Instituut voor de Overheid Lokale Planlast – conclusies en aanbevelingen Prof dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Dr. Wouter Van Dooren Brussel 24.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Besturen van de eredienst: wijzigingen in de regelgeving.
Minisymposium kwaliteit puinbreken
Subsidiëring lokale kinderarmoedebestrijding
STRATEGISCHE PLANNING
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
Geert Bourgeois Viceminister-president Vlaams minister van Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse Rand.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welkom 1.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Talentmanagement in de Technische Dienst
Sporttarieven- en subsidies Lokaal beleid SGBO, Onderzoeks- en Adviesbureau van de VNG Den Haag Cora Heijkoop Wendy van Beek.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Wie het begrijpt mag het uitgeven
Netwerken met Jongeren
Maatschappelijk Aanbesteden
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
COMPETENTIEONTWIKKELING
Van tweeluik naar driehoeken
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Dia 1 Productencatalogus Samen beter informeren. dia 2 Wat is Productencatalogus? Uitwisselingssysteem voor overheidsinformatie.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
Het lokaal integraal (en geïntegreerd veiligheids)beleid Veiligheid in de nieuwe lokale context Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Beleidsplanning in de nieuwe legislatuur Dirk Meulemans Peter Sels VVSG-Ronde van Vlaanderen Oktober 2011.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
Interne Audit van de Vlaamse Administratie
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
De 10 wegen en moderne marktbenadering
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Gemeenten & OCMW’s: hand in hand?. 1.Hand in hand? (1) Waar gaat dat over?
De OGGZ en de WMO 8 juni 2006 Stephan van Erp. Aanleiding OGGZ weinig aandacht in WMO Bieden van handreikingen aan gemeenten.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Economische impact sluiting Ford Genk Ludo Peeters en Mark Vancauteren (Universiteit Hasselt)
K.U.Leuven – Instituut voor de Overheid Universiteit Antwerpen Universiteit Gent Hogeschool Gent
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. dr. Geert Bouckaert dr. Ellen Wayenberg dr. Wouter van Dooren Projectstuurgroep 7 maart 2006 – 9.30 uur.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 23 September 2005 – 14u45.
1 PROJECT PLANLAST LOKALE BESTUREN Prof. Dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Wouter van Dooren Projectstuurgroep 29 November 2005 – uur.
De interne Vlaamse staatshervorming Een introductie Dr. Tony Valcke Centrum voor Lokale Politiek Universiteit Gent.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
Steunpunt bestuurlijke organisatie Vlaanderen (B-Project) Het nieuwe strategische adviesstelsel: een verbeteringsgerichte procesanalyse 1 “Het nieuwe strategische.
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
1.1 Cockpit informatie.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Adaptatie aan overstromingsrisico Bestuurlijke aspecten van risicozonering in de RO Nico Pieterse, Joost Tennekes, Leo Pols en Kersten Nabielek.
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Integrale JGZ Evaluatie en hoe nu verder?. Presentatie Bestuurlijk arrangement (2003) Resultaten evaluatie (2006) Nieuwe vorm (2008)
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
De conformiteit van de vrijetijdsdecreten met het Planlastdecreet
Richtlijnen voortgangsrapport 2017/ in te dienen uiterlijk 31 maart 2018 Socius, Brussel, 20 december 2017.
Samenvattende presentatie - 3 mei 2019
Transcript van de presentatie:

Instituut voor de Overheid Lokale Planlast – conclusies en aanbevelingen Prof dr. Geert Bouckaert Dr. Ellen Wayenberg Dr. Wouter Van Dooren Brussel 24 April 2006

2 Kernpunten Drie scenario’s 1.Scenario 1: status-quo  niet te verkiezen 2.Scenario 2: alle planverplichtingen afschaffen  optimaal 3.Scenario 3: selectieve reductie  suboptimaal Gevalideerd analyse-instrument om planverplichtingen door te lichten Voorstellen voor kaderregelgeving … …met het oog op 1.een betere werking binnen sectoren 2.een betere afstemming tussen sectoren … betreffende  planverplichtingen (uniforme beleidscyclus, terminologie, visitatie)  subsidiëring (enveloppe, financiële verantwoording, uitkeringsschema)

3 SWOT Sterktes  Het principe van planning wordt lokaal aanvaard  Er is een lokale capaciteit, voornamelijk in grotere gemeenten  Er is lokale professionaliteit opgebouwd Zwaktes  Planverplichtingen zijn sectoraal verkokerd en dit fnuikt integraal lokaal beleid  De lokale capaciteit is mee versnipperd. De Vlaamse verkokering is lokaal geëxporteerd  Onvoldoende rekening met eigenheid (omvang, socio- economisch) van lokale besturen  Onduidelijke relatie met subsidiëring  Dubbele rol Vlaamse overheid: controleur en coach  Vlaanderen doet weinig met de gegevens die ze verwerft Mogelijkheden  Planning in gemeentedecreet: mogelijke kapstok.  Problematiek wordt ook in sectoren erkend (cf. sectorale initiatieven) Bedreigingen  Planverplichtingen van andere overheden  Democratisch deficit – technocratie  Sectorale initiatieven reduceren planlast in sector, maar lossen coördinatieprobleem niet op  Rigiditeit; een plan is geen wet, nochtans zijn wijzigingen niet altijd mogelijk  Dunne grens tussen sturing en ondersteuning

4 Waarom zijn er planverplichtingen? 1.professionalisering van beleid door opbouw van lokale planningscapaciteit 2.vermaatschappelijking van beleid door inspraakmechanismen 3.democratisering van beleid door een politieke betrokkenheid 4.integratie van beleid door afstemmen van verschillende maatregelen Hoe deze doelstellingen bereiken zonder planlast?

