Individuele leerlijnen 03-10-2006 WSNS Eindhoven e.o.
Willekeurige ISI uitslagen 128 / 121/ 112 / 105 / 112 / 114 / 133 / 111 / 83 / 124 / 106 / 116 / 93 / 96 / 121 / 87 / 117 / 113 / 99 / 113 / 91 / 129 Hetzelfde onderwijsaanbod? Dezelfde einddoelen? Hetzelfde vervolgonderwijs?
DOBA definitie leerlijn Een leerlijn geeft de doelen en de inhouden aan van wat geleerd moet worden en het onderwijs (het hoe) dat daarvoor nodig is.
Leerstoflijn Inhoudelijke lijnen in de leerstof Methodemakers bepalen dat de ontwikkeling op deze manier verloopt: bv. Rekenen: eerst + en – t/m 10, dan 20, dan 100, dan 1000 etc.
Kader en richtlijnen 5 zorgniveaus Didactisch leerlingvolgsysteem D, E en lage C scores omzetten naar DLE Leerrendementen berekenen:m.n. LR 75% / 50% Schoolteam-standpunt / bereidheid Communicatie met de leerling / welbevinden Ouders
Terminologie DL: het aantal maanden onderwijs vanaf groep 3. (sept maand 1, juni maand 10) DLE: het aantal leermaanden waarmee de toetsscore overeenkomt. LR: verhouding van wat daadwerkelijk geleerd is in een bepaald aantal leermaanden / onderwijsmaanden: DLE : DL x 100%
Verwachte DLE’s bij verschillende IQ’s IQ 55 / DLE 5 IQ 60 / DLE 10 IQ 65 / DLE 17 IQ 70 / DLE 22 IQ 75 / DLE 30 (LR 50%) IQ 80 / DLE 35 IQ 85 / DLE 40 IQ 88 / DLE 45 (LR 75%) IQ 90 / DLE 47 IQ 92 / DLE 50 IQ 95 / DLE 53 IQ 97 / DLE 55 IQ 100 / DLE 60 (LR 100%) IQ 105 / DLE 65 IQ 110 / DLE 70 IQ 115 / DLE 78 IQ 120 / DLE 83
Eerste signalen LR 75% of lager; technisch lezen, spellen, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde intensieve (remediërende) hulp te weinig effect IQ meting
Moment van invoering Bij voorkeur vanaf begin groep 6 abstractieniveau neemt toe uitdagen van belang self-fulfilling prophecy gevaar kind in uitzonderinggspositie
Gevolgen Organisatie Leerstofinhoudelijk Toetsen Betrokkenheid / overleg ouders Mogelijkheden inzet leerkrachten
Casus, in groepen Jongen, groep 5,TIO 85 / VIQ 87, PIQ 86 CITO LVS leerlingrapport: scores omzetten naar DL en DLE Jullie voor spelling Uitzetten: verwacht eindniveau, lijnen voor SVS, DMT 3, RW, BL Hoe zou je het onderwijsaanbod vormgeven? Welke vragen hebben jullie?