Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een tijdelijk bestaan. Een tijdelijk bestaan Een tijdelijk bestaan deel 1 Wat is tijd? Gerard Bodifee Maastricht 2012.
Advertisements

Geloven in de hoop.
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Het Cartesiaans Theater
Filosofie Op HAVO en VWO.
Klassiek compatibilisme
Visie, missie en kernwaarden
Respectvolle bejegening
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Ja, zeker vandaag!.
Kader van deze presentatie:
De verlichting Paragraaf 2.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
Peter Strawson.
Men vraagt zich soms af : waarom...
Gepersonaliseerd leren
Arthur Schopenhauer Pessimisme: de som van het lijden hier op aarde is groter dan die van het geluk.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Ontwikkeling van het denken over het leven
Persoonlijk worden.
Schijn en Werkelijkheid
Existentialisme (Sartre) Hume Logisch positivisme Cultuurrelativisme
Sigmund Freud.
Oefening 3, powerpoint, 1BaMV
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Wat doen ze me nou...? Jan Bransen Publiekslezing, 7 april 2010.
1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1 donderdag 21 februari 2013 bespreking vanaf Hebreeen 1 1.
Paulus' brief aan de Kolossers (4).
Human Dynamics.
Godsdienst 1 1.
Zondag 16 mei 2010 Belijdenisdienst Hennie Schoonhoven en Lydia Vermunt Ruth 1: 16,17 In het leven van mensen moeten.
Woord van Leven Februari
Vrije wil… Vrije wil als voorwaarde voor verantwoordelijkheid
Psychiatrie, zingeving en levensbeschouwing: een groeiende uitdaging
Veranderen brood en wijn in het lichaam en bloed van Christus?
Inleiding Filosofie en Ethiek Derde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (1) Dinsdag 21 september 2004.
‘Als iets écht is, is het onveranderlijk’
Wie ben ik en zo ja hoeveel?
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
College 4 Kennisleer.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Welkom.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
17 jan Urk. Galaten 3 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in.
In Uw licht zien wij het Licht
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Zingen Vers 1 Laat ons nu vrolijk zingen! Komt, heft uw liedren aan
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
Zingen Vers 1 Wat drijft de volken, wat bezielt ze toch?
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De 2e wetenschappelijke revolutie
De doop in de Heilige Geest
Wetenschappelijke Revolutie, Verlichting en Franse Revolutie
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Het horloge ligt op de tafel Wittgensteins afbeeldingstheorie en haar implicaties Nicolas Alzetta.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
De toekomst van God volgens de filosofen
poreuze grenzen en de taak van de filosofie
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Transcript van de presentatie:

Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004

Joseph Wright

René Descartes ( )

Blaise Pascal ( ) 16 jaar – Stelling van Pascal 18 jaar – rekenmachine Luchtdruk Kansberekening Projectieve meetkunde 1654 – mystieke ervaring

Esprit de géométrie Esprit de finesse

Immanuel Kant (1724 – 1804)

Actief waarnemen (van “scholier” naar “rechter”) De objecten richten zich naar ons kenvermogen Het subject constitueert zijn wereld Objectiviteit vooronderstelt subjectiviteit: Het menselijke kenvermogen ontwerpt op basis van ruwe data een menselijk beeld van de werkelijkheid De mens is aanwezig in zijn eigen objectiviteit Ding an sich – Ding als Erscheinung Kritik der reinen Vernunft (1781)

A priori – Voorafgaande aan (onafhankelijk van) de ervaring A posteriori – Ontleend aan ervaring Analytisch – Volgt uit het begrip Synthetisch – Voegt iets toe Analytisch a prioriSynthetisch a priori Analytisch a posteriori Synthetisch a posteriori

A prioriA posteriori Analytisch Synthetisch “Een lichaam neemt ruimte in (is uitgebreid)’’ Empirische kennis

“Elke verandering heeft een oorzaak” “De mens is vrij – Menselijk gedrag is gedetermineerd” De stelling van Pythagoras (a 2 + b 2 = c 2 ) “Een lichaam dat in beweging is wil in beweging blijven” Licht is een deeltjesverschijnsel - Licht is een golfverschijnsel

De rede ziet slechts in wat zij op grond van haar eigen principes inzichtelijk maakt. Deze principes gaan aan de ervaring vooraf. Zij dwingt de natuur zich naar haar principes te richten. Driedimensionele ruimtelijkheid is geen empirisch begrip. Ruimtelijkheid is niet iets wat wij aan de ervaring ontlenen. Zodra we iets waarnemen, is er al sprake van een voorstelling van ruimte. Het besef van ruimtelijkheid gaat aan empirische ervaring vooraf en maakt empirische ervaring mogelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ruimte niet bestaat, of dat er lichamen bestaan die geen ruimte innemen. Omgekeerd kan ik me wèl voorstellen dat er een ruimte bestaat waarin geen lichamen aanwezig zijn. Onze waarneming van uitwendige werkelijkheid vooronderstelt noodzakelijk ruimtelijkheid. De tijd is geen empirisch begrip. Wanneer ik gebeurtenissen waarneem die na elkaar plaatsvinden, vooronderstelt dit al een besef van temporaliteit. Tijd is een noodzakelijke voorstelling die aan onze concrete waarnemingen ten grondslag ligt Ik kan mij geen voorstelling maken van een beweging of een verandering die niet in de tijd plaatsvindt. Omgekeerd kan ik me wel een spanne tijds voorstellen waarin niets gebeurt. Temporaliteit als zodanig kan ik niet uit mijn ervaring wegdenken.

Ik kan niet bewijzen dat tijd en ruimte werkelijk (dat wil zeggen onafhankelijk van ons bewustzijn, of buiten onze subjectieve ervaring van de werkelijkheid) bestaan. Ik kan slechts vaststellen dat de wijze waarop wij de werkelijkheid waarnemen, gekenmerkt wordt door ruimtelijkheid en temporaliteit. Ruimtelijkheid en temporaliteit bepalen de wijze waarop de werkelijkheid voor ons verschijnt. Wanneer wij verdwijnen, houden tijd en ruimte in principe op te bestaan. Over de aard van de werkelijkheid buiten onze waarneming om, kunnen wij geen zinvolle uitspraken doen. Alleen onze manier om de werkelijkheid waar te nemen is toegankelijk voor ons, en het is niet uitgesloten dat andere wezens de werkelijkheid op een geheel andere wijze ervaren. Ik kan niet bewijzen dat elke verandering een oorzaak heeft, ik kan slechts vaststellen dat het principe van causaliteit het ons mogelijk maakt de werkelijkheid te begrijpen.