POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gent, scheppende stad Gent 2020 Stadscongres VGC 25 februari 2009.
Advertisements

Leiderschap in beweging
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Zorg Beter mét Vrijwilligers
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Efficiënt besturen in de social profit
Starten met competentiemanagement, een eenvoudige klus ?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Implementeren doe je samen
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Educatief partnerschap en VVE
Mediatheken dichter bij het onderwijs
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Opleiding sociaal werk Associatie Universiteit Gent.
DPB Fysica Gent.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Laat je netwerk werken.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Metawerken en stagebegeleiding in het buitenland: grensoverschrijdend leren van en met elkaar Stijn Dhert Thu Dang Kim.
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
Eenheid in verscheidenheid
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Vernieuwend vakmanschap
Een project van de Korengroep
Professionele zorg van Palet
EDUCATIEF PARTNERSCHAP
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Samenwerking met organisaties: troeven en valkuilen
Op school en in de scholengemeenschap
Inzichten opgepikt van Streetwize De straatkinderen vormen de eerste klantengroep van de mobiele school Een straatkind is een kind dat de straat als leeromgeving.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
ALGEMENE VORMING. Inhoud infosessie managementteam 1. Visieontwikkeling 2. Rollen van verschillende actoren 3. Toekomst / transitie binnen de organisatie.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Naar een optimaal HR - beleid
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
ERVARINGEN UIT DE PRAKTIJK
Discussiegroepen - resultaten
Copyright 2013 | Annemarie van Dalen | Organisatieadvies Zorgvernieuwing vraagt om anders organiseren.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
ZIN!JA ANTWERPEN 29 OKTOBER 2015 Coaching in de Vlaamse Overheid.
Naar een duurzaam HRM beleid
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
Maatschappelijke participatie samenwerking gemeente - Welstad Toelichting: Jaap Boer (coördinator vrijwilligerswerk/buurtwerker)
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Doelmatigheid Introductie Doel workshop: Zichtbaar maken hoe het thema “doelmatigheid van zorg” expliciet binnen de opleiding revalidatiegeneeskunde aan.
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Cost engineering en Project management. Wat kan je bereiken? Voor wie bedoeld? Wat leer je? Opbouw? LEERLIJNEN: Technische vaardigheden.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Participerend Leiderschap
Kick-off Bijeenkomst Driebergen 25 januari
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Competentie gericht onderwijs
Werkgevers wendbaar aan de slag
Transcript van de presentatie:

WELKE COMPETENTIES en KWALIFICATIES zijn nodig voor VERANTWOORDELIJKEN in de KINDEROPVANG?

POSTGRADUAAT VERANTWOORDELIJKE IN DE KINDEROPVANG

Situering van het postgraduaat Opleiding van minimum 20 studiepunten; gericht op bachelors Ingericht in partnerschap tussen: - Arteveldehogeschool - Hogeschool Gent - VCOK

Een opleiding, gedragen door visie Visie op kinderopvang Visie op leiderschap en management Visie op leerproces van cursisten uit: ‘Visietekst VKO’

Visie op leiderschap Grondig verdiept door middel van het ESF-project ‘self-lead’: Doel= ‘leidinggevend potentieel’ laagdrempelig aanspreken

Visie op leiderschap Basis = rollen van Quinn mentor –stimulator – controleur - coördinator – bestuurder – producent –bemiddelaar –innovator Info over competenties en gedragsindicatoren via www.selflead.be (zie ‘links’)

Visie op leiderschap vertaald in het postgraduaat Aansluiten bij bestaande competenties én ervaren noden Gestuurd door inhouden én door de leeractivititeit van de cursist Daartoe inhoudelijke aanbreng én begeleiding door middel van supervisie en portfolio ‘Universeel management bestaat niet. De leidinggevende geeft richting door ontwikkeling van een eigen visie’ Visietekst VKO

Visie op leiderschap vertaald in het postgraduaat Modulaire opbouw, gelinkt aan het competentiekader (modules 2, 3, 4 en 5) Met ook: ‘Praktijkoriëntering’ vooraf voor wie niet als verantwoordelijke in de kinderopvang werkt Module 1: ‘Kinderopvang als volwaardig opvoedingsmilieu’ als inhoudelijke module Module 6: ‘Praktijkmodule en portfolio’ in de loop van het hele traject

Module 1 Kinderopvang als volwaardig opvoedingsmilieu ontwikkelt een hedendaagse visie omtrent de maatschappelijke rol van de kinderopvang, inz. de educatieve visie getuigt van inzicht in de sectorspecifieke ontwikkelingen en organisatiestructuren haalt ideeën voor de eigen werkplek uit inspirerende binnenlandse en buitenlandse pedagogische bronnen.

MODULE 2 Coachen, teamwerking, teamfunctioneren. leidinggeven aan de medewerkers met oog voor verschillende aspecten van de teamdynamiek gericht zijn op efficiënte communicatie met alle partners

MODULE 3: Verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid Resultaatsgericht werken en Controleren voert een beleid op juridisch, fiscaal en financieel vlak is gericht op een deontologische houding tav cliënt en medewerkers weet zich verantwoordelijk voor het bereiken van kwaliteit tav de opdracht van de organisatie met oog voor welbevinden, veiligheid en hygiëne

MODULE 4: Strategisch handelen en Coördineren in staat zijn tot het ontwikkelen en opvolgen van een kwaliteitszorgbeleid ontwikkelt een strategisch beleid vertrekkend vanuit een visie om via een stappenplan uitvoering te geven aan de verschillende opdrachten met oog voor de mensen, middelen, structuur en cultuur van de organisatie

MODULE 5: Actuele ontwikkelingen Netwerken en Innoveren stelt zich op basis van informatie over recente ontwikkelingen in binnen- en buitenland open voor verandering en vernieuwing. bouwt doelgericht een professioneel netwerk uit over de grenzen van de eigen entiteit

MODULE 6 Praktijk en portfolio Denk- en redeneervaardigheid, verwerven en verwerken van informatie, vermogen tot kritische reflectie, creativiteit, bewijs leveren van een houding van levenslang leren.

Besluit Competentiegerichte opleiding; gedragen door visie op kinderopvang en op leiderschap Met actieve werkvormen Flexibel door modulaire opbouw Toekenning van credits als bouwstenen voor het postgraduaat CONTACT: evelyne.meyers@arteveldehs.be