Individuele leerlijnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Procenten Als je deze uitleg stap voor stap volgt, kun je na afloop prima rekenen met procenten Elke keer als je klaar bent met lezen, klik je op een toets.
Advertisements

Satisfaction survey Externe consultants 2012 Randstad Professionals.
KWALITEITSZORG november 2012
Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
Zorgwerking in onze school
Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Wat zijn de criteria? Leerachterstand op minimaal 2 domeinen IQ
Criteria Indicatietraject LWOO en Pro
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Praktijkonderwijs Technische beroepen o.a. metaal- en houtbewerking, metselen, installatietechnieken; Groenvoorziening Dienstverlening o.a. consumptieve.
Informatie avond groep 8
Scholing gele route ‘de Schakel’ 11 november 2013.
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Mode1. Cijfers  Onvoldoende 5  Matig 6  Voldoende 7  Goed 8  Uitstekend 9  Excellent 10.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Heffingen Raadgevend Comité van 25 juni 2008.
Het ontwikkelingsperspectief
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
Welkom collega’s!.
Ontwikkelingsperspectief
De grote sprong! VO PO.
Tevredenheidsonderzoek 2007
Informatie avond groep 8
Hoofdstuk 2: § 2.1: Procenten
Het cito-leerlingvolgsysteem
Elke 7 seconden een nieuw getal
Nationale Rekendagen 19 maart 2010
Regelmaat in getallen … … …
Regelmaat in getallen (1).
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Tevredenheidsonderzoek 2009 Sinte-Maartenschool, Meise.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Foto 65 – wegenis + parking + rechts G01 Foto 66 – G01.
DIAGNOSTIEK WANNEER HET MOEILIJK WORDT…
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Meten BMI Dat is in de veilige zone, want de BMI zit tussen 18,5 en 25
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Toetsen in ESIS.
Vrouwen, opgenomen in ZNA-ziekenhuizen 08/03/2007.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op reis naar een dierentuin
Naar het voortgezet onderwijs
Nieuwe normen Cito.
Leerling ? Een leerlingrapport.
Nieuwe Cito normen Deze basispresentatie wordt u aangeboden door O21 en is bedoeld om scholen te ondersteunen bij het uitleggen van de nieuwe Cito-normen.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Uitleg scheikundige begrippen
Stanines z Stanines
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Informatieavond 13 oktober 2014
Het aanvragen van een beschikking LWOO of PrO
Resultaten leesverbeterplan Enschede
Van Primair naar Voortgezet onderwijs in Noord Kennemerland
De plaatsingswijzer Rotterdam Uitgangspunten
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Ontwikkelingsperspectief
Kwaliteitsbeleid.
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Informatieavond welkom.
Transcript van de presentatie:

Individuele leerlijnen 03-10-2006 WSNS Eindhoven e.o.

Willekeurige ISI uitslagen 128 / 121/ 112 / 105 / 112 / 114 / 133 / 111 / 83 / 124 / 106 / 116 / 93 / 96 / 121 / 87 / 117 / 113 / 99 / 113 / 91 / 129 Hetzelfde onderwijsaanbod? Dezelfde einddoelen? Hetzelfde vervolgonderwijs?

DOBA definitie leerlijn Een leerlijn geeft de doelen en de inhouden aan van wat geleerd moet worden en het onderwijs (het hoe) dat daarvoor nodig is.

Leerstoflijn Inhoudelijke lijnen in de leerstof Methodemakers bepalen dat de ontwikkeling op deze manier verloopt: bv. Rekenen: eerst + en – t/m 10, dan 20, dan 100, dan 1000 etc.

Kader en richtlijnen 5 zorgniveaus Didactisch leerlingvolgsysteem D, E en lage C scores omzetten naar DLE Leerrendementen berekenen:m.n. LR 75% / 50% Schoolteam-standpunt / bereidheid Communicatie met de leerling / welbevinden Ouders

Terminologie DL: het aantal maanden onderwijs vanaf groep 3. (sept maand 1, juni maand 10) DLE: het aantal leermaanden waarmee de toetsscore overeenkomt. LR: verhouding van wat daadwerkelijk geleerd is in een bepaald aantal leermaanden / onderwijsmaanden: DLE : DL x 100%

Verwachte DLE’s bij verschillende IQ’s IQ 55 / DLE 5 IQ 60 / DLE 10 IQ 65 / DLE 17 IQ 70 / DLE 22 IQ 75 / DLE 30 (LR 50%) IQ 80 / DLE 35 IQ 85 / DLE 40 IQ 88 / DLE 45 (LR 75%) IQ 90 / DLE 47 IQ 92 / DLE 50 IQ 95 / DLE 53 IQ 97 / DLE 55 IQ 100 / DLE 60 (LR 100%) IQ 105 / DLE 65 IQ 110 / DLE 70 IQ 115 / DLE 78 IQ 120 / DLE 83

Eerste signalen LR 75% of lager; technisch lezen, spellen, begrijpend lezen, rekenen-wiskunde intensieve (remediërende) hulp te weinig effect IQ meting

Moment van invoering Bij voorkeur vanaf begin groep 6 abstractieniveau neemt toe uitdagen van belang self-fulfilling prophecy gevaar kind in uitzonderinggspositie

Gevolgen Organisatie Leerstofinhoudelijk Toetsen Betrokkenheid / overleg ouders Mogelijkheden inzet leerkrachten

Casus, in groepen Jongen, groep 5,TIO 85 / VIQ 87, PIQ 86 CITO LVS leerlingrapport: scores omzetten naar DL en DLE Jullie voor spelling Uitzetten: verwacht eindniveau, lijnen voor SVS, DMT 3, RW, BL Hoe zou je het onderwijsaanbod vormgeven? Welke vragen hebben jullie?