OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten Wet kinderopvang en kwaliteit peuterspeelzalen Harmonisatie kdv’s - psz-en Kwaliteitsregels (“basiskwaliteit”) Toezicht door gemeente: GGD; handhaving NB 2e-lijnstoezicht op gemeenten WPO (art. 166 en 167; “LEA” ) Verplichte afspraken onderwijsachterstandenbeleid van gemeente met houders + schoolbesturen (art.167) - Bereik [1], incl: doelgroep [1a], toeleiding [1b] en doorlopende leerlijn voor/vroegschool [1c] - Resultaten vroegschoolse educatie [2] - Overdracht [3]
Wet op het onderwijstoezicht Toezicht door de IvhO (art. 15g, lid 1) Basisvoorwaarden voorschoolse educatie Info ouders + ouderbetrokkenheid Kwaliteit van de educatie Ontwikkeling, zorg en begeleiding kinderen Kwaliteitszorg Doorgaande lijn voor- vroegschool Werkwijze Kwaliteitsonderzoek (verzoek B&W, OCW) (lid 5) Incidenteel onderzoek (“signalen”: IvhO) (lid 3) NB: Bestandsopname (MvT) Rapport (openbaar) (lid 2)+ verbetervoorstellen (art. 15i, lid 1) aan “houder”/bestuur + B&W
Werkwijze VVE-toezicht Toezicht (en oordelen) op twee niveaus - Gemeente (o.a. kindplaatsen, afspraken): beleid én context - VVE-locaties (‘Voorschool’ = psz/kdv + gr. 1-2 basisschool) Bestandsopname (2007 – 2012) G4; G27; rest van NL Aansluitend: signaalgestuurd toezicht - Zodra de bestandsopname in een gemeente klaar is
Beoordeling en rapportage Normering: 3 Voldoende: voldoet aan de eisen 2 Verbeteringen zijn wenselijk: voldoet niet aan alle eisen 1 Verbeteringen zijn nodig: actieve handhaving 4 Voorbeeld voor anderen ! Beoordeling: gemeentelijk beleid + locaties Rapporten: zie www.onderwijsinspectie.nl VVE-locaties (na 1-8-2010) Gemeente: beleid gemeente + totaalbeeld locaties + totaal
Eerste resultaten (G4 + G27): VVE-beleid Zie overzicht met CONCEPT-resultaten Gemeente A Gemeente B Enz. VVE-context: Gemeentelijk VVE-beleid: …. VVE-coördinatie VVE-evaluatie en -verbetering 1 – 2 – 3 – 4 VVE-condities: GGD-rapport VVE-subsidievoorwaarden Groepsgrootte en bezetting Kwaliteit leidsters
Eerste resultaten: VVE-locaties + Basiskwaliteit (= GGD-rapport) (NB VVE, overal?, A’dam) ± Ouders: informeren en betrokkenheid Kwaliteit van de educatie + VVE-programma, zoals aangeboden (NB integraal, maatwerk) ++ Pedagogisch klimaat ± Educatief handelen (o.a. taalvaardigheid) Ontwikkeling, zorg en begeleiding ± Binnen de groep (observeren … er ‘wat’ mee doen) ± Externe zorg (organisatie … effect?) Kwaliteitszorg (toespitsing op VVE) ± Doorgaande lijn (verschillen tussen ‘locaties’) = Resultaten van VVE mn in de vroegschool (wel ‘Cito’, niet VVE)