HOOFDSPONSORS: SPONSORS:
Programmagroep ProjectenPortfolioManagement De brug tussen strategie en projectenportfolio in de praktijk 4e bijeenkomst 23 juni 2008 UWV, Amsterdam
Agenda 16.00Welkom bij UWVAd Kind 16.15Toelichting programma Roelof van der Weg 16.30De Vernieuwingsagenda Hans van der Heijden Hans de Vries 17.30Inleiding op de Hamvraag Roelof van der Weg Broodjes en aan het werk met de Hamvraag 18.15Plenair: inzichten en conclusies 18.45Vervolgafspraken 19.00Afsluiting en borrel
De definitie Een bewust gekozen, cyclisch veranderend geheel van projecten en programma's om de strategische doelstellingen van een organisatie te bereiken.
De Hamvraag Hoe weet je of je projectenportfolio in lijn is met de strategie?
Foto boekenstapel
Bron: Duckout
Bron: NRC Next, 23 juni 2008
Wetenschappelijke successen kunnen niet op een eenvoudige manier worden verklaard Het succes van een wetenschap kan niet worden gebruikt als argument om tot nu toe onopgeloste problemen op een gestandaardiseerde manier aan te pakken Bron: Paul Feyerabend ‘Tegen de methode’
Het totale portfolio van projecten in een organisatie kan bestaan uit verscheidene programma’s, projectgroepen die vanuit het topmanagement van de verschillende bedrijfseenheden worden aangestuurd en onderhouds- en exploitatieprojecten die vallen onder de verantwoordelijkheid van de verschillende diensten binnen die bedrijfseenheden. Binnen de programma’s, binnen de verschillende bedrijfseenheden en binnen de afzonderlijke diensten dienen de afzonderlijke portfolio’s afzonderlijk te worden gemanaged. Programma’s kunnen dus deel uitmaken van portfolio’s, een portfolio maakt dus deel uit van een programma. Bron: Programmamanagement op basis van MSP, een introductie (Bert Hedeman en Gabor Vis van Heemst)
Gemeenschappelijke resources Visie Missie Strategie Projectportfolio planning en management Operationele planning en management Management van ‘ongoing business’ (herhalende taken en processen) Management van projecten en programma’s Bron: The standard for portfoliomanagement, PMI