Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kijk op praktijk zó moet het!.
Advertisements

Voorlichting 8 januari 2013 Leerlingen en ouders vwo-4
Cursistprofielen Laaggeletterdheid
aanpassingen in het stelsel en het examen
Interactieve taalprojecten
Op naar groep 8! Entreetoets Groep 7.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
en Deltaplan Inburgering
Actuele vraagstukken & Duurzame oplossingen
Basisvorming.
Taal en rekenen in het mbo
Actualiteit Actuele ontwikkelingen Alet van Leeuwen MBO Taalcoach Academie 3 februari 2012.
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Taal en rekenen in het mbo
No nonsense methode ICT vaardigheden
Loopbaan en Burgerschap Nederlands, Engels Rekenen
Portfolio en assessment ‘competent NT2 docent’
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Slotconferentie INTUIT 30 januari 2008 Alessandra Corda
Het Europees Referentiekader zin of onzin?. 25 stellingen.
Instellingsexamens taal en rekenen Handreiking bij keuzes
Cécile De Fré - Departement Onderwijs en Opvoeding Stad Gent
Taalontwikkeling in mbo
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
DELF scolaire Voorlichting 12 januari 2012 Leerlingen en ouders VWO-4.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Workshop inhoud en beleid
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Titelpagina.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
opleiding : Onderwijs Assistent
Informatieavond groep 7
Nieuw Nederlands 4e editie
Resultaten behoefteanalyse INTUIT Startbijeenkomst 26 januari 2006 Alessandra Corda (ICTO, UL) Syb Hartog (UOCG, RUG)
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Informatie- avond groep 6
Oefenen.nl als basis voor trajecten en materialen
lees- en schrijfvaardigheid oefenen in de dagelijkse praktijk
Integratie en participatie
CAMBRIDGE ENGLISH Verleg je grenzen met Cambridge English op RSG Wiringherlant!
NU ENGELS.
Het Leren Organiseren Logistiek van het nieuwe onderwijs
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Het vak Frans in 4 en 5 havo Un choix pour l’avenir.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Examenzaken 16 februari 2016 klas 2 Deze PowerPoint heeft alleen betrekking op het examen bij het Groene Lyceum en algemene examenzaken.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Wet taaleis in participatiewet 24 november 2015 Taaleis Achtergrond Taal is een belangrijke voorwaarde om te kunnen participeren. “Bijstandsgerechtigden.
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Examenjaar voor horob2 Horob 2-horobv2e. Examenjaar Examen tweede jaars BOL en BBL Examens eind periode 3 en periode 4 5 onderdelen: niveaus Algemeen.
Informatie avond over het Voortgezet Onderwijs.
Taalniveaus Nederlands binnen MBO
Uitleg Supersaas en regels examen
Examens leerjaar 4.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april 2009 - Koning Willem I College 12 mei 2009 – Nova College

Beschrijving van NT2-toetsen In 1996 een brochure In 2006 op www.LevendeTalen.nl In 2009 aanpassing van de ‘toetssite’

Cito Toegevoegde toetsen Begintoets Alfa en Voortgangstoets Alfa Voortgangsportfolio Inburgering Oefenassessments Inburgering Begintoets Taal kon net niet toegevoegd! ICE TIWI en TOA TONI kon net niet toegevoegd!

Toetsmoment: Begin leerproces Intake toetsen Wat beheerst de leerling of cursist al? Grote spreiding in moeilijkheidsgraad Een globale manier van toetsing en/of Een selectie van vaardigheden

Toetsmoment: Tijdens het leerproces Vorderingentoetsen Curriculumafhankelijk Wordt beheerst wat onderwezen is? en/of Curriculumonafhankelijk met geijkte niveaus Wat is het taalvaardigheidsniveau? Is de cursist vooruit gegaan?

Toetsmoment: Tijdens het leerproces Diagnostische toetsen Curriculumafhankelijk Wordt beheerst wat onderwezen is? Moeten onderdelen herhaald worden? en/of Zijn er hiaten? Uitgebreide en specifieke toetsing

Toetsmoment: Einde van het leerproces Eindtoetsen Curriculumafhankelijk Wordt beheerst wat onderwezen is? en/of Curriculumonafhankelijk met geijkte niveaus Wat is het taalvaardigheidsniveau? Is de cursist vooruit gegaan?

