Over jeugd, opvoeding en jeugdwerk Filip Coussee Vakgroep Sociale Agogiek, Universiteit Gent Uit De Marge 15 december 2011
Die Misere der geplante Jugendlichkeit Verlichting: burgerschapsvorming is een maatschappelijk project Verlichting: burgerschapsvorming is een maatschappelijk project Industriële revolutie: opvoeding is te belangrijk om over te laten aan de ouders Industriële revolutie: opvoeding is te belangrijk om over te laten aan de ouders WOI: er vallen gaten in de opvoeding WOI: er vallen gaten in de opvoeding
Het gat in de opvoeding Waarom vallen er “gaten in de opvoeding”? Waarom vallen er “gaten in de opvoeding”? Institutionalisering van de samenleving Institutionalisering van de samenleving scheidingslijnen tussen 1 ste, 2 de en 3 de milieu scheidingslijnen tussen 1 ste, 2 de en 3 de milieu scheidingslijnen tussen cultuur, sport en jeugdwerk scheidingslijnen tussen cultuur, sport en jeugdwerk Burgerlijk beschavingsoffensief Burgerlijk beschavingsoffensief Sociale integratie = institutionele integratie Sociale integratie = institutionele integratie
Tegenbeweging?
“Vermiddenklassing” Vaststelling: armoede verdwijnt niet Vaststelling: armoede verdwijnt niet Lokaal geïntegreerd jeugdwelzijnsbeleid 1980s Lokaal geïntegreerd jeugdwelzijnsbeleid 1980s Professionalisering lokale overheid, enorme groei en differentiëring van het algemeen welzijnswerk Professionalisering lokale overheid, enorme groei en differentiëring van het algemeen welzijnswerk Jeugddiensten plooien terug, sterke krachten verdwijnen, sterke werkvormen verdwijnen Jeugddiensten plooien terug, sterke krachten verdwijnen, sterke werkvormen verdwijnen Stedenbeleid: “verleuking” van de samenleving, verdringing van onaangename boodschappen en onaangename groepen Stedenbeleid: “verleuking” van de samenleving, verdringing van onaangename boodschappen en onaangename groepen
Beleid van koffertjes en winkeltjes Sociaal beleid dat aaneenhangt van de projecten, experimenten Sociaal beleid dat “recht op” verengt tot “toegang tot” De waarde van het jeugdwelzijnswerk = alle jongeren hebben recht op ondersteuning (om toegeleid te worden) Jeugdwerk wordt weggedrukt door eigen wortels: onderwijs en sociaal werk
Pistachhio effect A-sociale pedagogiek: opvoedingsdoelen bepalen los van sociale context De opvoeding redt de samenleving Zelfredzaamheidspedagogiek?
Wat is onze identiteit? Biografische competenties Institutionele competenties Politieke competenties
Wat zijn aanbevelingen? (1) Gras groeit niet door eraan te trekken Gras groeit niet door eraan te trekken Mensen doen niet wat wij willen enkel en alleen omdat wij denken dat het goed is Mensen doen niet wat wij willen enkel en alleen omdat wij denken dat het goed is Respect en ruimte voor ‘sociale’ werkers Respect en ruimte voor ‘sociale’ werkers trends (obsessies) als accountability en managerialisme rijden die ruimte toe en getuigen niet van respect (en het werkt ook averechts) trends (obsessies) als accountability en managerialisme rijden die ruimte toe en getuigen niet van respect (en het werkt ook averechts) Verruim die horizon! Verruim die horizon!