5 Uitdaging voor Vlaamse overheid 1. Planning verankeren door het lokale eigenaarschap van de plannen te versterken. 2. Schrappen in de planverplichtingen en de planningsbehoefte lokaal laten bepalen (  drie scenario’s). 3. Planverplichtingen die overblijven moeten gecoördineerd worden (  kaderregelgeving planning). 4. In combinatie met de problematiek van de planverplichtingen, kunnen best ook de subsidiemechanismen afgestemd worden. (  kaderregelgeving subsidiëring)

6 Vooraf: analyse van planverplichtingen Analyse-instrument 15 criteria om na te gaan in welke mate de planverplichting de bedoeling heeft om het lokale beleid en beheer te STUREN en of die sturing doelmatig is voor het lokale bestuur (beleidscluster, financiële cluster, sectorcluster)  Instrument gevalideerd in het onderzoek

7 Scenario 1: status quo betekent meer planlast

8 +- Vlaamse overheid Geen transitiekostSturing is een illusie van sturing Lokale overheid Sectorale verwovenheden Verdere bureaucratisering Planlast neemt toe Democratisch deficit Integratie van beleid is quasi onmogelijk

9 Scenario 2: afschaffen alle planverplichtingen

10 Dit scenario is minder verregaand dan het lijkt: minimale planningsvereiste van het gemeentedecreet intrinsiek gemotiveerde besturen – plannen blijven, planverplichting valt weg beleidsinstrument subsidie blijft onverkort hanteerbaar => Realistisch en wenselijk scenario Scenario 2: afschaffen alle planverplichtingen

11 Scenario 2: afschaffen alle planverplichtingen +- Vlaamse overheid “echte” plannen kans op “planningsleegte” tenzij, positieve sturing, coaching, visitatie, sensisbilisering Lokale overheid lokaal eigenaarschap “echte” plannen lokaal maatwerk – aantal – inhoud kans dat planningscapaciteit wordt afgebouwd

12 Scenario 3: selectieve reductie

13 Verbeterde variant: clustering Scenario 3: selectieve reductie

14 +- Vlaamse overheid stimulans horizontaal beleid owv clustering moeilijk keuzeproces Lokale overheid zekere reductie in verplichtingen en meer beleidsvrijheid “gedwongen” clusters geven de lokale situatie niet weer Scenario 3: selectieve reductie

15 Afstemming van planverplichtingen Kaderregelgeving als instrument om af te stemmen Scenario 1Scenario 2Scenario 3 PlanverplichtingX0X SubsidieXXX

16 Afstemming van planverplichtingen WAT? Afstemmen op de lokale beleidscyclus

17 Afstemming van planverplichtingen t erminologie ; omgevingsanalyses, strategische en operationele doelstellingen, prestatie-indicatoren, monitoren, scenario’s, … minimale inhoudelijke vereisten: inhoudstafel (kader) of principes planning en evaluatie: 1 document sectorale planverplichting bepaalt enkel doelstellingen, en geen acties (‘er moet wat te plannen zijn’) andere manier van controle, eerder het karakter van een visitatie

18 Afstemming van subsidiëring WAAROM SUBSIDIES AFSTEMMEN? Doelsubsidies zijn het beleidsinstrument bij uitstek om lokale besturen te overtuigen om mee te stappen in een Vlaams beleid. Het sturingspotentieel zit in het voorwerp van subsidiëring en de subsidiecriteria. Dit is het subsidiebeleid. Het sturingspotentieel zit niet in de administratieve organisatie van het subsidieproces. Dit is het subsidiebeheer. Het subsidiebeheer wordt best geregeld in een uniform kader Voordeel: Schaalvoordelen in kennisopbouw op lokaal en Vlaams niveau

19 Afstemming van subsidiëring WAT? Enveloppefinanciering met een resultaatsverbintenis. Inhoudelijke bewijsvoering kan op basis van de beleidsplannen en rapportage (lokaal bepaald!) Financiële controle kan gebeuren via het reguliere financiële systeem; begroting, boekhouding en audit. Duidelijke verdelingswijze. Bij voorkeur werkt men met trekkingsrechten. Financiële afwikkeling met uitkeringsschema Uniform systeem van voorafname en reservevorming

20 Voorwaarden Vlaanderen moet decreten wijzigen; wat in sectordecreet, wat in kader? Lokaal moet men investeren in planning, opvolging, en evaluatie Vlaanderen moet investeren in coaching, informatiesystemen, en visitatie Derde actoren moeten lokale besturen aanspreken op hun beleid Coaching en Visitaties leveren informatie op: Voor Vlaanderen; heeft het Vlaams beleid echt effect Voor lokale besturen; leercirkels

21 Katholieke Universiteit Leuven Instituut voor de Overheid E. Van Evenstraat 2a B-3000 Leuven Contact info