1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Voorgeschiedenis: KPC rapport februari 2009
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
“We leiden kinderen op in de 21e eeuw met kennis uit de 20e eeuw en in een systeem dat geworteld is in de 19e eeuw” (K.Robinson)
Platform Binnenmilieu Scholen Frans de Haas Arnhem 15 februari 2012.
Veranderingen bij ICT afdelingen, cultuur en processen Rosemarijn de Groot 18 januari 2012.
Adri Verhoosel, Avans Hogeschool
Bijeenkomst 26 mei 2011 avondbijeenkomst. Verleden  Materialen dekten niet de gevraagde leerstof  Nieuwe inzichten over de opbrengsten van de montessorimaterialen.
Mw. K.M.H. Peijs, voorzitter Delft, 10 januari 2014 Visitatiecommissie Waterketen.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Ontwerpprojecten In de praktijk
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Bart Jan van den Brink coordinerend Docent NHL
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Lesgeven en begeleiden
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
ICT in het Onderwijs bij TBM
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Een project van de Korengroep
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
moderniseren van het curriculum.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Workshop ‘visieversneller’
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
Training digitale didactiek Effectieve inzet laptop.
Den Haag 13 november 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
Do’s en Dont’s voor uw M&T Subsidieaanvraag Paula Meijer Utrecht, 22 mei 2008.
Samenhangend onderwijs in de natuurwetenschappen en wiskunde binnen de profielen?
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Geïntegreerde schoolverbetering
“NIET DENKEN MAAR DOEN” Eindconferentie kennisplatform Impreze
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
1 Speciale bijeenkomst Kringberaad Land van Cuijk 14 augustus 2013 ‘s-Hertogenbosch Een nieuw perspectief voor belangenbehartiging.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Gerard Oud Clusius College (AOC, Noord-Holland) Erik Degen Cito (Toetsinstituut, Arnhem) 7 april 2016 Hoe wilt u het hebben? Voorbereiding op Centrale.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
PBS in Florida, wat kunnen wij leren?
Best Practice van conceptueel onderwijsmateriaal Techport 2017
Inkoopcoöperatie.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Cursus Interne auditor
Transcript van de presentatie:

1.Oplossingen voor vergrijzing vinden 2.Vernieuwing van binnen uit stimuleren; scholen zelf aan zet 3.Leren van en met elkaar InnovatieImpuls Onderwijs gaat over:

Op zoek naar kansrijke innovaties: -Innovaties die het mogelijk maken om in de toekomst dezelfde of betere schoolprestaties te behalen terwijl er minder leraren beschikbaar zijn - Innovaties die zich richten op de schoolorganisatie, de werkprocessen, de arbeidsverdeling en niet alleen de didactiek - Innovaties die ervoor zorgen dat leraren effectiever worden benut, meer tijd krijgen voor leerlingen, met meer plezier werken - Innovaties die ertoe leiden dat de middelen efficiënter kunnen worden ingezet

Anders Organiseren drie generieke perspectieven: 1. Technologisch perspectief inzet en gebruik van middelen 2. Human Resources perspectief inzet en benutten van menselijk kapitaal 3. Systeem perspectief relatie tussen de actoren, wijze van samenwerking (binnen, tussen en buiten)

Wat gebeurt er zoal…… 1. Het Blariacum College: een vmbo, digitaal onderwijs 2. Persoonlijk Assistent van Leraren (PAL) 3. De Duiventil: slimmer vergaderen 4. Personeels Cluster Oost Nederland 5. Netwerkschool en/of de sterrenschool

Eerste fase: conceptvorming Trekkers gaan aan de slag met het ontwikkelen van innovatieconcepten Ondersteund door kritische vrienden Verdiepingsbijeenkomsten in november Indiening concepten: 15 februari Beoordeling door Jury Presentatie innovatieconcepten, bekendmaking subsidieregeling

Tweede fase: opstellen subsidieaanvragen Scholen gaan aan de slag, ondersteund door kritische vrienden en onderzoekers Indienen subsidieaanvragen Beoordeling subsidieaanvragen door Senternovem

Derde fase: experimenteerfase en spin off (jan. 2011) Scholen gaan aan de slag, met de feitelijke implementatie Er worden verschillende instrumenten ingezet om kennis te delen met ook niet- experimenteerscholen controlescholen

Ondersteuning door: Bijeenkomsten Kritische vrienden Onderzoek Werkbezoeken koploperscholen buddytrajecten Interactieve website

Mogelijke Innovatieconcepten: 1.ICT in het onderwijs 2.Functiedifferentiatie 3.Intern anders organiseren 4.Samenwerking tussen scholen of met externe omgeving 5.Nieuwe onderwijsconcepten Best

Waarderend perspectief: Wat werkt, wat kan beter, welke kiemen van vernieuwing zien we al? Waarderen van het beste dat er is Verbeelden, visualiseren Voorbereiden op basis van capaciteit, kennis, kunde Probleem gericht perspectief: Waar loopt het niet goed, waar last van, wie moppert over wat? Probleemdefinitie Analyseren van oorzaken Oplossingen & alternatieven formuleren Corrigeren/implementeren Hoe kom je tot innovaties?

Nu; op zoek naar vernieuwers: Gezien het naderende lerarentekort, hoe zijn we in staat om de kwaliteit te waarborgen en zelfs te verbeteren zonder dat dit ten koste gaat van de werkdruk? Waar zou jij je voor willen inzetten? Tip: Durf groot te denken!