SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom 2009 – 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom
Advertisements

Stichting ROEP 23 februari 2011
Evangelische Kerk Sint-Niklaas - 16 maart Cécil Van Maelsaeke
Leven in de kracht van de Heilige Geest
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
School voor geloofsverdieping – Tweede jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er.
Efeze 3:1-13 Tekstboekje Hoofdstuk 12 en 13
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Gods wijsheid kun je alleen aanvaarden door de Geest 1 Korintiërs 2:6-16.
Zending vandaag Wat gaan we bespreken? Wat is mijn roeping?
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Jezus onze Hogepriester
9 Ik heb jullie liefgehad, zoals de Vader mij heeft liefgehad
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
In deze dienst zal Ds. H. Prins voorgaan. Na de zegen zingen we Lb. 457 : 1, 2, 4 Schriftlezing: 1 Petrus 1 : 13 – 16 1 Petrus 2 : Tekst: 1 Petrus.
“Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God.” (Psalm 42:1-2)
4 De kracht van de Geest.
Het Brood des levens Niek vorige week gesproken over je vastheid vinden bij God.
Gemeenteopbouw door werken met gemeenthema’s Hans Burger
Hoe heeft Christus ons als kerk nou bedoeld?
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
De charismatische beweging is een beweging in het christendom die wordt gekenmerkt door een grote nadruk op persoonlijk geloof, en de ervaring hiervan,
ALSJEBLIEFT! Romeinen 10.
Welkom in deze kerkdienst
Preek.
Woord van Leven November 2012.
Pinksteren 2014 Feest van de Geest
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
School voor geloofsverdieping – 2 de jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK. OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk.
SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom 2009 – 2011.
Proviand voor onderweg Verder aan de slag met de visietekst Dekenale avonden voor team 2013 Powerpoint bij de slotbezinning.
Kindermoment.
Gemeente Relaties Zorgzame Gemeente.
Maar zo hebt u Christus niet leren kennen! Efeziërs
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Verslag: wat hebben we gezien ? 9 verslagen ◦PR Zaffelare 13/2 ◦PP Wa’beke/Oversl 15/2 ◦PP Beervelde 23/2 ◦PP en KF.
Visie 2020 Naar kerkgemeenschappen. Een voorstel Het fundament ligt in de gemeenschap van alle gedoopten. Die is missionair en vertrekt vanuit de boodschap.
onze roeping als gemeente
Doopdienst 10 november 2013 Koen Minderhoud
GROEIEN EN VRUCHT DRAGEN.
10 april 2014 Bodegraven 1. 2 Terugblik en overzicht (I) 1Korinthe 12 t/m 14: "de geestelijke uitingen" (12:1) spreken in tongen/talen: de laagste in.
‘Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de wijn-bouwer.
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 21 HC Franeker 12 september 2010 Thema: Wat moet je nou weer met de kerk?
“Met Christus gezeten in de hemel”
“Met Christus opgestaan”
Koen Minderhoud 30 november 2014
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
de Heilige Geest van de Hemelse God
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Een catechesejaar plannen.
Eén Heer: Christus Jezus
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
30 november 2014 Zoetermeer. Gezang 1 ('Enige Gezangen') 5 "Gedenkt en viert, met vee en magen, Den Sabbath, na zesdaagse vlijt: God schiep 't heelal.
Welkom in deze kerkdienst
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
De kerk De gemeente.
Ambten in de gemeente Gaat het over ‘ambten’, dan gaat het over de gemeente. En gaat het over de gemeente, dan gaat het over Christus. 1 Kor vragen:
Christus Koning van het Heelal Cyclus B Koraal van Bach voor het einde van het liturgisch jaar « Ecce Homo » in de Kalvariekerk ZONDAG.
De geschiedenis van het Christendom
Gods eigen volk: gekozen uit alle mensen! 1.Gods kostbaarste bezit in de wereld 2.Gods vertegenwoordigers op aarde.
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 725 (GK) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN en NN hebben.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Blz. 14 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
1 Korinthe 12 BOUW MEE AAN GODS GEMEENTE “…en kom naar Hem toe als naar een levende steen, die wel door de mensen verworpen is, maar bij God uitverkoren.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen III Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, NN.
1 Petrus Gaat over: Verlossing Nederigheid, de minste willen zijn
Christus’ project: de kerk
Transcript van de presentatie:

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Welkom 2009 – 2011

School voor geloofsverdieping – Tweede jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK – OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk zijn? 3. Kerk in deze wereld: oriëntaties 4. En de andere religies 5. Wie draagt de kerk? II. GOD VERLANGT GEHOORD TE WORDEN – OVER VERKONDIGING 6. Onder het Woord staan 7. Spreken van God 8. Voor een kerk die aanspreekt III. GOD VERLANGT GEVIERD TE WORDEN – OVER LITURGIE 09. Als mensen vieren 10. Het eigene van christelijke liturgie 11. Sacramenten 12. Eucharistie op zondag IV. GOD VERLANGT GEDAAN TE WORDEN – OVER GELOOFSBELEVING 13.Zie hoe ze elkaar liefhebben 14.Als de kerk niet dient 15.Economie en ecologie 16.Ethische keuzes 17.Relaties en seksualiteit 18.Spiritualiteit en engagement Slotbijeenkomst

School voor geloofsverdieping – Tweede jaar – I. GOD VERLANGT EEN VOLK – OVER DE KERK 1. Kerk in deze wereld: problematisch 2. Waarom moet er Kerk zijn? 3. Kerk in deze wereld: oriëntaties 4. En de andere religies 5. Wie draagt de kerk? II. GOD VERLANGT GEHOORD TE WORDEN – OVER VERKONDIGING 6. Onder het Woord staan 7. Spreken van God 8. Voor een kerk die aanspreekt III. GOD VERLANGT GEVIERD TE WORDEN – OVER LITURGIE 09. Als mensen vieren 10. Het eigene van christelijke liturgie 11. Sacramenten 12. Eucharistie op zondag IV. GOD VERLANGT GEDAAN TE WORDEN – OVER GELOOFSBELEVING 13.Zie hoe ze elkaar liefhebben 14.Als de kerk niet dient 15.Economie en ecologie 16.Ethische keuzes 17.Relaties en seksualiteit 18.Spiritualiteit en engagement Slotbijeenkomst

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft 2 e jaar, 5 e bijeenkomst WIE DRAAGT DE KERK ? Marc Peersman

Wie draagt de Kerk? - dieper dan een kwestie van bevoegdheid of taakverdeling - theologische bezinning op kerk, diensten en ambt - door wie komt God tegenwoordig?

Wie draagt de Kerk? 1. Roeping en opdracht van alle gedoopten 2. Algemeen priesterschap van de gelovigen 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken 4. Welke eigen rol voor (gewijd) ambt? 5. Concrete spanningsvelden in praktijk 6. Spiritualiteit van de drager

Wie draagt de Kerk? 1. Roeping en opdracht van… ALLE gedoopten - de hele gemeenschap geroepen: medeverantwoordelijkheid als uitgangspunt - (liefst) niet vanuit pragmatische noodzaak, maar vanuit ‘wezen’ van de Kerk - Kerk:niet piramidaal, maar communautair een ‘priesterlijk’ volk

Wie draagt de Kerk? 2. Algemeen priesterschap van de gelovigen - ‘priester’ als middelaar: Christus - hele Kerk (‘lichaam van Christus’) is ‘priesterlijk’ ‘leken’ = Gods-volk: ook ‘geestelijk’ geroepen alle gedoopten delen in ambt Christus - bloei concrete medeverantwo na Vaticanum II

Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - evolutie sinds de vroegste kerk - sinds de middeleeuwen (vanaf 500 n.Chr.) - na Concilie van Trente (16 e eeuw) - op Vaticanum II ( ) - na Vaticanum II (1970 tot heden)

Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - in de vroegste kerk (tot 500 n. Chr.): vele charisma’s in de ‘gemeente’ gezag: God-Christus-apostel later:presbyter(s)=oudsten/Gr: ‘episcopoi’ + diakens groei structuur: bisschop-priester-diaken

focus op de priester duaal wereldbeeld geeft ‘clericale’ invulling scheiding natuur-bovennatuur kerk als ‘societas perfecta’: vaste orde clerus als ‘geestelijke’ stand: aparte klasse logica van celibaat misgroei in pastoraal functioneren naar einde ME Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - in de middeleeuwen (vanaf 500 n. Chr.): focus op de priester duaal wereldbeeld geeft ‘clericale’ invulling scheiding natuur-bovennatuur kerk als ‘societas perfecta’: vaste orde clerus als ‘geestelijke’ stand: aparte klasse logica van celibaat misgroei in pastoraal functioneren naar einde ME

Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - 16 e eeuw: hervormingen: Luther: accent op bijbel, Woord Gods, niet op ambt en kerk Concilie van Trente zuivering misgroei in kerk-instituut en ambt: voor sterke en waarachtige priester-identiteit succesvol, maar door en door clericaal: ambt ‘boven’ kerk, ‘apart’ failliet in niet-meer-christelijke wereld eerste vraag is die naar gelovigen en Godsvolk

prioriteit van kerk op ambt: in moderne wereld is hele ecclesia geroepen en teken van God medeverantwo van leken als uitgangspunt ! herijking van gewijd ambt: van autoriteit naar ‘dienst’ binnen communio altijd gerelateerd: samenspel met gedoopten terug naar eerste kerk (nog voor de ME) samenspel vele charisma’s en diensten Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - op Vaticanum II ( ): prioriteit van kerk op ambt: in moderne wereld is hele ecclesia geroepen en teken van God medeverantwo van leken als uitgangspunt ! herijking van gewijd ambt: van autoriteit naar ‘dienst’ binnen communio altijd gerelateerd: samenspel met gedoopten terug naar eerste kerk (nog voor de ME) samenspel vele charisma’s en diensten

