ICT bijeenkomst 25 januari 2007

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Opwarmer : zoek de 5 verschillen
2. Beïnvloedingsstijlen
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
(Loopbaan)coaching In de bouw.
Technieken 3: de-escaleren
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
….een korte presentatie
Hogescholen in Dialoog
Motivational Interviewing
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Effectieve instructie
Iedereen coach naar Jef Clement.
Functieprofiel en beoordeling
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
NETWERKBIJEENKOMST MAANDAG 14 NOVEMBER.
Communicatie School- Gezin
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Samenwerken Werken in Teams.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Het coachende functioneringsgesprek
Blok 2. Advies versus coaching. 0,5 uur Blok 2 gaat over de rol van de mentor (advies versus coaching) Kenmerken van coaching Discussie: Wat is een kenmerk.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek Training voor ouders en andere vrijwilligers in de schoolbibliotheek Bijeenkomst 2.
Opleidingssessie 4 Growing Together De relatie tussen mentor en mentee.
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Rol van de coach Voedingspatroon
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Gesprekstechnieken Les 4.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Dialoog.
BOM-model PV 25/03/2014.
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Gesprekstechnieken Les 6.
Communicatie 7e les.
Communicatie 6e les.
gesprekstechnieken Les 2
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Inspelen op innovaties
Jij als Werkplekbegeleider!
Op welke laag werk je?.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Transcript van de presentatie:

ICT bijeenkomst 25 januari 2007 Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007

Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek

Doel deze bijenkomsten: via mentorings(begeleidings)vormen, het leren omgaan met weerstanden en het voeren van gesprekken, naar coachen!

Het totaalplaatje

Terugblik Welke begeleidingsvormen ken je? Verschil tussen mentoring en coaching?

Terugblik: Huiswerkopdracht Weerstanden

Weerstanden: Nonverbaal Psychologiseren Een ander er voor op laten draaien Grappen en grollen Extern attribueren Stiltes en afwachtend gedragen Duikboot gedrag Subgroepvormen Ontlopen Verwarring zaaien

Vechtsignalen Agressie Spot Verbaal geweld Negativisme Openlijke weerstand

Voorkomen van weerstanden: Verstrek uitvoerig informatie Geef argumenten weer Zorg voor een overtuigende presentatie Kies het juiste moment Benoem participatie Garandeer begeleiding en steun (en geef deze dan ook) Onderhandel(apart) met de weerstanden groep Laat de directeur een corrigerend gesprek voeren

Oplossingen weerstanden: Benoemen Omkeren Parkeren Apart nemen Niet in de verdediging schieten

Functioneringsgesprek Gespreksvormen Helpend gesprek Begeleidingsgesprek Adviesgesprek Werkoverleg Functioneringsgesprek Coachingsgesprek Beoordelingsgesprek Corrigerend gesprek

1 2 3 4 5 6 Effecten: coach leerkracht 1:overnemen 2:adviseren 3:aanvullen 4:verhelderen 5:spiegelen 6:beschikbaar coach leerkracht adviesgesprek 1 2 3 4 5 6 “Als jij nou eens stopt met praten, dan kan ik even nadenken.”

Doelen adviesgesprek De ander helpen met (het accepteren van een) bepaald advies De ander helpen met het vinden van een oplossing

Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling 2. Definiëring van het probleem door de ander 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander 4. Afspraken maken ‘Gesprekken hebben als doel het oplossend vermogen van de medewerkers te vergroten.”

Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling Waar gaat het over? Wat is er aan de hand? Wanneer openbaart zich het probleem? Wat gebeurt er dan? 6 w + h = wie wat waar wanneer waardoor waarom en hoe

Fasen adviesgesprek 2. Definiëring van het probleem door de ander Samenvatten Concluderen Checken “Als de juiste vraag niet wordt gesteld, komt er van het juiste antwoord ook niets terecht.”

Fasen adviesgesprek 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander Inventariseren Beargumenteren Adviseren “ “Feedback is op de zaak gericht en niet op de persoon”

Fasen adviesgesprek 4. Afspraken maken Kiezen van de te volgen werkwijzen Tijdspad (nieuwe afpraak)

Stellen van vragen: Open vragen Vragen met wat en hoe De wondervraag “De kunst van het vragenstellen: door de juiste vragen te stellen iemand bewust te maken van reeds aanwezige kennis.”

Opdracht adviesgesprek 2 mensen voeren gesprek 1 observant: stellen van vragen 1 observant: nonverbale signalen Wie een gesloten vraag stelt, krijgt als antwoord slechts een echo van zijn eigen kijk op de zaak terug.”

Huiswerkopdracht vragenstellen Oefen in allerlei situaties het stellen van vragen Goed luisteren is de basis voor het stellen van de goede vragen