Kwaliteit begint vanaf de bodem

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Werkconferentie SSC Bedrijfsvoering Sturen op kwaliteit SCD 15 november 2013 Spreker: Jan-Frank Koers 1.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
De levenscyclus van een informatiesysteem
High & Intensive Care Monitor
Kwaliteitszorg in de huisartsenpraktijk
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
© L.A.F.M. Kerklaan Holland Consulting Group 1 Het managen van de juridische bibliotheek Workshop ontwikkeld voor ‘het overleg’ “Het kwaliteitshandboek.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Kwaliteit volgens Sportfondsen! Optimale Waarde ® Voor alle belanghebbenden Constante verbetering.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Facility management en inkoop
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Welkom bij de presentatie van het
Ontwikkelen van een kwaliteitssysteem: een contingentieperspectief
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
DURVEN MET DIENSTVERLENING DE SPRONG OVER DE GAVERBEEK.
Kwaliteit en kwaliteitszorg
1.3 Kwaliteitsborging.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
WWB proces + Inbedding in Risicomanagement ISO 31000
Hoofdstuk 2 Kwaliteitszorg Deel 1.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Jos van Hijfte 8 November 2007
Missie, visie & jaarplan
GASTLESSEN VOOR STUDENTEN 1 E LEERJAAR PW 3 EN 4 Kwaliteitszorg in de KO.
Kiezen voor Certificering NMKG/ StimulansZ netwerkmiddag 12 oktober 2006 Gerrit Jan Schep.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Slagkracht met kwaliteit
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
KWALITEIT IN DE ZORG BENT U GEREED VOOR ISOHEALTHCARE?
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Q-Plan Gebruikersdag 20 april Programma Gebruikersvragen Aanpassingen Q-Plan 4.04 Interne Audit Pauze Toekomst en Strategie Website en helpdeskfunctie.
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 1 Procesmanagement
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
ISO 8402 algemeen ISO 9000 aanvullingen ISO 9001 ISO 9004 extern

VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Kwaliteitszorg binnen SPH SPHOBE01RV. Wat is kwaliteitszorg? In de commerciële bedrijvigheid: de klant is koning – Reactie op flessentrekkerij, oplichting,
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Certificering van assetmanagement
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Meer rendement uit audits! Manon Diepenmaat 28 maart 2013.
Convenant Investeringen Langdurige Zorg Bianca Roos 4 oktober 2011.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Kwaliteitsmanagementsysteem: een lust of een last?
Kwaliteitszorg les 3.
Een kijkje in de keuken bij KleurrijkWonen
Transcript van de presentatie:

Kwaliteit begint vanaf de bodem Belangrijke basisbegrippen voor kwaliteitsmanagement

Het werkboek - 1998 BEVER (1996) kan niet zonder kwaliteitszorg! VNG/VROM: maak een werkboek! Kwaliteitsdenken centraal: Focus op de klant Beheers werkprocessen Continu verbeteren

Kwaliteitsimpuls - 2006 Na 10 jaar investering is kwaliteit beter bekend Behoefte aan een leidraad. Is structuur van werkboek bruikbaar? Indeling in drie principes (= ISO en INK) Nieuwe, betere, voorbeelden Flexibele structuur (website?) Aandachtspunten voor visitaties

Kwaliteitszorg betekent 1. Principes Kwaliteitszorg betekent gestructureerd systematisch beheersen én continu verbeteren van werkprocessen zodat wordt voldaan aan eisen (afspraken) verwachtingen van klanten

ISO 9001:2000 vaak ruggegraat Write what you do Do what you wrote 1. Principes ISO 9001:2000 vaak ruggegraat Write what you do Beleid kwaliteitsbeleid en concreet meetbare doelstellingen toetsen of dit daadwerkelijk wordt gerealiseerd Organisatie verantwoordelijkheden en bevoegdheden opleiding Hoofdprocessen contract is vertrekpunt: waar kunnen maken wat met opdrachtgevers is afgesproken inkoop: garanderen dat ook uitbesteed werk aan kwaliteitseisen voldoet keuringen en verificaties in het hoofdproces Ondersteunende processen documentenbeheer registratie van fouten (leermomenten) interne audits (houden we ons aan onze afspraken?) Do what you wrote Document what you did Improve

INK: brede inbedding 1. Principes Organisatie Resultaat Personeels- Tevredenheid management van personeel Onder- Leiderschap Beleid & Processen Tevredenheid nemings- Strategie van klanten resultaten Middelen- Positie in de management maatschappij Organisatie Resultaat

Voorbeelden toevoegen Werkboek geeft principes en theorie, aanvullen met recente voorbeelden (links) van Klantonderzoek Systeemvoorbeelden Aanpak, audits, verbetervoorbeelden Doel: leesbaar en direct bruikbaar Vorm: veel figuren en illustaties

Website van en voor participanten 3. Structuur Website van en voor participanten Website geeft structuur tekst (werkboek bewerking) illustraties aanvullingen voorbeelden (links) links naar theorie direct bruikbare (downloadbare) voorbeelden uit PvA visitaties ? aan te vullen door participanten

Voorbereiden visitaties 4. Aandachtspunten Voorbereiden visitaties Voorstel om bij visitaties ook ‘beleving’ over te brengen, bijvoorbeeld door focus op basisprincipes: klanten - klantenonderzoek proces - monitoring en prestatie-indicatoren verbeteren - audithulpmiddelen