Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Ervaringen in samenwerking
De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hogere denkvaardigheden
Veranderingen in de zorg
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Workshop 1: Diversiteit in de oudercommissies van de kinderopvang
Samenwerken in burgerschap
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Samen werken aan een gezonde regio!
Succes- en faalfactoren
Het opleidingsprofiel:
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
TC&M UNESCO unites us all.
Samenwerken Werken in Teams.
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Alfons ten Brummelhuis
Meten van de Maatschappelijke Opbrengst van Openbare bibliotheken
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
ATB 16 april 2013 Wil je evt. je laptop alvast aan- zetten?
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
LEA en sociale competentie & participatie Miriam Walraven 20 januari 2011.
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Regels kun je omzeilen, principes niet.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit HumanismeIslamChristendom Keuzemodules: Bijbel Geschiedenis van het christendom - Wereldreligies.
IKOS Introductie. Ikos-opleiding Actieve pluriformiteit Levensbeschouwing Humanisme Vervolgcursus Levensbeschouwing Islam Vervolgcursus Levensbeschouwing.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Kwalificatie eisen Om goed in de samenleving mee te kunnen doen is een voorbereiding alleen op jouw beroep niet voldoende. Bijv. - sturing geven.
De openbare bibliotheek als huis van de mediawijsheid in 2027
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
ViaVia Info-presentatie
Nederlandse Dalton Vereniging Strategisch Fundament
Onderwijs Ondersteunend Personeel
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Burgerschap bij het Koning Willem I College
OiO bijeenkomst 8 Bèta-groep.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Een kijkje in de keuken van de Academische werkplaats Onderwijs
Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Waarom leerlingenparticipatie?
Een beetje menselijk doen, graag!
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
INTRODUCTIE academiejaar
Transcript van de presentatie:

Leerarrangement 4 Thema Socialisatie

Onderwijs en maatschappelijke verantwoordelijkheid Kwalificeren en socialiseren hoofdfuncties van het onderwijs: cognitieve en sociale opbrengsten Naast taal en rekenen aandacht voor normen en waarden, kunnen omgaan met religieuze en culturele verschillen tussen mensen en de ontwikkeling van sociale vaardigheden waarmee sociale cohesie bevorderd wordt. Bijzondere positie voor burgerschapsvorming

Burgerschapsvorming Wettelijke taak (2006) De school bepaalt wat, hoe en hoeveel uitgaande van context school: populatie, visie, huidige aanbod Toezicht inspectie op visie en planmatigheid Inhoudelijke kern wordt gevormd door 3 inhoudelijke domeinen: democratie, participatie en identiteit (SLO) De school oefenplaats voor burgerschap

Spanningsveld tussen kwalificeren en socialiseren Trend: op macroniveau definiëren van leeropbrengsten voor basiscompetenties en kernvakken op basisniveau. Burgerschapsvorming: veel ruimte voor eigen invulling school. School als brievenbus voor maatschappelijke problemen

Stand van zaken invoering Onderwijsinspectie: scholen hebben moeite om een eigen visie te formuleren en daarop een planmatige aanpak te baseren. Aanbod lappendeken van losse ongestructureerde activiteiten. Nederlandse jongeren scoren slecht op gelijke rechten voor migranten en inzicht in democratische principes. Burgerschapscompetenties. Ten Dam (UvA): Op de attitude `het leveren van een kritische bijdrage`wordt over het algemeen slecht gescoord. SLO projectgroep burgerschap: Jeroen Bron

International Civics and Citizenship Education Study . Burgerschaps competenties van leerlingen in de onderbouw van het vo (2012) Zie aanvullingen literatuur blog

Verder met burgerschap in het onderwijs (onderwijsraad 2012) Jongeren leren functioneren vanuit eigen idealen, waarden en normen, in een pluriforme, democratische samenleving, en bij hen het vermogen ontwikkelen aan deze samenleving een eigen bijdrage te (willen) leveren. Aanbevelingen : Zet in op steun aan scholen en leraren Stimuleer systematische kennisopbouw Biedt scholen een inhoudelijk kompas (gericht op democratie en identiteits-ontwikkeling)

Kern burgerschapsvorming Drie inhoudelijke domeinen SLO: - democratie - participatie - identiteit. http://www.leraar24.nl/video/3117 SLO heeft concept kernleerplannen ontwikkeld. Structuur kernleerplannen: indeling in drie domeinen en een onderscheid in houdingen, vaardigheden en kennis.

Democratie Participatie Identiteit Houdingen Vaardigheden Kennis De oplossings- gerichte burger De actieve burger De verant-woordelijke burger Vaardigheden De zich informerende burger De sociaal –communicatieveburger De zich inlevende burger Kennis De democratisch geletterde burger De sociaal geletterde burger De cultureel geletterde burger

De plaats van burgerschap op school Overgenomen van: SLO projectgroep burgerschap: Jeroen Bron

Van den Akker (2003) Leerplancomponenten

Engeland als good practice Big Picture: integrale visie, basiscompetenties en aspecten van ontwikkeling in samenhang. Veel nadruk op sociale cohesie, ontwikkeling zelfbewustzijn, gemeenschapszin, nationaal besef en wereldburgerschap. Thema`s: be healty, stay safe, enjoy and achieve, make a positive contribution, achieve economic well-being. Sterk voorschrijvend programma, waarden, normen en doelen onderleggers curriculum. Leerprogramma voor ieder vak en key stage.

Uitdagingen Een samenhangend raamcurriculum Nieuwe thema`s: duurzaamheid? milieu? wereldburgerschap? internationalisering? Burgerschap en 21st Century Skills

Verdiepingsopdracht 1. Uitwisselen ervaringen burgerschap vanuit de beroepscontexten op basis van SLO schema (30 min.) 2. Wat dat betekent voor je docentschap (30 min.) 3. Terugkoppeling in de plenaire groep