Leerarrangement 4 Thema Socialisatie
Onderwijs en maatschappelijke verantwoordelijkheid Kwalificeren en socialiseren hoofdfuncties van het onderwijs: cognitieve en sociale opbrengsten Naast taal en rekenen aandacht voor normen en waarden, kunnen omgaan met religieuze en culturele verschillen tussen mensen en de ontwikkeling van sociale vaardigheden waarmee sociale cohesie bevorderd wordt. Bijzondere positie voor burgerschapsvorming
Burgerschapsvorming Wettelijke taak (2006) De school bepaalt wat, hoe en hoeveel uitgaande van context school: populatie, visie, huidige aanbod Toezicht inspectie op visie en planmatigheid Inhoudelijke kern wordt gevormd door 3 inhoudelijke domeinen: democratie, participatie en identiteit (SLO) De school oefenplaats voor burgerschap
Spanningsveld tussen kwalificeren en socialiseren Trend: op macroniveau definiëren van leeropbrengsten voor basiscompetenties en kernvakken op basisniveau. Burgerschapsvorming: veel ruimte voor eigen invulling school. School als brievenbus voor maatschappelijke problemen
Stand van zaken invoering Onderwijsinspectie: scholen hebben moeite om een eigen visie te formuleren en daarop een planmatige aanpak te baseren. Aanbod lappendeken van losse ongestructureerde activiteiten. Nederlandse jongeren scoren slecht op gelijke rechten voor migranten en inzicht in democratische principes. Burgerschapscompetenties. Ten Dam (UvA): Op de attitude `het leveren van een kritische bijdrage`wordt over het algemeen slecht gescoord. SLO projectgroep burgerschap: Jeroen Bron
International Civics and Citizenship Education Study . Burgerschaps competenties van leerlingen in de onderbouw van het vo (2012) Zie aanvullingen literatuur blog
Verder met burgerschap in het onderwijs (onderwijsraad 2012) Jongeren leren functioneren vanuit eigen idealen, waarden en normen, in een pluriforme, democratische samenleving, en bij hen het vermogen ontwikkelen aan deze samenleving een eigen bijdrage te (willen) leveren. Aanbevelingen : Zet in op steun aan scholen en leraren Stimuleer systematische kennisopbouw Biedt scholen een inhoudelijk kompas (gericht op democratie en identiteits-ontwikkeling)
Kern burgerschapsvorming Drie inhoudelijke domeinen SLO: - democratie - participatie - identiteit. http://www.leraar24.nl/video/3117 SLO heeft concept kernleerplannen ontwikkeld. Structuur kernleerplannen: indeling in drie domeinen en een onderscheid in houdingen, vaardigheden en kennis.
Democratie Participatie Identiteit Houdingen Vaardigheden Kennis De oplossings- gerichte burger De actieve burger De verant-woordelijke burger Vaardigheden De zich informerende burger De sociaal –communicatieveburger De zich inlevende burger Kennis De democratisch geletterde burger De sociaal geletterde burger De cultureel geletterde burger
De plaats van burgerschap op school Overgenomen van: SLO projectgroep burgerschap: Jeroen Bron
Van den Akker (2003) Leerplancomponenten
Engeland als good practice Big Picture: integrale visie, basiscompetenties en aspecten van ontwikkeling in samenhang. Veel nadruk op sociale cohesie, ontwikkeling zelfbewustzijn, gemeenschapszin, nationaal besef en wereldburgerschap. Thema`s: be healty, stay safe, enjoy and achieve, make a positive contribution, achieve economic well-being. Sterk voorschrijvend programma, waarden, normen en doelen onderleggers curriculum. Leerprogramma voor ieder vak en key stage.
Uitdagingen Een samenhangend raamcurriculum Nieuwe thema`s: duurzaamheid? milieu? wereldburgerschap? internationalisering? Burgerschap en 21st Century Skills
Verdiepingsopdracht 1. Uitwisselen ervaringen burgerschap vanuit de beroepscontexten op basis van SLO schema (30 min.) 2. Wat dat betekent voor je docentschap (30 min.) 3. Terugkoppeling in de plenaire groep