De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009 VLC - Academie De veranderende rol van de leraar Workshop Leo Lenssen 28 januari 2009
Over de veranderende rol van de leraar Vragen Invalshoeken Perspectieven De wereld om ons heen Wat stellingen Antwoorden?
Wie geen vragen stelt, heeft geen behoefte aan antwoorden Wat vind je van het programma van Prem? Welk beeld heb je van je eigen toekomst? Wat is de ideale leraar? Wat is een professionele leraar? Wat is een goede leraar? Wat is het verschil tussen die drie? Weten leerlingen wat een goede leraar is? Vinden ze jou een goede leraar? Heeft jouw school een beeld van de professionele leraar?
… en nog een paar vragen Wat zou je bij jezelf willen veranderen, als … ? Wat zou je in de school willen veranderen, als … ? Zijn dit voor jou belangrijke dilemma’s? Is een goede school een optelsom van goede leraren of nog iets anders/meer?
Professionaliteit in drie factoren de leerling 2) de school 3) de omgeving
De leerling Aan wie we les geven of voor wie we verantwoordelijk zijn?
De school Waar we werken of waarvoor we verantwoordelijk zijn?
De omgeving Waar we last van hebben of waaraan we verantwoording schuldig zijn?
Wat ze belangrijk vonden… Examens Boekenpakket 1040 uur? Uitval
Waar ze (extra) geld voor over hadden… Kwaliteitsverbetering Maatschappelijke stages Gratis schoolboeken Uitval bestrijding
Professionaliteit in twee perspectieven Het verleden en de toekomst
Het verleden … Het dominante perspectief van waaruit we onze professionaliteit construeren en onze kennis legitimeren.
De toekomst… Het perspectief dat voor onze leerlingen dominant is.
De digitale snelweg zal de 21ste eeuw even dramatisch hervormen als boekdrukkunst de Middeleeuwen deed en de ontdekking van het elektrische licht de 19e eeuw.
Arbeidsmarkt 2020 Dit vraagt om andere organisaties en werknemers met andere competenties. Begin 1900 werkte 85 % van arbeidzame bevolking in de landbouw en veeteelt. Nu minder dan 3%. In 2020 zal 60% van de banen te vinden zijn in sectoren die nu nog niet bestaan. In de komende 10 jaar zal 90 % van witteboordenbanen verdwijnen of onherkenbaar veranderen.
Botsende werelden? Maslov en de leraar Maslov en de leerling
Botsende werelden? De digitale allochtoon en de dito autochtoon?
Over professionaliteit De 7 competenties van SBL/wet BIO: Interpersoonlijk competent pedagogisch competent vakinhoudelijk/didactisch competent organisatorisch competent samenwerkingsgericht communicatief In staat tot reflectie en ontwikkeling.
De professional: VIP Vakkennis Interventies Persoon