Stadsregio Arnhem Nijmegen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansen voor een duurzaam Hillegersberg-Schiebroek
Advertisements

Leren presteren én participeren
SRE Kenniscentrum GPR Gebouw
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
RMJP “Samen stad in uitvoering” Drechtstedendinsdag 2 november 2010.
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
HoekscheWaardDuurzaam
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
Waar een kleine gemeente groot in kan zijn Schaal van een kleine gemeente vraagt samenwerking: -Inhoud -geografisch Kleinere teams Minder formatie plaatsen.
StadsOntwikkeling Openbaar Vervoer als deel van de stadsontwikkeling Bijdrage aan de OV-Werkconferentie 15 februari 2011 Rob Tiemersma StadsOntwikkeling.
Tussenstand Strategische Bereikbaarheidsagenda
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
secretaris Plaatselijke Groep
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Bedrijfsbezoek ‘Active Ageing’
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
0 Aanvullende maatregelen uit het VERDER-pakket Presentatie in De Bilt, 1 oktober 2009.
1 oktober 2009 Nieuwe regionale fietsverbindingen Uitvraag ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Steeds krachtiger bestuur in:
Inhoud Presentatie Aanleiding Verder Organisatie en fasen
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
De Economische Agenda en de stadsregio Frank van Rooijen Commissie Mobiliteit en Werken Donderdag 16 juni 2011.
De Stadsregio Arnhem Nijmegen Bureau Brussel
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
ENERGIENEUTRALITEIT IN DE GEMEENTE
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Het Westerwoldse zorgmodel
Infrastructuur Soest-Zuid en Soesterberg
Vitale opgaven voor de Stad november 2014
een nieuwe LEADER periode
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Toekomst Regionale Samenwerking Toelichting voorstellen Toekomst Regionale Samenwerking Stadsregio Amsterdam November 2013.
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
Scala en Drenthe Woensdag 17 december Kader ‘Oude wereld, nieuwe mindset’ Richten op kerntaken: meer rol als verbinder en ontwikkelaar. Regionale.
Voor een veilige en leefbare omgeving. DCMR Milieudienst Rijnmond gezamenlijke milieudienst van de provincie Zuid-Holland en 15 gemeenten in die provincie.
Programma Duurzame Sportclubs
Agenda van Brabant Toekomstgericht investeren én ombuigen 24 november 2010.
Duurzame ontwikkeling in Haarlemmermeer Nurullah Gerdan, beleidsadviseur Duurzaamheid Presentatie Gemeente Lansingerland.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Werkconferentie economische vitaliteit, 1 november 2012Jan Sijtsma outube.com/watch?v=S9ISlgCG3bA ‘de KUNST van het VERBINDEN’
Buurten Over Energie (Hoe het ook anders kan) Toelichting door: Ron Josten, adviseur duurzaam bouwen Stadsregio Arnhem Nijmegen & Niels Götz, partner.
Samenvatting voorstellen Metropoolregio Rotterdam Den Haag Commissie Bestuur, Leefomgeving en Duurzaamheid Gemeente Delft 25 juni 2013.
Deltapoort Samenhang door Samenwerken Jan Edens Programmamanager Deltapoort Dordrecht, 18 februari 2009.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Programma Ruimte & Wonen

Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Samenwerken aan de bereikbaarheid van de regio
Slimme gemeenten doen aan Smart Mobility
Provincie Noord-Brabant
Nationale Omgevingsvisie
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Waarom een VAN PARIJS NAAR NHN
Een vitaal economisch Zevenbergen
Transcript van de presentatie:

Stadsregio Arnhem Nijmegen Wim Dijkstra en Roel Wever 5 Juni 2014

20 gemeenten (en Druten) 738.000 inwoners 1.000 km2 Druten is nu geassocieerd lid. In de toekomst, bij toekomstige samenwerking op vrijwillige basis, sluit ook de gemeente Druten aan. De MUG gemeenten fuseren per 1-1-2015. In totaal dan samenwerken 19 gemeenten.

