatives. Go further if any red flags appear that show that the relative moves in suspicious company.

28 CDD FOR CERTAIN INDIVIDUALS SEEMINGLY NOT PEPS UNDER STRICT INTERPRETATION OF THE EXISTING PEP DEFINITIONS, BUT WHICH ONE SHOULD WATCH CAREFULLY  Forget the one-year rule on ex-PEPs (EU DEFINITION); if a corrupt government figure has stolen government funds, or taken bribes, he will have that cash for quite a while after he leaves government office. Suggest CDD for a minimum of five (5) years, with a longer period if he was a top-level leader with major access.  Double check grown children of married female relatives of the PEP; they have different family names, and often do not associate with the PEP in visible way.  Unmarried partners, whether through cohabitation, legal domestic partnerships, or civil unions registered with the local authorities. These individuals are prime candidates to covertly move illicit PEP funds of their partner, due to the high degree of trust they enjoy.

 Het voorkomen van conflicterende belangen als gevolg van de combinatie van meerdere (mede)beleidsbepalende functies in de financiële sector. 29

 De Bank zal mede via de informatie van vraag 20 van het ‘Vragenformulier’ het bestaan van een combinatie van het aantal toegestane (mede)beleidsbepalende functies per persoon binnen ieder onder toezicht staande sector, maar ook tussen de sectoren onderling (‘cross sector’) nader onderzoeken en de toelaatbaarheid daarvan beoordelen. elke combinatie van (mede)beleidsbepalende functies met een geldelijk of zeggenschapsbelang van 5% of meer in de zakelijke relatie onderling is slechts toegestaan mits binnen eenzelfde groep.  Geldelijk belang en/of medezeggenschapsbelang van 5% of meer in meerdere rechtspersonen dan wel (niet)beursgenoteerde ondernemingen of instellingen onder het toezicht van de Bank spelen daarbij een grote rol: elke combinatie van (mede)beleidsbepalende functies met een geldelijk of zeggenschapsbelang van 5% of meer in de zakelijke relatie onderling is slechts toegestaan mits binnen eenzelfde groep. 30

slechts een combinatie met één directeurschap l  Dat binnen eenzelfde sector en ‘cross sector’ slechts een combinatie met één directeurschap is toegestaan: hetzij een combinatie van een lid raad van commissarissen of lid raad van toezicht met een directeurschap bij een lokale onder toezicht staande instelling; hetzij een combinatie van een lid raad van commissarissen of lid raad van toezicht met een directeurschap bij een internationale onder toezicht staande instelling. bij lokale onder toezicht staande instellingen  Dat bij lokale onder toezicht staande instellingen een combinatie van functies als directeur en tegelijk lid raad van commissarissen of lid raad van toezicht in principe niet is toegestaan.  Hierop gelden verschillende uitzonderingen waarop aan de hand van het volgende schema zal worden ingegaan. 31

Internationale instelling + 2 Toezichthoudende functies (lid RvC of RvT) *Uitgezonderd de beleggingsinstellingen (III) Lokale instelling 1 x 1 x Directeur Lokale instelling 1 x 1 x Directeur *Directeurschap in groepsverband is toegestaan (V) De directievoering over de onder toezicht staande instelling en de werkmaatschappijen of over aan de vergunninghouder gerelateerde entiteiten geschiedt door eenzelfde persoon *Bij onafhankelijk voorzitterschap van Pensioenfondsen zijn meer functies toegestaan (II) *Directeurschap in groepsverband is toegestaan (V) De directievoering over de onder toezicht staande instelling en de werkmaatschappijen of over aan de vergunninghouder gerelateerde entiteiten geschiedt door eenzelfde persoon *Bij onafhankelijk voorzitterschap van Pensioenfondsen zijn meer functies toegestaan (II) Lokale instelling + 1 Toezichthoudende functies (lid RvC of RvT) Internationale instelling 1 x Directeur Internationale instelling 1 x Directeur *Directeurschap in groepsverband is toegestaan (V) De directievoering over de onder toezicht staande instelling en de werkmaatschappijen of over aan de vergunninghouder gerelateerde entiteiten geschiedt door eenzelfde persoon *Bij directeurschap van ‘Captives’ zijn meer functies toegestaan (IV) *Directeurschap in groepsverband is toegestaan (V) De directievoering over de onder toezicht staande instelling en de werkmaatschappijen of over aan de vergunninghouder gerelateerde entiteiten geschiedt door eenzelfde persoon *Bij directeurschap van ‘Captives’ zijn meer functies toegestaan (IV) Internationale instelling + 2 Toezichthoudende functies (lid RvC of RvT) *Uitgezonderd de beleggingsinstellingen (III) Lokale instelling + 0 Toezichthoudende functies (lid RvC of RvT) *Deze combinatie is normaliter niet toegestaan op enkele uitzonderingen na (I) 32

