ICT bijeenkomst 25 januari 2007 Coachen ICT bijeenkomst 25 januari 2007
Programma 1. Terugblik 2. Weerstanden 3. Adviesgesprek
Doel deze bijenkomsten: via mentorings(begeleidings)vormen, het leren omgaan met weerstanden en het voeren van gesprekken, naar coachen!
Het totaalplaatje
Terugblik Welke begeleidingsvormen ken je? Verschil tussen mentoring en coaching?
Terugblik: Huiswerkopdracht Weerstanden
Weerstanden: Nonverbaal Psychologiseren Een ander er voor op laten draaien Grappen en grollen Extern attribueren Stiltes en afwachtend gedragen Duikboot gedrag Subgroepvormen Ontlopen Verwarring zaaien
Vechtsignalen Agressie Spot Verbaal geweld Negativisme Openlijke weerstand
Voorkomen van weerstanden: Verstrek uitvoerig informatie Geef argumenten weer Zorg voor een overtuigende presentatie Kies het juiste moment Benoem participatie Garandeer begeleiding en steun (en geef deze dan ook) Onderhandel(apart) met de weerstanden groep Laat de directeur een corrigerend gesprek voeren
Oplossingen weerstanden: Benoemen Omkeren Parkeren Apart nemen Niet in de verdediging schieten
Functioneringsgesprek Gespreksvormen Helpend gesprek Begeleidingsgesprek Adviesgesprek Werkoverleg Functioneringsgesprek Coachingsgesprek Beoordelingsgesprek Corrigerend gesprek
1 2 3 4 5 6 Effecten: coach leerkracht 1:overnemen 2:adviseren 3:aanvullen 4:verhelderen 5:spiegelen 6:beschikbaar coach leerkracht adviesgesprek 1 2 3 4 5 6 “Als jij nou eens stopt met praten, dan kan ik even nadenken.”
Doelen adviesgesprek De ander helpen met (het accepteren van een) bepaald advies De ander helpen met het vinden van een oplossing
Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling 2. Definiëring van het probleem door de ander 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander 4. Afspraken maken ‘Gesprekken hebben als doel het oplossend vermogen van de medewerkers te vergroten.”
Fasen adviesgesprek 1. Formuleer een heldere probleemstelling Waar gaat het over? Wat is er aan de hand? Wanneer openbaart zich het probleem? Wat gebeurt er dan? 6 w + h = wie wat waar wanneer waardoor waarom en hoe
Fasen adviesgesprek 2. Definiëring van het probleem door de ander Samenvatten Concluderen Checken “Als de juiste vraag niet wordt gesteld, komt er van het juiste antwoord ook niets terecht.”
Fasen adviesgesprek 3. Zoeken naar mogelijke oplossingen door de ander Inventariseren Beargumenteren Adviseren “ “Feedback is op de zaak gericht en niet op de persoon”
Fasen adviesgesprek 4. Afspraken maken Kiezen van de te volgen werkwijzen Tijdspad (nieuwe afpraak)
Stellen van vragen: Open vragen Vragen met wat en hoe De wondervraag “De kunst van het vragenstellen: door de juiste vragen te stellen iemand bewust te maken van reeds aanwezige kennis.”
Opdracht adviesgesprek 2 mensen voeren gesprek 1 observant: stellen van vragen 1 observant: nonverbale signalen Wie een gesloten vraag stelt, krijgt als antwoord slechts een echo van zijn eigen kijk op de zaak terug.”
Huiswerkopdracht vragenstellen Oefen in allerlei situaties het stellen van vragen Goed luisteren is de basis voor het stellen van de goede vragen