Stadsregio is regionale samenwerking Kerntaken: WONEN, WERKEN, RUIMTE en MOBILITEIT Stadsregio is verlengd lokaal bestuur Door Wgr-plus status en BDU wet: wettelijke taken (OV aanbesteden, Regionaal Verkeer- en Vervoerplan en huisvestingsverordening) Regionale overheid van de gemeenten én werkt samen met verschillende maatschappelijke partijen en overheden

Ontwikkelingen Op Rijksniveau: voorstel voor afschaffing Wgr-plus en overgang BDU naar provincie Met provincie in gesprek over mobiliteitstaken & middelen en overige provinciale vragen Discussie met gemeenten in het gebied over inhoud, vorm en kosten van regionale samenwerking. In de commissie gaan we dieper in de op discussie over de toekomstige regionale samenwerking. Deze presentatie gaat in op de taken van het huidige samenwerkingsverband, ter introductie voor u.

Introductie op de thema's van regionale samenwerking: Bestuur Mobiliteit Ruimte Werken Wonen In de commissie gaan we dieper in de op discussie over de toekomstige regionale samenwerking. Deze presentatie gaat in op de taken van het huidige samenwerkingsverband, ter introductie voor u.

Bestuur van de stadsregio Algemeen Bestuur: Stadsregioraad 37 leden gemeenten < 20.000 inwoners: 1 lid gemeenten > 20.000 inwoners: 2 leden Arnhem en Nijmegen: ieder 5 leden + dubbele stem Dagelijks Bestuur: College van Bestuur 6 leden voorzitter van buiten 5 overige leden, waarvan één uit Arnhem en Nijmegen Commissies 3 vaste commissies van advies, voorzitter uit raad (gegadigden voor voorzitterschap commissies gezocht) Portefeuillehoudersoverleg per programma Gegadigden voor voorzitterschap commissies kunnen zich tot 17 juni melden bij Bob Visser. Benoeming gebeurt in de raad van 19-6.

Financiën Structureel ruim € 70 miljoen Brede Doel uitkering (BDU) voor mobiliteit en circa € 10 miljoen per jaar voor projecten (variabel) Gemeente betalen een bijdrage per inwoner van € 3.07 (totaal € 2,2 miljoen) Subsidies voor projecten (Brussel, Rijk en provincie) Totale begroting 2014: € 130 miljoen Maximaal 3-4% van het budget besteed aan overhead

Rol van de stadsregio Uitvoeren van wettelijke taken Verbindingen leggen Projecten uitvoeren samen met de regiogemeenten Lobby bij provincie, Rijk en Europa (Bureau Brussel) Subsidies verwerven en wegzetten (beheer- en betaalautoriteit subsidies)

Openbaar vervoer 2013-2022 Breng Direct Breng Buurt OV concessie

Programma Mobiliteit Drie subprogramma’s: Openbaar Vervoer - aanbesteding en beheer OV concessie - Stadsregiorail en HOV (bus)verbindingen Mobiliteitsmanagement en verkeersmanagement - SLIM: Meer mensen beter bereikbaar - Doorstromingsmaatregelen Fiets - snelfietsroutes - Velo-city 2017

Twee sporen in de communicatie Projectcommunicatie RijnWaalpad Verleiden van de automobilist Routes tussen steden

Voorbeelden activiteiten in programma Mobiliteit Bouw van stations Westervoort, Mook-Molenhoek en Goffert Aanleg van snelfietsroutes zoals RijnWaalPad, Nijmegen – Beuningen, Nijmegen – Cuijk en Arnhem - Zevenaar SLIM Uit De Spits (grootse spitsmijden project van Nederland) SLIM Werken (programma met bedrijfsleven) Concessie BRENG (groenste en meest toegankelijke concessie van Nederland) Stadsregiotaxi Onderzoek naar betaalbaarheid en woonlasten is half juni gereed. Wonen en zorg – vraagstuk van de toekomst. Het stoplichtmodel voor het prioriteren van woningbouwplannen. Per subregio (Arnhem, Nijmegen en Liemers) bepalen de gemeenten de strategie: woningbouwplannen gaan door (code groen); plannen worden gefaseerd of behoeven herprogrammering (code oranje) of worden geschrapt (code rood). Schrappen is nodig als woningbouwplannen op de langere termijn niet aansluiten bij de woningbehoefte.

