De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

Kwaliteit en onderwijstijd
Hoe ontstond dit initiatief ?
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
26 november 2010 Arbeidsmarkt-relevantie voor de Ad A.O.W.-overleg I Hans Daale.
geen doorstroom, zonder doorstroom en uitstroom geen I-Interim Rijk!
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Ondernemen in de praktijk
Naar een responsief hoger onderwijsaanbod voor werkenden Beelden uit het buitenland Werkconferentie flexibel hoger onderwijs voor werkenden 21 maart 2013.
Hogeschool en Bedrijf Utrecht – 3 november 2009 Erwin van Rooijen Jan Willem Vos.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Adviescommissie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Leven Lang Leren en EVC mr drs J.C.N. van Kessel 10 oktober 2008.
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Functiegericht en levenslang leren bij de brandweer
Hogeschool en Bedrijf Amsterdam – 19 januari 2010
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Brainstorm sociale media in het onderwijs
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Uitkomsten ledenenquête Toekomst van preventie 8 februari 2007.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Ronde 5 van de Ad Hans Daale Leido. De Ad in ons land  Wat is de Ad  Koppeling aan NLQF  Eerste stap in het hbo – dus hoger onderwijs  MBO-4 / Ad.
Associate degree en MBO-HBO
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Competentiegericht leren én organiseren (Beroeps)onderwijs in 2010; over de gevolgen van het nieuwe leren voor de school en het bestel Inleiding door Leo.
Vernieuwend vakmanschap
Een ambitieuze studiecultuur
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
moderniseren van het curriculum.
Leven Lang Groen Leren Manifestatie groen onderwijs Marcel Creemers (Citaverde) Arry Verhage (Agro Opleidingshuis) Liesbeth van der Vegt (LTO) 12.
ACT Advies, Consultancy & Training Note: deze presentatie is op hoofdlijnen beschreven en vraagt om nadere toelichting.
De kracht van de samenwerking in de regio
Leren in een werkende omgeving
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Hoe verantwoord je je Financiële positie ?
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Sportieve omgeving / onderneming Hulsberg Jack Opgenoord Huis voor de Sport.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
Leeruitkomsten, LOT en flexibilisering
1 Ervaringscertificaat of Erkenning van Verworven Competenties (EVC) Werkconferentie “EVC in het kader van 30 plus” Regina Kleingeld, Ministerie van Onderwijs,
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Referentiemodel Flexibele onderwijslogistiek
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Xxxxxxxxxxxxxxx 2/7/2018 Markt informatie bijeenkomst Openbare Europese aanbesteding betreffende inhuur externe medewerkers 7 juli 2015 xxxxxxxxxxxxx.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Jan Leen Projectmanager EVC Kerndocent MER deeltijd
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
Opnemen colleges als dienst bij de Hanze
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

De flexibele deeltijdopleiding: hogeschool én overheid aan zet Werkconferentie OCW - 21 maart 2013 Lucie te Lintelo Hogeschool van Amsterdam Fokke Aukema Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Zwannie Slagter Hanzehogeschool Groningen Pieter Cornelissen Hogeschool Utrecht

Programma Kader Presentatie Discussie Conclusies De feiten en cijfers De spelers De succesfactoren De praktijk De ‘call for action’ Discussie Conclusies

Feiten en cijfers De starters 48 % daling Waarvan 29 % laatste twee jaar De studenten: Van 56.000 naar 45.000 De gediplomeerden: 10 à 11.000 per jaar

De spelers Hoge-scholen NRTO Uni-versiteit OU MOOC Omvang 45.000 60.000 1.400 26.000* ? Instellingen 35 37 13 1 Opleidingen > 450 104 7 Flexibiliteit - + ++ Diplomarendement -- Assortiment -/+ Degree Ja Nee Toegankelijkheid Online

Succesfactoren Veel onderzoek Succesfactoren Samenwerking werkgevers en instellingen Flexibilisering van de organisatie Flexibilisering van programma’s Bieden van specifieke financiële ondersteuning

