1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs gaat over:
Op zoek naar kansrijke innovaties: -Innovaties die het mogelijk maken om in de toekomst dezelfde of betere schoolprestaties te behalen terwijl er minder leraren beschikbaar zijn - Innovaties die zich richten op de schoolorganisatie, de werkprocessen, de arbeidsverdeling en niet alleen de didactiek - Innovaties die ervoor zorgen dat leraren effectiever worden benut, meer tijd krijgen voor leerlingen, met meer plezier werken - Innovaties die ertoe leiden dat de middelen efficiënter kunnen worden ingezet
Anders Organiseren drie generieke perspectieven: 1. Technologisch perspectief inzet en gebruik van middelen 2. Human Resources perspectief inzet en benutten van menselijk kapitaal 3. Systeem perspectief relatie tussen de actoren, wijze van samenwerking (binnen, tussen en buiten)
Wat gebeurt er zoal…… 1. Het Blariacum College: een vmbo, digitaal onderwijs 2. Persoonlijk Assistent van Leraren (PAL) 3. De Duiventil: slimmer vergaderen 4. Personeels Cluster Oost Nederland 5. Netwerkschool en/of de sterrenschool
Eerste fase: conceptvorming Trekkers gaan aan de slag met het ontwikkelen van innovatieconcepten Ondersteund door kritische vrienden Verdiepingsbijeenkomsten in november Indiening concepten: 15 februari Beoordeling door Jury Presentatie innovatieconcepten, bekendmaking subsidieregeling
Tweede fase: opstellen subsidieaanvragen Scholen gaan aan de slag, ondersteund door kritische vrienden en onderzoekers Indienen subsidieaanvragen Beoordeling subsidieaanvragen door Senternovem
Derde fase: experimenteerfase en spin off (jan. 2011) Scholen gaan aan de slag, met de feitelijke implementatie Er worden verschillende instrumenten ingezet om kennis te delen met ook niet- experimenteerscholen controlescholen
Ondersteuning door: Bijeenkomsten Kritische vrienden Onderzoek Werkbezoeken koploperscholen buddytrajecten Interactieve website
Mogelijke Innovatieconcepten: 1.ICT in het onderwijs 2.Functiedifferentiatie 3.Intern anders organiseren 4.Samenwerking tussen scholen of met externe omgeving 5.Nieuwe onderwijsconcepten Best
Waarderend perspectief: Wat werkt, wat kan beter, welke kiemen van vernieuwing zien we al? Waarderen van het beste dat er is Verbeelden, visualiseren Voorbereiden op basis van capaciteit, kennis, kunde Probleem gericht perspectief: Waar loopt het niet goed, waar last van, wie moppert over wat? Probleemdefinitie Analyseren van oorzaken Oplossingen & alternatieven formuleren Corrigeren/implementeren Hoe kom je tot innovaties?
Nu; op zoek naar vernieuwers: Gezien het naderende lerarentekort, hoe zijn we in staat om de kwaliteit te waarborgen en zelfs te verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de werkdruk? Waar zou jij je voor willen inzetten? Tip: Durf groot te denken!