Op het snijvlak van Ruimte en Mobiliteit Rijk, provincie en regiogemeenten werken samen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT): Agendering jaarlijks MIRT-overleg met ministers Uitvoering van Gebiedsgericht MIRT-onderzoek Doel: in gesprek blijven met het Rijk over regionale opgaven en financiering door het Rijk Voorbeelden van financiering: 2de stadsbrug Nijmegen, doortrekken A15 en station Arnhem centraal, SLIM en Stadsregiorail Samenwerking en lobby bij Rijk met provincie voor/door regiogemeenten voor budget voor grote infraprojecten. Voorbeelden MI(R)T projecten uit het verleden: Tweede Stadsbrug Nijmegen Doortrekken A15 Arnhem Centraal (NSP) Ruimte voor de Rivier

Programma Ruimte Samenwerking met provincie en regiogemeenten aan: Uitvoering Regionaal Plan en Verstedelijkingsvisie Provinciale Omgevingsvisie Majeure opgave stedelijk netwerk Arnhem-Nijmegen Regiocontract 2012-2015 Provincie benut 6 Gelderse regio’s voor uitvoering van taken en opstellen van beleid in samenwerking met gemeenten. Regio’s vervullen de rol van een samenwerkingsplatform en draagt bij aan integrale planvorming van provincie en faciliteert collectieve inbreng van gemeenten hierin.

Integrale visiekaart stadsregio

Programma werken Ambitie 4de economische regio blijven door versterken vestigingsklimaat en verduurzaming Passend aanbod van ruimte voor bedrijven Versterking vestigingsklimaat breed 3. Gezamenlijke profilering ter versterking (internationale) concurrentiekracht Doel: ambitie is 4e economische regio te blijven. Ook in prov programma’s genoemd. Moeten we natuurlijk samen doen met A/N als economische motoren maar in samenwerking met de overige gemeenten. Stad en achterland hebben elkaar hard nodig hierin. De twee steden binnen de stadsregio Nijmegen en Arnhem zijn complementair aan elkaar en samen maken ze de regio op economisch vlak compleet. l: minimaal de vierde economische regio van Nederland te blijven. Een aantrekkelijke regio die goed bereikbaar en internationaal concurrerend is. Dit vergt samenwerking in de regio op het gebied van economie. Het gaat daarbij om het versterken van het vestigingsklimaat voor bedrijven waarbij ook factoren als ruimte voor bedrijven en gezamenlijke profilering van belang zijn. Een optimaal vestigingsklimaat is een noodzakelijke basis voor verdere ontplooiing van de stuwende economische bedrijven in de regio. Hoofddoelstelling 1: Versterking van het vestigingsklimaat om minimaal de vierde economische regio van Nederland te blijven Hoofddoelstelling 2: Zorgdragen voor voldoende, gevarieerd en passend aanbod van ruimte voor bedrijven Hoofddoelstelling 3: Gezamenlijke profilering ter versterking van de (internationale) concurrentiekracht. De stadsregio heeft een sterke brede economische structuur met daarbinnen een aantal succesvolle en kansrijke clusters ( Health, Semiconductors, Energie en milieutechnologie, Mode en vormgeving, Toerisme en logistiek). Wij werken aan de noodzakelijke basisrandvoorwaarden voor een goed vestigingsklimaat om optimale bloei en groei voor bedrijven in alle sectoren mogelijk te maken. Wij zetten daarom in op de versterking van het vestigingsklimaat door ondersteuning en stimulering van de belangrijke dragers voor het vestigingsklimaat zoals logistiek en vrijetijdseconomie. Daarnaast zal waar nodig ook ingezet worden op andere vestigingsplaatsfactoren

