De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet Werkconferentie OCW - 21 maart 2013 Lucie te Lintelo Hogeschool van Amsterdam Fokke Aukema Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Zwannie Slagter Hanzehogeschool Groningen Pieter Cornelissen Hogeschool Utrecht
Programma Kader Presentatie Discussie Conclusies De feiten en cijfers De spelers De succesfactoren De praktijk De ‘call for action’ Discussie Conclusies
Feiten en cijfers De starters 48 % daling Waarvan 29 % laatste twee jaar De studenten: Van 56.000 naar 45.000 De gediplomeerden: 10 à 11.000 per jaar
De spelers Hoge-scholen NRTO Uni-versiteit OU MOOC Omvang 45.000 60.000 1.400 26.000* ? Instellingen 35 37 13 1 Opleidingen > 450 104 7 Flexibiliteit - + ++ Diplomarendement -- Assortiment -/+ Degree Ja Nee Toegankelijkheid Online
Succesfactoren Veel onderzoek Succesfactoren Samenwerking werkgevers en instellingen Flexibilisering van de organisatie Flexibilisering van programma’s Bieden van specifieke financiële ondersteuning
Sluit aan op de behoefte van werkenden De praktijk Wanneer is sprake van een goede praktijk? Flexibel programma Sluit aan op de behoefte van werkenden Borging (eind) niveau Organiseerbaar en betaalbaar
Wensen werkenden Aansluiten op individuele loopbaanperspectief: inhoudelijke keuzes Doelgericht en efficiënt opleiden: voortbouwen op verworven competenties en kwalificaties Optimale balans werken-leren-leven: in eigen tempo (stapelen van modules); invloed op tijd en plaats; integratie werken-leren 4. Sociale binding, opbouwen professioneel netwerk: interactie en leren van elkaar
Wensen werkgevers Nadruk op diploma of inhoudelijke doelen? - hbo is functievereiste - interne en externe mobiliteit - innovatie: team-, functie-, organisatieontwikkeling Individuele of collectieve arrangementen? - een hbo-opleiding ≠ een bedrijfsopleiding - een goed model voor individuele arrangementen voorziet in groot deel van de vraag Alleen opleiden of ook verbinding met publieke activiteiten als onderzoek en stages? Klant-leverancier relatie of partnerschap?
Strategische marketing Persoonlijke professiona-lisering De flexibele deeltijd: modulair + Individuele leerroutes binnen gestandaardiseerd aanbod Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) Binnen module: blended learning en werkplekleren Samenhang door generieke competenties Deels verplicht, deels keuze Omvang: diepgang + binding Met certificaat Herkenbare taakgebieden Keuze Strategische marketing Persoonlijke professiona-lisering Sales Markt-onderzoek Afstudeer-opdracht Ondernemen L OT Voorbeeld bachelor commerciële economie
collectieve leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Intake gesprek Kandidaat-student Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Werkgever “In Company”: collectieve leerroutes Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Groepen Individuen Ontleend aan I.Khaksar, 2011
Hogescholen aan zet HBO-Branche: neem verantwoordelijkheid voor en investeer in deeltijdonderwijs Creëer volume voor kwaliteit en flexibiliteit Samenwerking tussen deeltijdopleidingen Zelfde modulaire opbouw Minder croho’s Verbinding aan onderzoek/lectoraten Deskundigheid Leerwegonafhankelijke toetsing Blended learning Werkplekleren Deeltijdteam Tbv specifieke aandacht doelgroep
Én overheid aan zet Zorg voor duidelijke wet en regelgeving WHW biedt mogelijkheden, maar veel interpretatieproblemen Zorg voor stimulerende wetgeving Maak stapelen makkelijker mogelijk Sturing op leeruitkomsten Voor blended learning en werkplekleren is vestigingsplaatsbeginsel belemmering Pas de bekostigingssystematiek aan Ten behoeve van flexibiliteit Maak einde aan onzekerheid over kosten student voor deeltijdopleiding
Discussie - Stellingen Het HBO vervult een essentiële rol in de verdere ontwikkeling van postinitieel hoger onderwijs, vanwege haar kennis en expertise, verbinding beroepspraktijk en diplomagerichte opleidingen. Hogescholen weten hoe je flexibel onderwijs moet verzorgen. Daarvoor is experimenteerruimte niet nodig. Richt de experimenteerruimte alleen op flexibele bekostiging, zoals vraagfinanciering en bekostiging van modulen. Regel de andere zaken direct in wet- en regelgeving. De overheid moet zorgen voor duidelijke én stimulerende wetgeving. Dat helpt bij de verdere ontwikkeling van deeltijdonderwijs. Vanwege het noodzakelijke volume en bundeling van kennis en expertise moeten alleen een paar hogescholen zich profileren op postinitieel hoger onderwijs.