Jeugdzorg Brabant Noord Oost 20 september 2013. 2 Inhoudsopgave Hoe vindt een gezin de juiste hulp? Hoe organiseren we de juiste hulp? Hoe loopt het proces?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
De nieuwste uitspraken
Functioneel Ontwerp Transitie Jeugdzorg Zuid-Holland Zuid Zorg voor Jeugdigen
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ZIEHIER 36 REDENEN WAAROM BIER
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Werkmancollege Dalton i.o.
Kinder- en jeugdpsychotherapie en jeugd-ggz na de transitie © 2013 Vereniging voor Kinder- en Jeugdpsychotherapie –
Gezonde Relaties
WISKUNDIGE FORMULES.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
06 december 2010 Jeugd GGZ en MPG aanpak Workshop GGZinGeest Stedelijk Congres.
De jeugd- en gezinsgeneralist in de eerste lijn
Grote verslavingsinstelling in Zuid- en Noord-Holland.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Samen verder!.
Informatiebijeenkomst
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Uitvoeringskader toegang en toeleiding Jeugdhulp
SAmenwerken aan VEiligheid
Les 3: Verkeer TOETS.
Wmo-bijeenkomst Reinaerde
Professioneel persoonlijkheidsprofiel
Gedragsveranderingen bij dementie
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
Jeugdbescherming in 2015 Samenwerken aan de veiligheid van kinderen.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Hervorming langdurige zorg
De VOA en schuldhulpverlening
ZijActief Koningslust
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Pesten Nee, dat doen wij niet..
Toegang Jeugdhulp Zutphen
Psychologieles 2 Conceptie, baby, peuter Informatie  bronnenbundel.
Methodiek: Plancyclus
Herkent u Mark?. Mark is een leidinggevende die antwoord moet geven op opleidingsvragen? Waar loopt Mark tegenaan? Waarom is dat zo moeilijk?
Veilig Thuis Noord Holland Noord Sean Lindaya medewerker Veilig Thuis Zaanstreek Waterland speler H2 Alkmaar Guardians.
Een verbinding van….. Stand van zaken….. -Betrokken bij bijna 100 zaken -Succesvol in de samenwerking zorg, politie, justitie : dus multidisciplinair.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Casus OGGZ Leger des Heils Brijder Verslavingszorg REAKT GGZ Midden-Holland.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Myrna, een 5-jarig meisje werd gezien wegens een recente uitspraak aan moeder: ‘papa zit aan mijn plassertje’. Anamnese en lichamelijk onderzoek vertoonden.
5/30/2016 Jeugdcasus (O)GGZ bijeenkomst Odette Hensen Coördinator STIP, ZOG MH Gerda Verkerk Preventiefunctionaris, GGZ Kinderen en Jeugd Rivierduinen.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
De wijkteams: de Rotterdamse aanpak
Tactus Verslavingszorg
Kinderen beschermen we samen
JGZ en de Ouder – en Kind teams in Amsterdam
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
De Methodische Aanpak Schoolverzuim
Transcript van de presentatie:

Jeugdzorg Brabant Noord Oost 20 september 2013

2 Inhoudsopgave Hoe vindt een gezin de juiste hulp? Hoe organiseren we de juiste hulp? Hoe loopt het proces?

Hoe vindt een gezin de juiste hulp ?

4 Alle bestaande ingangen voor vragen omtrent kinderen blijven bestaan Hoe vindt een gezin de juiste hulp? consultatiebureauhuisarts SchoolKinderdagverblijf Maatschappelijk Werk MEE GGDAnderen..

Hoe organiseren we de juiste hulp?

6 Allround professionals van hulpverleningsorganisaties gaan intensief samenwerken in een basisteam jeugd. Hoe organiseren we de juiste hulp? Basisteam Jeugd WelzijnMWGGD JGZCJG

7 Eventueel aangevuld met professionals Hoe organiseren we de juiste hulp? professionals Gemeente Basisteam

8 Wie zijn deze professionals? Hoe organiseren we de juiste hulp? HBO professionals WO professionals Team- samenstelling HBO Maatschappelijk Werker Consulent Verpleegkundige WO Gedragswetenschapper Psycholoog Jeugdarts

9 Wat zijn de basistaken van deze professionals? Hoe organiseren we de juiste hulp? opvoedondersteuningvraagverhelderingNormaliseren van hulpvraagSociale netwerk inzettenHulp biedenRegisserenGespecialiseerde hulp erbij halenVersterken collectieve voorzieningen

10 Basisteam Jeugd onderhoudt nauwe contacten in de wijk Hoe organiseren we de juiste hulp? Basisteam jeugd wijkagent VerenigingHuisartsen Scholen Kinderdag- verblijf

11 Basisteam Jeugd werkt samen met met gespecialiseerde instellingen Hoe organiseren we de juiste hulp? Basisteam jeugd Justitie Jeugdbescherming Jeugd- reclassering AMK Gespecialiseerde jeugdinstellingen

12 Basisteam Jeugd werkt samen met volwassenenzorg en sociale wijkteams Hoe organiseren we de juiste hulp? Basisteam jeugd Volwassenen- zorg Sociale wijkteams

13 Basisteam kan consult en advies inwinnen bij het expertteam Hoe organiseren we de juiste hulp?

Hoe loopt het proces?

15 proces Moeder Nicole komt bij de huisarts. Tijdens het gesprek wordt duidelijk dat het thuis niet goed gaat. Ze is net gescheiden maar er is veel ruzie over de kinderen. De kinderen, Jannie van 6 jaar en Thomas van 11 jaar, zijn erg teruggetrokken. De emoties lopen hoog op en de strijd lijkt belangrijker dan de kinderen te worden.

