Implementatie Normblad 8002

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Handen en voeten aan Doelmatigheid Cursus Kosten Baten Waterbeheer Robert van Cleef tel.: Mail: 6 oktober
Advertisements

Implementatie van de UNCO-MOB
Inwonergericht werken door middel van Servicenormen
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Decentralisaties maken e-facturatie nog interessanter.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Aansluiting nazorg gevangeniswezen
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Ketensamenwerking Wmo in Nijmegen Een eerste start.
Zaaktypecatalogus Kwaliteit en Vraaggericht.
Persoonsvriendelijk plannen (PVP)
Welkom bij de presentatie van het
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Kwaliteitssystemen en procedures
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
De kracht van SBA Business Solutions Vanuit een oplossingsgerichte gedachte, waarbij de klant altijd centraal staat, koppelen wij innovatieve producten.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Het toepassen van bruin papier voor procesbeschrijvingen in workshops
Kwaliteitszorg volgens ISO 9001 Platform milieuhandhaving
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
Ir.drs. A. van der Star MSHE UMC Groningen
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
Benchmark september 2006 Michal Kleinhans Christel Koman
CKZ workshop Privacyrichtlijnen t.b.v. CQI metingen.
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie arbocatalogi bij de EMCO-groep Probleem of uitdaging?
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Producten & Werkprocessen
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Functiefamilies Vlaamse overheid
6 stappen in Risico management
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Structureren project Projectactiviteiten & producten gestructureerd en expliciet in beeld September 2015 Blok 1 - Project structureren.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
Congres Rechtmatige zorg: Een kijkje in de keuken van de medisch specialist Herman-Jan Pennings, longarts Michael Ehlen, Manager F&C Laurentius ziekenhuis,
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
ESF Regiobijeenkomst Verantwoording casemanagement april 2015.
Certificering van assetmanagement
Schuldhulpverlening Tijdlijn schuldhulpverlening 2011 Beleidsplan integrale schuldhulpverlening vastgesteld 2013 (juli) start onderzoek rekenkamer in Ridderkerk.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen ALV 23 juni 2011.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Realisatie en implementatie
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Werkplan/onderhoudsplan/beheersplan
Doorontwikkelen BRON vo
Het E-depot van Rotterdam
Procesmigratie van ITIL naar ISM
Human Resources Accounting
Methoden om te werken aan continue verbetering
Is testen een project op zich?
Algemene verordening Gegevensbescherming AVG
Privacy 0-meeting Deze rapportage is interactief gemaakt!
Transcript van de presentatie:

Implementatie Normblad 8002 Q Implementatie Normblad 8002 Gemeente Heerlen

Implementatie Normblad 8002 in 5 stappen Stap 1: Identificatie van processen Stap 2: Op hoofdlijnen beschrijven van de huidige werkwijze Stap 3: Verbeterstap Stap 4: Vastleggen van werkprocessen Stap 5: Implementatie

Uitgangspunten Bij het opzetten van het systeem moeten de betrokkenen zelf meedenken en ook meewerken Kwaliteitssysteem is inhoudelijk georiënteerd waarbij slechts een beperkte beschrijving van de administratieve organisatie is weergegeven Er is geen volledigheid nagestreefd bij het beschrijven van werkprocessen, alleen frequent uit te voeren werkprocessen zijn beschreven.

Stap 1: Identificatie van werkprocessen Definitie werkproces: een proces is een serie achtereenvolgende activiteiten die leidt tot een resultaat, een product of een dienst Gemeente Heerlen heeft werkprocessen ingedeeld in 7 onderdelen en in totaal 21 procedures.

Stap 2:Op hoofdlijnen beschrijven van de huidige werkwijze Het beschrijven van de huidige werkwijze maakt duidelijk wat nog allemaal gedaan moet worden om aan het Normblad te voldoen. Het is in feite een 0-meting. Heel belangrijk is het om te beschrijven hoe feitelijk de gang van zaken is en niet hoe die zou moeten zijn Voor het draagvlak is het van belang dat medewerkers zelf de beschrijvingen uitvoeren Stap 2 levert ook een inventarisatie op van alle formulieren, checklijsten, individuele werkwijzen Q Q Q Q Q Q Q Q

Stap 3: Verbeterstap Per werkproces inventariseren van verbetermogelijkheden: Risico’s Overdrachtsmomenten Aantoonbaar maken van activiteiten en beslissingen (prestatie)indicatoren Metingen en registraties Transparant maken beoordelingen en beslissingen Knelpunten Benodigde verbeteringen om te voldoen aan het Normblad Interne klantwensen

Stap 4: Vastleggen van werkprocessen Bepalen wat precies en hoe werkprocessen vastleggen. FFact heeft a.h.v. beschrijving huidige situatie en verbetermogelijkheden de werkprocessen beschreven In een paar commentaar rondes met de direct betrokkenen zijn de beschrijvingen definitief gemaakt

Stap 5: Implementatie Afronden beschrijvingen (17 september 2004) Iedereen moet ermee gaan werken Snel een uitgebreide pre-audit uitgevoerd (oktober 2004) Volgen van een audittraining door de kwaliteitscoördinator Definitieve audit 8 december 2004 Conclusie: kwaliteitssysteem op enkele details na geïmplementeerd. Tijdsduur start project tot eindaudit: 9 maanden