SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VERTEGENWOORDIGER EN VERTROUWENSPERSOON
Advertisements

Workshop Klachtherkenning
Veranderingen in het klacht- en tuchtrecht
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Geef uw zorgverlener toestemming voor het delen van uw medische gegevens! Informatiefolder gegevensuitwisseling voor zorgconsumenten in Zuid-Holland.
8 november 2010 Bemiddeling bij medische klachten Huidige situatie en wat gaat er veranderen? E.Y.R. Roeleveld-Kuijper, medisch adviseur Afdeling Gezondheidszorg.
Besluitvorming in OCMW
Mediator, professie in ontwikeling Rapportage van de Commissie Kwaliteit -Prof.dr.drs. R.C.H. van Otterlo -drs. H.C.W. Gundlach -mw. Drs. L. Reijerkerk.
Algemene voorwaarden in de geestelijke gezondheidszorg
Hoe lost men een conflict op
Voorstellen.
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Wat wijzigt er vanaf 1 september 2014?
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Model Zorgstandaarden CONCEPT
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
COMPETENTIEONTWIKKELING
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
1 Secretariaten commissies van toezicht Erik van den Emster, 8 november 2010.
Workshop WIJ Advocaten 13 maart 2012
Sociaal Plan Omgevingsdienst Midden-Holland
Juridische aspecten vertrouwenspersoon
De nieuwe voorschrijvers
Raadsinformatiebijeenkomst inzake Kabinetsbesluit welstandstoezicht 8 januari 2009.
Patientveiligheid: juridische aspecten
Tuchtrecht in Nederland
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
Prof.mr. G.J.M.E. de Bont d.d. 12 april 2010
Traditionele voorstelling totstandkoming rechtsnormen Overheidswet- en regelgevers ( Democratisch gelegitimeerd) Overheidsrechtspraak.
Huishoudelijk reglement  Doelstellingen  Bestuur  Werkgroepen  Projectverantwoording.
Klinische psychologen en hun aansprakelijkheid
De Medezeggenschapsraad
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Ouderraad De Kinderkei. Waarom een ouderraad? Bij de wet geregeld ‘orgaan’, GGD (Gemeenschappelijke Gezondheids Dienst) Voor de gemeenschappelijke belangen.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Het Nederlandse ontslagrecht
Onafhankelijk onderzoek ûnôfhinklik ûndersyk
De (T)OR en de bestuurder
Reactie FPG Evaluatie pachtsysteem
COMMISSIE VAN TOEZICHT ACHTERGRONDEN, STRUCTUREN, ERVARINGEN EN REFLECTIES TOM VANDER BEKEN VOORZITTER COMMISSIE VAN TOEZICHT GENT – 12 MEI 2011.
Het examen mavo Powerpoint staat op de website.
Klachtenloket KINDEROPVANG Landelijk loket klachten en geschillen voor Kinderopvang en Peuterspeelzalen.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Introductie Wet BOPZ Wanneer ingesteld? Doel:.
Vincent Eechaudt jaar penitentiair tuchtrecht Uitdagingen voor de toekomst 3 december 2015.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Rianne Ronden, Huisarts
PROCEDURE SCi-547 BEOORDELING. WAARVOOR IS DE SCi-547? Het SCi-547 protocol is er voor: valideren van nieuwe werkmethoden.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
De klachtenfunctionaris: het perfecte plaatje…
De Toekomst van de PGT Presentatie voor de gemeenteavond Algemene Kerkenraad 24 mei 2016.
Klachtenafhandeling GGD 2015Klachtafhandeling GGD Haaglanden 1.
De weg naar registratie Verpleegkundig specialist Alumnidag Riet van Dommelen Opleidingsmanager MANP, lid CSV.
CONCEPT!.
de invloed daarvan op de wijze van werken in de dagelijkse praktijk
EUTHANASIE.
Klachtenregeling Actan adviseurs & accountants
Themabijeenkomst verwanten
FISCAAL OVERGANGSRECHT
Rode boek h2 paragraaf 7 Blauwe boek h2 paragraaf 5
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Contracteren van A tot Z
Klachtenbehandeling.
Transcript van de presentatie:

SKE Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid mr A.G. Scheele-Mülder, voorzitter Symposium 1 oktober 2009 Van der Valk Hotel Ridderkerk