1. Directeurschap in groepsverband is toegestaan 2. Bij onafhankelijk voorzitterschap van Pensioenfondsen -in die zin dat de voorzitter van een pensioenfonds wordt benoemd en niet gekozen- zijn meer functies toegestaan. Afhankelijk van de activiteiten van een pensioenfonds zal de Bank per geval oordelen of de voorzitter van dat fonds op verantwoorde wijze invulling kan geven aan een additionele benoeming als voorzitter. De combinatie met andere toegestane (inter)nationale toezichthoudende functies mag hierbij het totaal van 5 niet overschrijden. 33

34 1.Directeurschap in groepsverband is toegestaan 2.De directievoering over buitengaatse ondernemingen door verleners van beheersdiensten en/of over een verlener van beheersdiensten die een rechtspersoon is en/of over de rechtspersonen die geplaatst staan op bijlage “A” bij de vergunning van een trustkantoor, wordt als één directeurschap aangemerkt. 3.De directievoering over beleggingsinstellingen en/of over de werkmaatschappijen van een administrateur, wordt `als één directeurschap aangemerkt. 4.Additionele benoemingen als directeur van een ‘captive’ zijn ter discretie van de Bank, waarbij combinaties met andere toegestane (inter)nationale toezichthoudende functies het totaal van 5 (mede)beleidsbepalende functies niet mag overschrijden.

 De Bank kan bepaalde uitzonderingen toestaan in deze combinatie met toezichthoudende functie bij lokale onder toezicht staande instellingen namelijk: ◦ als er sprake is van een combinatie van lokale functies binnen eenzelfde groep; of ◦ als er sprake is van een combinatie met een lokale vertegenwoordiger van (naar het oordeel van de Bank) kleine bijkantoren van verzekeringsbedrijven ;of ◦ bij 1x (naar het oordeel van de Bank) niet bijtend onafhankelijk voorzitterschap van pensioenfondsen in combinatie met 1x commissariaat bij een verzekeraar.  In deze combinatie met toezichthoudend functie bij internationale instelling wordt het optreden als commissaris van meerdere beleggingsinstellingen tegelijk samen beschouwd als één toezichthoudende functie.  De combinatie met andere toegestane (inter)nationale toezichthoudende functies mag hierbij het totaal van 5 niet overschrijden. 35

In deze combinatie met toezichthoudend functie bij internationale instelling wordt het optreden als commissaris van meerdere beleggingsinstellingen tegelijk samen beschouwd als één toezichthoudende functie. 36

Beleggingsinstellingen  Directeurschap vrij  Commissariaat vrij Administrateurs (werkmaatschappijen)  Directeurschap vrij  Commissariaat vrij of in deze niet van toepassing Trusts (buitengaatse ondernemingen ook op bijlage “A”  Directeurschap vrij  Commissariaat gelimiteerd: 1x lokaal en 2x internationaal 37

 Overige combinaties van slechts toezichthoudende functies (zonder directeur), mogen het totaal van vijf (5) (mede) beleidsbepalende functies ook niet overschrijden. 38

39  Het voorkomen dat niet-integere personen zeggenschap krijgen over financiële instellingen en daarmee de reputatie van de instelling in gevaar brengt.

 Periodiek integriteits toets van directeuren, commissarissen en UBO’s!  Supervisory Regulation 1. ( plafonds aan leningen aan UBO’s) 40

 Periodiek integriteits toets van directeuren, commissarissen en UBO’s! ◦ Toetsing om de 3 jaar d.m.v. een “vragenlijst”; ◦ UBO’s 5% (wordt 10% ) zeggenschapsbelang (“controling interest”) of geldelijk belang; ◦ Voor elke (nieuwe) functie moet er een aparte vragenlijst worden ingevuld; ◦ Bij de eerste toetsing dient een notaris de identiteit van de (kandidaat) bestuurder te valideren = “nota- riële waarmerk” ◦ Belang “declaration of no-objection” 41

42

43

44

 Plafond leningen aan direkteuren/ commissarissen en aandeelhouders (UBO’s) ◦ Banken 2.5% van de ‘equity’ ( Tier-1 capital) voor UBO’s. ◦ Additioneel 2,5% van “equity’ mag maar dan alleen met voldoende zekerheden; ◦ “Senior staff” mogen maximaal lenen tot een bedrag van 50% van hun netto-loon; ◦ Toekenning lening aan aandeelhouders, commissarissen, direkteuren moet transparant geschieden en de betrokkene mag zelf niet mee- beslissen 45

46

47

48

49

50