OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Petra van den Broek Voor gmr Utrecht 13 februari 2009
Lea-conferentie 12 januari 2010
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuursafspraken VVE,
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Anne Marie Vera Naber Edventure, uw partner voor de LEA.
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Samenwerking KOV de Blokkendoos Scoop Welzijn Peuterspeelzaal
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Startgroep Peuterica & obs Valkenhorst.
Voor- en vroegschoolse educatie
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Bijeenkomst 12 november 2014 ‘Van opvang naar ontwikkeling’ 12 november 2014 Opening.
Adviesrecht in de praktijk. Caroline van den Berg, trainer BOinK.
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
De toekomst van de voorschool Onderzoek en advies naar de toekomst van voorschoolse voorzieningen in de gemeente Hengelo IJsbrand Jepma & Berend Schonewille.
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
VVE-bestandsopname Stand van zaken: mei Hoofdlijnen VVE-’geschiedenis’ Onderwijsachterstandenbeleid (OAB) - Vóór 2000 (ongeveer) De Voorschool:
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Harmonisatiebijeenkomst
Jeugdgezondheidszorg
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Uitkomsten kwaliteitsonderzoek gedifferentieerd toezicht De Vlindertuin datum onderzoek 19 mei 2016.
Technische briefing Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Hoogeveen, 19 september 2017 Hans Piederiet en Petra van der Kwast
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Onderwijsachterstandenbestrijding. Schakelklassen, NT2 en VVE
Doorlopende leerlijnen PCOU
Kenniskringen GOAB regio noord
Kenniskringen GOAB regio Veluwe / Flevoland
Ontwikkelingen in het toezicht op vve
Transcript van de presentatie:

OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen  Harmonisatie kdv’s - psz-en  Kwaliteitsregels (“basiskwaliteit”)  Toezicht door gemeente: GGD; handhaving NB 2e-lijnstoezicht op gemeenten WPO (art. 166 en 167; “LEA” ) Verplichte afspraken onderwijsachterstandenbeleid van gemeente met houders + schoolbesturen (art.167) - Bereik [1], incl: doelgroep [1a], toeleiding [1b] en doorlopende leerlijn voor/vroegschool [1c] - Resultaten vroegschoolse educatie [2] - Overdracht [3]

Wet op het onderwijstoezicht Toezicht door de IvhO (art. 15g, lid 1) Basisvoorwaarden voorschoolse educatie Info ouders + ouderbetrokkenheid Kwaliteit van de educatie Ontwikkeling, zorg en begeleiding kinderen Kwaliteitszorg Doorgaande lijn voor- vroegschool Werkwijze Kwaliteitsonderzoek (verzoek B&W, OCW) (lid 5) Incidenteel onderzoek (“signalen”: IvhO) (lid 3) NB: Bestandsopname (MvT) Rapport (openbaar) (lid 2)+ verbetervoorstellen (art. 15i, lid 1)  aan “houder”/bestuur + B&W

Werkwijze VVE-toezicht Toezicht (en oordelen) op twee niveaus - Gemeente (o.a. kindplaatsen, afspraken): beleid én context - VVE-locaties (‘Voorschool’ = psz/kdv + gr. 1-2 basisschool) Bestandsopname (2007 – 2012) G4; G27; rest van NL Aansluitend: signaalgestuurd toezicht - Zodra de bestandsopname in een gemeente klaar is

Beoordeling en rapportage Normering: 3 Voldoende: voldoet aan de eisen 2 Verbeteringen zijn wenselijk: voldoet niet aan alle eisen 1 Verbeteringen zijn nodig: actieve handhaving 4 Voorbeeld voor anderen ! Beoordeling: gemeentelijk beleid + locaties Rapporten: zie www.onderwijsinspectie.nl VVE-locaties (na 1-8-2010) Gemeente: beleid gemeente + totaalbeeld locaties + totaal

Eerste resultaten (G4 + G27): VVE-beleid Zie overzicht met CONCEPT-resultaten Gemeente A Gemeente B Enz. VVE-context: Gemeentelijk VVE-beleid: …. VVE-coördinatie VVE-evaluatie en -verbetering 1 – 2 – 3 – 4 VVE-condities: GGD-rapport VVE-subsidievoorwaarden Groepsgrootte en bezetting Kwaliteit leidsters

Eerste resultaten: VVE-locaties + Basiskwaliteit (= GGD-rapport) (NB VVE, overal?, A’dam) ± Ouders: informeren en betrokkenheid Kwaliteit van de educatie + VVE-programma, zoals aangeboden (NB integraal, maatwerk) ++ Pedagogisch klimaat ± Educatief handelen (o.a. taalvaardigheid) Ontwikkeling, zorg en begeleiding ± Binnen de groep (observeren … er ‘wat’ mee doen) ± Externe zorg (organisatie … effect?)  Kwaliteitszorg (toespitsing op VVE) ± Doorgaande lijn (verschillen tussen ‘locaties’) = Resultaten van VVE mn in de vroegschool (wel ‘Cito’, niet VVE)