Sluit aan op de behoefte van werkenden De praktijk Wanneer is sprake van een goede praktijk? Flexibel programma Sluit aan op de behoefte van werkenden Borging (eind) niveau Organiseerbaar en betaalbaar

Wensen werkenden Aansluiten op individuele loopbaanperspectief: inhoudelijke keuzes Doelgericht en efficiënt opleiden: voortbouwen op verworven competenties en kwalificaties Optimale balans werken-leren-leven: in eigen tempo (stapelen van modules); invloed op tijd en plaats; integratie werken-leren 4. Sociale binding, opbouwen professioneel netwerk: interactie en leren van elkaar

Wensen werkgevers Nadruk op diploma of inhoudelijke doelen? - hbo is functievereiste - interne en externe mobiliteit - innovatie: team-, functie-, organisatieontwikkeling Individuele of collectieve arrangementen? - een hbo-opleiding ≠ een bedrijfsopleiding - een goed model voor individuele arrangementen voorziet in groot deel van de vraag Alleen opleiden of ook verbinding met publieke activiteiten als onderzoek en stages? Klant-leverancier relatie of partnerschap?

Strategische marketing Persoonlijke professiona-lisering De flexibele deeltijd: modulair + Individuele leerroutes binnen gestandaardiseerd aanbod Leerwegonafhankelijke toetsing (LOT) Binnen module: blended learning en werkplekleren Samenhang door generieke competenties Deels verplicht, deels keuze Omvang: diepgang + binding Met certificaat Herkenbare taakgebieden Keuze Strategische marketing Persoonlijke professiona-lisering Sales Markt-onderzoek Afstudeer-opdracht Ondernemen L OT Voorbeeld bachelor commerciële economie

collectieve leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Intake gesprek Kandidaat-student Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Onderwijsmodule HBO diploma Certificaat Intake gesprek Kandidaat-student Kandidaat cursist Werkgever “In Company”: collectieve leerroutes Examencommissie Waardering behaalde certificaten EVC Assessment Individuele leerroutes Groepen Individuen Ontleend aan I.Khaksar, 2011

Hogescholen aan zet HBO-Branche: neem verantwoordelijkheid voor en investeer in deeltijdonderwijs Creëer volume voor kwaliteit en flexibiliteit Samenwerking tussen deeltijdopleidingen Zelfde modulaire opbouw Minder croho’s Verbinding aan onderzoek/lectoraten Deskundigheid Leerwegonafhankelijke toetsing Blended learning Werkplekleren Deeltijdteam Tbv specifieke aandacht doelgroep

Én overheid aan zet Zorg voor duidelijke wet en regelgeving WHW biedt mogelijkheden, maar veel interpretatieproblemen Zorg voor stimulerende wetgeving Maak stapelen makkelijker mogelijk Sturing op leeruitkomsten Voor blended learning en werkplekleren is vestigingsplaatsbeginsel belemmering Pas de bekostigingssystematiek aan Ten behoeve van flexibiliteit Maak einde aan onzekerheid over kosten student voor deeltijdopleiding

Discussie - Stellingen Het HBO vervult een essentiële rol in de verdere ontwikkeling van postinitieel hoger onderwijs, vanwege haar kennis en expertise, verbinding beroepspraktijk en diplomagerichte opleidingen. Hogescholen weten hoe je flexibel onderwijs moet verzorgen. Daarvoor is experimenteerruimte niet nodig. Richt de experimenteerruimte alleen op flexibele bekostiging, zoals vraagfinanciering en bekostiging van modulen. Regel de andere zaken direct in wet- en regelgeving. De overheid moet zorgen voor duidelijke én stimulerende wetgeving. Dat helpt bij de verdere ontwikkeling van deeltijdonderwijs. Vanwege het noodzakelijke volume en bundeling van kennis en expertise moeten alleen een paar hogescholen zich profileren op postinitieel hoger onderwijs.