INHOUD waarom is er een klachtencommissie voor zorgaanbieders? aan welke eisen moet de klachtencommissie voldoen ? welke eisen zijn er gesteld aan de procedure? wat is een klacht ? Klachtencommissie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid: - samenstelling - werkwijze - nadere gegevens SKE

waarom is er een klachtencommissie ? wettelijke verbetering rechtspositie patiënt vanaf 1990 o.a. Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector (WKCZ , 1995); elke zorgaanbieder dient regeling te treffen die in klachtencommissie voorziet. individuele klachtenregeling kan grote financiële consequenties hebben. daarom is collectieve regeling aangeboden door DHV, later SKE SKE Wettelijke verbetering rechtspositie patient Vanaf 1990 veel wetgeving tot stand gekomen met als doel de rechtspositie van patiënt te verbeteren. Zo bestond de behoefte om aan patiënten een laagdrempelige mogelijkheid te bieden hun klachten aan verantwoordelijke zorgaanbieder voor te leggen en een serieus antwoord te krijgen. Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector, WKCZ Individuele regeling. Elke zorgaanbieder kan vrij een klachtencommissie formeren mits deze commissie aan de wettelijke eisen voldoet. Aangezien een individuele klachtenregeling hoge kosten met zich mee kan brengen hebben in Rotterdam e.o. en in Zuid-Holland Zuid, de DHV'en en later Stichting Klachtenregeling Eerstelijnszorg (SKE) aan huisartsen ( zorgaanbieders) als geste een collectieve regeling aangeboden die in een onafhankelijke klachtencommissie voorziet. Indien een zorgaanbieder geen regeling treft ingevolge de WKCZ kan een patiënt de arts alsnog verzoeken aan de wet te voldoen. Voldoet de arts niet aan dit verzoek dan dient de klachtencommissie de klacht aan de inspecteur te melden die de zorgaanbieder een aanwijzing kan geven.

Wettelijke vereisten klachtencommissie/ procedure Wat is een klacht ? -minimaal 3 leden, onafhankelijk voorzitter Procedure: procedureregels moeten vastgelegd worden in een reglement (wettelijke bepalingen: binnen bepaalde tijd klachten behandelen; hoor en wederhoor toepassen; partijen hebben recht op bijstand; gemotiveerd schriftelijk oordeel geven over (on) gegrondheid klacht en evt. aanbevelingen). Klacht: “gedraging jegens patiënt van zorgaanbieder of voor hem werkzaam persoon” Beklaggrond zeer ruim. - elke klacht is serieuze aangelegenheid SKE Klachtencommissie: De voorzitter mag niet werken voor de zorgaanbieder, hij moet onafhankelijk zijn. Voorts moet de commissie uit minimaal 3 leden bestaan.Voor het overige is de zorgaanbieder vrij de commissie samen te stellen. Een klacht mag geen betrekking hebben op een lid van de commissie. Indien dit wel zo is dient dit lid zich te onthouden van deelneming aan de behandeling van de klacht. Klacht: door dat er sprake is van een ruime beklaggrond zal de commissie klachten voorgelegd krijgen over zeer uiteenlopende onderwerpen. Er moet wel altijd sprake zijn van een behandelrelatie.

Samenstelling klachtencommissie R en ZHZ 2 Kamers elk met een eigen voorzitter en ambtelijk secretaris. voorzitters : onafhankelijk en rechter van beroep secretarissen : beiden jurist. leden : patiënten- en huisartsenleden In elke Kamer hebben 2 patiënten- en 2 huisartsenleden zitting in wisselende samenstelling. De huisartsenleden zijn praktiserend. De patiëntenleden hebben blijk gegeven van maatschappelijke betrokkenheid SKE

Werkwijze klachtencommissie R en ZHZ Na ontvangst klacht worden partijen (via secretarissen) gestimuleerd om via gesprek klacht op te lossen; juridisering wordt vermeden Geen resultaat - behandeling door commissie - Klachtencommissie R en ZHZ is een van de weinige commissies die een combinatie van schriftelijke en mondelinge klachtenbehandeling hanteert. Hierdoor wordt aan partijen ruimschoots gelegenheid geboden om standpunten kenbaar te maken en wordt juridisering van de klacht vermeden. De klachtencommissie neemt geen schadeclaims in behandeling en doet geen uitspraak over de aansprakelijkheid SKE Uitspraken Uitspraken : de wet voorziet niet in een beroepsmogelijkheid tav de uitspraak

Nadere gegevens Laatste 7 jaar ( sinds fusie Rotterdam en Zuid-Holland Zuid) varieert aantal klachten tussen de 60 en 100 meer dan de helft van de klachten wordt in beginfase opgelost. ruim 1/3 van de klachten wordt door de commissie behandeld aard klachten: rubrieken : vaktechnisch, bejegening, organisatie, overig De meeste klachten zijn vaktechnisch van aard: gemiste diagnose, onjuiste behandeling, weigering van een huisbezoek, niet serieus nemen klacht SKE ----------------------------------------------------------------------------- . In voortraject afgehandeld: beide secretarissen stimuleren partijen zoveel mogelijk om in de beginfase van de procedure via een gesprek tot een oplossing van de klacht te komen al dan niet met behulp van een bemiddelaar. Partijen wordt duidelijk gemeld dat een gesprek een mogelijkheid en geen verplichting is. Er is nu pauze : Tijdens de pauze kunt u kennis maken met de leden van het bestuur en met de klachtencommissie herkenbaar aan…..