16 proces De huisarts luistert goed en normaliseert het probleemDe huisarts geeft het advies om hulp in te schakelenNicole wil dit ookDe huisarts neemt contact op met professional uit het basisteamDeze professional voert een goed gesprek met Nicole maar ook met haar ex-manDe professional inventariseert samen met Nicole hoe de omgeving kan helpenEn de risico’s voor de kinderen goed inschatWanneer het echt nodig is begeleidt de professional dit gezin verder

17 proces Janine is 7 jaar. Haar moeder is zwakbegaafd, haar vader heeft een ongeluk gehad en is veel tijd kwijt met revalideren. Er zijn ook problemen op het werk en moeder krijgt het thuis niet onder controle waardoor de situatie alleen meer verergert. Op school valt het de meester ook op. Janine kan zich al niet zo goed concentreren, maar het wordt steeds erger. Hij belt belt met moeder en stelt voor dat zij eens met zijn collega (zorg coördinator) overlegt.

18 proces De meester neemt contact op met professional van het basisteamDeze professional maakt kennis met het gezinTijdens het gesprek blijkt dat de buren kunnen helpenDe professional komt een paar keer langs voor een coaching gesprekDe meester houdt Janine in de gatenEn na korte tijd kan het gezin het zelf weer aan

19 proces De wijkagent heeft zijn handen vol aan het gezin “Derksen”. Vader is er vandoor, moeder kan het niet aan en vlucht in de alcohol, de 4 kinderen van 7,9,15 en 17 leven in een volstrekt regelloos huishouden. Tot overmaat van ramp worden de financiële problemen ook alleen maar erger. De twee oudste kinderen komen regelmatig in aanraking met de politie, ze hangen tot in de nacht op straat en hebben verkeerde vrienden. De jongste kinderen gaan naar school maar komen vaak te laat, hebben hun spullen niet bij zich en blijven na schooltijd hangen op het plein. Alle pogingen van school en van de wijkagent om in gesprek te komen mislukken. Moeder heeft hun hulp helemaal niet nodig! De jongste kinderen gaan er ongezond uitzien, de juffrouw maakt zich ernstig zorgen.

20 proces Leerkracht spreekt grote zorg uit bij collega van basisteamBasisteam overlegt met de wijkagent en inventariseert de problemenDe professional neemt contact op met de moeder die een gesprek weigert De professional gaat er naar toe en meldt dat als ze niet in gesprek gaat de rechter wordt ingelicht Met de juiste gesprekstechnieken weet de professional met moeder in gesprek te komen De professional mag nu hulp organiseren dat is hard nodig Er is contact met wijkagent, verslavingszorg, schuldhulpverlening, thuiszorg, en familie van het gezin De professional begeleidt dit gezin intensief gedurende een half jaar, en regisseert verdere hulp Het gaat beter, maar de professional houdt de veiligheid van de kinderen goed in de gaten en zal niet schromen een OTS aan te vragen

21 proces Er is geen doorkomen meer aan. Het gezin Vermeulen weigert al maandenlang alle vormen van hulp. Hulpverleners mijden het gezin, er is sprake van intimidatie en agressie richting de hulpverleners. De 2 kinderen van 4 en 7 zijn bekend bij verschillende hulporganisaties en allen maken zich grote zorgen. Iedereen is het erover eens dat de kinderen grote risico’s lopen. onaanvaardbaar vindt iedereen.

22 proces Tijdens een casusoverleg wordt wederom de situatie besprokenAlle vormen van drang hebben niet geholpenZelfs specialisten op dit gebied zijn ingeschakeld Door de teamleider van het basisteam jeugd wordt melding gedaan bij de Raad vdKinderbescherming De motivatie en een goed onderbouwde motivatie worden meegestuurdDe Raad doet een onderzoekDe rechter besluit OTSDe rechter schakelt gecertificeerde instelling in die de OTS uitvoert.

23 proces Vader Henk meldt zich samen met zijn zoon Jurian bij de huisarts. Jurian is 12 jaar. Volgens zijn vader heeft Jurian veel last van zijn eigen gedrag. Vaak is hij erg afwezig en dromerig, vergeetachtig, en soms is hij niet te stoppen. Vader Henk maakt zich zorgen en vraagt de huisarts of het mogelijk is Jurian te laten onderzoeken.

24 proces Huisarts neemt contact op met psycholoog uit het basisteamDeze maakt een afspraak met Jurian en zijn oudersNa een intakegesprek en goede voorlichting krijgt Jurian een onderzoekTijdens het eindgesprek licht de psycholoog toe hoe het onderzoek is gegaanJurian heeft ADD, de psycholoog legt goed uit wat dit is Er volgen nog 3 gesprekken met Jurian en zijn ouders waarin ze worden geholpen om te gaan met ADD

25 proces Vader en moeder met 2 kinderen zijn een normaal gezin. De jongste (Dave) is 5 jaar en vader en moeder maken zich daar een beetje zorgen om. Dave is een beetje anders. Hij loopt achter met zijn ontwikkeling lijkt het….

26 proces Vader en moeder overleggen op schoolEn besluiten uiteindelijk naar de huisarts te gaan De huisarts hoort het verhaal aan en heeft begrip voor de bezorgdheid De psycholoog van het basisteam wordt er bij gehaald Die zich met deze casus laat helpen door een GGZ professional uit het expertteam Gelukkig lijkt alles toch goed te zijn Maar de psycholoog van het basisteam houdt contact met de ouders