Wie draagt de Kerk? 3. Afscheid van piramidaal en clericaal denken: een lange geschiedenis - na Vaticanum II (1970 tot vandaag): medeverantwoordelijkheid gerealiseerd? leek en priester als teamspelers? identiteitscrisis gewijd ambt: gerelateerd en daardoor gerelativeerd? spanning in ambtstheologie ecclesiaal of christologisch? kerkelijke functie of personificatie van Christus? wat is specifieke rol, gezag, noodzaak van ambt?

Wie draagt de Kerk? 4. Moet er nog ambt zijn? – over de specifieke rol van het gewijde ambt

Wie draagt de Kerk? 4. Moet er nog ambt zijn? – over de specifieke rol van het gewijde ambt - vraag: als de hele gemeenschap geroepen is en medeverantwo het uitgangspunt… welk specifiek teken is dan het gewijde ambt? - antwoord: Paulus: ‘het hoofd van het lichaam’ (1Kor 12,12-30)

Wie draagt de Kerk? 4. Moet er nog ambt zijn? – over de specifieke rol van het gewijde ambt - Paulus: ‘het hoofd van het lichaam’ (1Kor 12) = dienst van de leiding herder gemeenschap + verwijzing naar Christus voorgangerniet in eigen naam ecclesiaal christologisch rol in gemeenschap als persoon verwijzend naar

HET GEWIJDE AMBT ALS SPECIFIEK TEKEN ‘hoofd van het lichaam’ = dienst van de leiding ‘hoofd van het lichaam’ = dienst van de leiding herder gemeenschap+ verwijzing naar Christus ecclesiaal christologisch ecclesiaal christologischvoorganger in verkondiging, viering, diaconie zorg voor eenheid bruggenbouwer bezieler, om-ziener zorg voor apostoliciteit evangelische identiteit

HET GEWIJDE AMBT ALS SPECIFIEK TEKEN ‘hoofd van het lichaam’ (1Kor) = dienst van de leiding herder gemeenschap+ verwijzing naar Christus herder gemeenschap+ verwijzing naar Christus ecclesiaal christologisch ecclesiaal christologisch voorgangerniet in eigen naam voorgangerniet in eigen naam zorg voor eenheidlevende heenwijzing zorg voor eenheidlevende heenwijzing bruggenbouwer ‘ik ben het niet’ bezieler, om-ziener Christus-mens zorg voor apostoliciteit in en tegenover gemeenschap zorg voor apostoliciteit in en tegenover gemeenschap evangelische identiteit met jullie… voor jullie… evangelische identiteit met jullie… voor jullie… vb. diaken

Levende heenwijzing

Wie draagt de Kerk? 5. Concrete spanningsvelden in de praktijk 5.1 Hiërarchische vs collegiale, synodale besluitvorming welk samenspel is er?zouden we willen? feitelijkheididealiter band decision making + decision taking

Wie draagt de Kerk? 5. Concrete spanningsvelden in de praktijk 5.2 Verhouding gewijd en niet-gewijd elk erkennen zonder te vermengen het ‘wezenlijke’ aandurven voor specifieke profielen: veelheid aandurven

Wie draagt de Kerk? 5. Concrete spanningsvelden in de praktijk 5.3 Toelatingsvoorwaarden voor het ambt herdenken vanuit fundamentele én maatschappelijke motieven 5.4 Betekenis van het celibaat betekenis en waarde van vrij gekozen celibaat 5.5 Spanning tussen organiseren en inspireren nood aan competentie én aan charisma

Wie draagt de Kerk? 6. Als de Heer het huis niet bouwt - spiritualiteit van de drager 6.1 Geloof is niet ‘mijn’ of ‘ons’ project initiatief gaat uit van God ‘Niet jullie hebben Mij uitgekozen, maar Ik u…’ kritisch taveigenaarsmentaliteit activisme heldendom bevrijdendgenade, vreugde weg met de kramp

Wie draagt de Kerk? 6. Als de Heer het huis niet bouwt - spiritualiteit van de drager 6.2 Niet wij ‘bouwen’ Gods rijk, maar de Heer wij zijn aanvaard in onze beperktheid ‘laat u als levende stenen voegen in de bouw van zijn geestelijke tempel’ Hij draagt ons… God zij dank!

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Praktische mededelingen

SCHOOL VOOR GELOOFSVERDIEPING Weten wat je gelooft Pauze