Toetsmoment: Einde van het leerproces Selecterende toetsen Kan iemand functioneren in opleiding of beroep? Toetsen van reële taalgebruikssituaties

Taalportfolio De leerling/cursist is eigenaar van het portfolio en zorgt voor de vulling. Met een taalportfolio: kunnen alle ervaringen met het leren van talen gedocumenteerd worden; kan aangegeven worden welke talen men kent en hoe goed men die talen kent. -        -       

Taalportfolio NT2 Op basis van het Raamwerk NT2 is ontwikkeld: Taalportfolio NT2 voor volwassenen (Cinop e.a.) Taalportfolio NT2 12+ (SLO) Dat wil zeggen: Checklists en Biografie Het dossier is een lege map

CEF / ERK 6 niveaus beschreven A1, A2, B1, B2, C1, C2 5 vaardigheden luisteren – lezen - gesprekken voeren – spreken – schrijven taal + strategieen -niet alleen taal maar ook strategieen Hand-out laten zien met de verschillende kolommen. Zo is het uitgewerkt. Kun je gebruiken om materiaal te selecteren of om producten van je cursisten te beoordelen. Goed om ook het raamwerk te lezen. Is te downloaden bij het cinop.

Raamwerk NT2 Basis voor: Veel lesmaterialen Toetsen zoals TOA, Inburgeringsexamen Taalportfolio NT2

Raamwerk Nederlands voor het (V)MBO Toegesneden op (V)MBO Dezelfde niveaus Verschillen in uitwerking Niveau A1 alleen lezen en schrijven Niveau C2 niet beschreven

Presentatie toetsen TIWI Begintoets Taal TOA TONI Oefenassessments inburgering Voortgangsportfolio Inburgering Begintoets Alfa Voortgangstoets Alfa

TIWI (ICE) Doelgroep: inburgeraars Soort toets: intake Onderdelen: taal, KNS, leerbaarheid en andere kenmerken Resultaten in niveaus CEF A1, A2 Afname: een op een; 1 ½ - 2 ½ uur

Begintoets Taal (Cito) Doelgroep: inburgeraars Soort toets: intake Onderdelen: mondelinge en schriftelijke vaardigheden Resultaten in niveaus CEF, aangegeven op balk van 0 naar A2 Opgaven zijn vergelijkbaar met die van inburgeringsexamen, sluiten aan bij cp’s Geen NT2-expertise nodig bij beoordeling en afname Afname: digitaal. Duur: 60 minuten

TOA (ICE) Uitgebreid pakket voor brede doelgroep Soort toetsen: intake, voortgang, afsluiting Onderdelen: Nederlands, MVT, rekenen, studievaardigheden Resultaten taal in niveaus CEF A1 t/m C1, Raamwerk Nederlands/NT2 Verschillende thema’s; speciale onderdelen voor inburgeraars Alle toetsen digitaal (behalve spreken). Schrijven kan ook op papier Duur: circa 60 min. Spreken: 25 min.

TONI (ICE) Doelgroep: inburgeraars Soort toets: voortgang in inburgerings-trajecten Taaltoetsen (OGO en Werk) en KNS Niveaus: A1-, A1, A2, A2+, Raamwerk NT2 Zowel globale beoordeling als diagnostisch (voor spreken en schrijven) Afname: lezen 50 min; lui 30 min; schrij 40 min; gesprekken/KNS 15 min.

Oefenassessments Inburgering (Cito) Doelgroep: kandidaten inburgeringsexamen Doel: Voorbereiding op assessments examen Gebaseerd op cp’s 2 cd-roms: 1 voor OGO, 1 voor Werk Op niveau A2/A1 (oudkomers/nieuwkomers) Afname door examinator + assessor

Voortgangsportfolio Inburgering (Cito) Doelgroep: kandidaten inburgering Doel: voorbereiding examen Digitaal portfolio rond cp’s Standaard of ‘op maat’ Geeft inzicht in het examen: cp’s, niveaus en bewijzen voor het portfolio van het examen

Begintoets Alfa (Cito) Doelgroep: anderstalige cursisten die een alfabetiseringstraject gaan volgen Doel: toetsen van lees- en schrijfvaardigheid van beginnende cursist Gebaseerd op Raamwerk Alfabetisering NT2 Afname: individueel, een op een Duur: circa 50 minuten

Voortgangstoets Alfa (Cito) Doelgroep: anderstalige cursisten in alfabetiseringstraject Doel: meten voortgang lees- en schrijfvaardigheid Functioneel en technisch lezen/schrijven Sluit aan op Begintoets Alfa; deels overlap Gebaseerd op Raamwerk Alfabetisering NT2 Afname: deels individueel, deels klassikaal

Meer informatie? In hand-outs Tijdens workshops vandaag Op www.levendetalen.nl