De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Waarom ben ik hier op aarde?
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
De quiz bestaat uit 13 vragen.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Didiclass - beginnen met
Het is vandaag Girlsday!
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
De weg naar de competente docent
Bio-industrie Lees met elkaar het verhaal over de
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Sociale media op school
Utrecht, 11 juni
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Doorbraak in professionalisering HPBO-project
MAATSCHAPPELIJKE TRANSITIE EN ONDERWIJSTRANSFORMATIE LEO LENSSEN 23 JANUARI 2008 Heliomare scenarioverkenning.
Connecting, Developing, Accelerating Het Netwerk Venlo 29 februari 2012 Van wie is de school? Dr. Leo Lenssen.
Van wie is de school? … en over welke school hebben we het dan? Over de schoolleider: zetbaas of ondernemer? … en de leraar die zijn vak kwijt is. Onderwijscafé.
Bij wijze van epiloog … Leo Lenssen 26 november 2008.
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Voortgangsgesprek fase 1
It-biografie. Denise Meijer 3k.
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Bronnen Wat is een bron? Een bron vertelt ons iets over het verleden.
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Hoe krijg ik ze mee Leerlingen, ouders, team Programma Michel Boer Muiswerk, waarom heb ik daar voor gekozen? Opdracht: kansen en bedreigingen Hoe heb.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Introles: Wie ben ik en jullie? 15
Introles: Wie ben ik en jullie? 15 Wat is myl 20 Introductievragen 15
Zorgplicht in passend onderwijs
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
Inleefdag Naam organisatie Naam leerlingen. De organisatie zelf  Algemeen (ligging, type organisatie, openingsuren, …)  Doelstellingen van de organisatie.
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
Studeren: een mega investering Tijd Geld  Verwachtingen door werkgever: goede student – goede werknemer Verwachtingen bij jezelf: Leuke, goedbetaalde.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
UVW LinkedIn Presentatie
Kansen voor transformatie
Waarom Kerst? Gespreksspel
Teamwork en professionele houding
Wat zijn volgens jou de meest in het oog springende innovaties die van invloed kunnen zijn op opleiden en een leven lang leren ? Welke bedreigingen en.
De leerling of stagiaire in beweging!
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
{ Paulien Meijer Sterk in ontwikkeling Sterk in ontwikkeling.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Maatschappelijke stage
Professioneel werken.
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009 VLC - Academie De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009

Over de veranderende rol van de leraar Vragen Invalshoeken Perspectieven De wereld om ons heen Wat stellingen Antwoorden?

Wie geen vragen stelt, heeft geen behoefte aan antwoorden Wat vind je van het programma van Prem? Welk beeld heb je van je eigen toekomst? Wat is de ideale leraar? Wat is een professionele leraar? Wat is een goede leraar? Wat is het verschil tussen die drie? Weten leerlingen wat een goede leraar is? Vinden ze jou een goede leraar? Heeft jouw school een beeld van de professionele leraar?

… en nog een paar vragen Wat zou je bij jezelf willen veranderen, als … ? Wat zou je in de school willen veranderen, als … ? Zijn dit voor jou belangrijke dilemma’s? Is een goede school een optelsom van goede leraren of nog iets anders/meer?

Professionaliteit in drie factoren de leerling 2) de school 3) de omgeving

De leerling Aan wie we les geven of voor wie we verantwoordelijk zijn?

De school Waar we werken of waarvoor we verantwoordelijk zijn?

De omgeving Waar we last van hebben of waaraan we verantwoording schuldig zijn?

Wat ze belangrijk vonden… Examens Boekenpakket 1040 uur? Uitval

Waar ze (extra) geld voor over hadden… Kwaliteitsverbetering Maatschappelijke stages Gratis schoolboeken Uitval bestrijding

Professionaliteit in twee perspectieven Het verleden en de toekomst

Het verleden … Het dominante perspectief van waaruit we onze professionaliteit construeren en onze kennis legitimeren.

De toekomst… Het perspectief dat voor onze leerlingen dominant is.

De digitale snelweg zal de 21ste eeuw even dramatisch hervormen als boekdrukkunst de Middeleeuwen deed en de ontdekking van het elektrische licht de 19e eeuw.

Arbeidsmarkt 2020 Dit vraagt om andere organisaties en werknemers met andere competenties. Begin 1900 werkte 85 % van arbeidzame bevolking in de landbouw en veeteelt. Nu minder dan 3%. In 2020 zal 60% van de banen te vinden zijn in sectoren die nu nog niet bestaan. In de komende 10 jaar zal 90 % van witteboordenbanen verdwijnen of onherkenbaar veranderen.

Botsende werelden? Maslov en de leraar Maslov en de leerling

Botsende werelden? De digitale allochtoon en de dito autochtoon?

Over professionaliteit De 7 competenties van SBL/wet BIO: Interpersoonlijk competent pedagogisch competent vakinhoudelijk/didactisch competent organisatorisch competent samenwerkingsgericht communicatief In staat tot reflectie en ontwikkeling.

De professional: VIP Vakkennis Interventies Persoon