Voorbeelden activiteiten in programma Werken Regionaal Programma Bedrijventerreinen Regionale afstemming van de hoeveelheid beschikbare m2 bedrijventerreinen en monitoring vraag en aanbod Gelderland International School Gezamenlijke lobby en financiering van overheden en bedrijfsleven om deze voorziening in de regio te realiseren Liberation Route Webportal Arnhem Nijmegen City Region: www.arnhemnijmegencityregion.nl Ruimte voor bedrijven is een noodzakelijke basisvoorwaarde voor een goed vestigingsklimaat. Vanuit de stadsregio richten wij ons op het aanbod van voldoende, gevarieerd en passend aanbod van bedrijventerreinen, een goed detailhandelsbeleid en het voorkomen van leegstand. Afstemming van plannen en prioritering van bepaalde terreinen is om als regio aantrekkelijk te blijven noodzakelijk. Daarnaast samen lobbyen voor projecten als Gelderland International School, een unieke kans waarvan iedereen profiteert. En ook Liberation route is een goed voorbeeld van samenwerking in de regio en ons samen profileren. Werken aan een aantrekkelijk vestigingsklimaat en het samenhangend positioneren van de regio als aantrekkelijke Europese, creatieve, innovatieve regio op basis van de economische speerpunten kan bij uitstek op regionale schaal. Het webportal maakt de regio digitaal vindbaar voor internationale bedrijven, studenten en kenniswerkers. De informatie die het webportal biedt, helpt de doelgroepen bij hun vestigingsplaatskeuze. Doestelling is om meer bedrijven, studenten en kenniswerkers te interesseren voor de regio en er uiteindelijk aan bij te dragen dat zij zich vestigingen in de regio.

De Groene Kracht In 2010 verzoek van MARN en MRA aan stadsregio om samen te werken aan energie- en klimaatvraagstukken op regionale schaal omdat het economische kansen biedt voor de regio Op 15 december 2011 akkoord door Stadsregioraad op samenwerkingsagenda: De Groene Kracht met 4 programmalijnen (uitvoering binnen bestaande programma’s) 1. Verbeteren luchtkwaliteit 2. Duurzame mobiliteit 3. Duurzaam gebouwde omgeving 4. Duurzame energie

Programma Wonen Arnhem en Nijmegen belangrijke motoren voor de regionale woningmarkt Gezamenlijke woonagenda per subregio (kwantitatief en kwalitatief) en monitoring Regionale huisvestingsverordening Programma duurzaam bouwen (groene akkoord) Arnhem en Nijmegen belangrijke motoren voor de regionale woningmarkt de 20 gemeenten in de Stadsregio Arnhem Nijmegen, constateren dat we elkaar nodig hebben om onze regio aantrekkelijk en krachtig te houden. Stad en ommeland versterken elkaar. Samen willen we een breed palet aan woonmilieus bieden dat aansluit bij de behoefte. In de Woonagenda staat de bestaande woningvoorraad centraal en ondernemen de gemeenten hiervoor lokaal actie.  Afspraken, ook voor wat betreft nieuwbouw, stemmen de 20 gemeenten samen op hoofdlijnen af. De uitwerking daarvan gebeurt op subregionaal niveau. De regionale huisvestingsverordening is een wettelijke taak en zorgt voor een eenduidig regelpakket voor toewijzing van sociale huurwoningen in de 20 gemeenten. Helder voor woningzoekenden en efficiënt voor corporaties en gemeenten. Andere trends zijn: Afname bevolkingsgroei. steden blijven langer groeien dan het ommeland. Vergrijzing, kleinere huishuishoudens, minder gezinnen. Trek naar voorzieningen, jongeren naar de stad, ouderen naar (dorps)centra. Aantrekkelijkheid regio onder druk – leidt tot de volgende opgaven.

Voorbeelden activiteiten in programma Wonen Onderzoek naar betaalbaarheid en woonlasten Wonen en zorg Meters maken in de bestaande voorraad Stoplichtmodel uitvoeren in drie subregio’s (met provincie) Kwaliteit en toekomstwaarde van de bestaande voorraad in beeld brengen Transformatieopgave commercieel en maatschappelijk vastgoed Onderzoek naar betaalbaarheid en woonlasten is half juni gereed. Wonen en zorg – vraagstuk van de toekomst. Het stoplichtmodel voor het prioriteren van woningbouwplannen. Per subregio (Arnhem, Nijmegen en Liemers) bepalen de gemeenten de strategie: woningbouwplannen gaan door (code groen); plannen worden gefaseerd of behoeven herprogrammering (code oranje) of worden geschrapt (code rood). Schrappen is nodig als woningbouwplannen op de langere termijn niet aansluiten bij de woningbehoefte.

Samen voor een krachtige regio Speerpunten: Versterken van het beeld regio als één economisch geheel Versterken van het vestigingsklimaat en internationale concurrentiekracht Zorgen voor optimale bereikbaarheid