Beleidsdag 17 juni 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Ervaringen in samenwerking
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Terugblik Plannen SKPOELSurplus Kinderopvang LeerSaamBellefleur SPCOELNieuwe Nobelaer Surplus WelzijnGemeente Etten-Leur.
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Brede School: cheek to cheek
Maatschappelijk Aanbesteden
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Terugblik Plannen Terugblik Bouw De Vleer bereikt hoogste punt Aanbesteding Spoorzone afgerond en MT op volle sterkte Bouwbesprekingen.
Welkom op de conferentie De gemeente geeft thuis 6 maart 2012.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Inhoudelijke samenwerking “……..Palet Vliedberg”
Samenwerken in burgerschap
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
VVE: een doorgaande lijn?
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
De Wingerd: een brede school in ontwikkeling….  Ontwikkelingsarrangementen  Buurt  Kunst en cultuur.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Even voorstellen Anja Hol
Wonen zorg en welzijn in Krakeel Hoogeveen
Kinderopvangtoeslag voor de peuterspeelzaal/peuteropvang
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
De doorgaande lijn ( Fotopagina intentieverklaring Spilpartners Jeugdgezondheidszorg Kinderopvang Onderwijs Gemeente Lumens Groep.
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Introductie bijeenkomst Vensterschool Selwerd Paddepoel Eugène Hegeman, Freek Molenkamp, Mariëlle Reneman.
Samenwerken en niet concurreren binnen SPIL Eindhoven
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
‘Spelen met Ruimte, in de lokale samenwerking’
Zorgstructuur binnen Kinderopvang Dronten
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Wmo beleid in de Drechtsteden
Verschillen in onderwijskansen
Transcript van de presentatie:

Beleidsdag 17 juni 2011

Programma 9:00 Welkom 9:15 Het jonge kind 10:15 Pauze 10:30 De plusfunctie 11:15 Beelden toekomstige brede scholen 12:00 Lunch 13:00 Presentatie resultaten van de brede school 13:30 Workshop 1 Het jonge kind (Thomas) 14:30 Workshop 2 Plusfunctie (Peter) 15:30 Workshop 3 Uitwisseling oud en nieuw (Gemma) 16:30 Borrel

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Wat doen we nu? Waar gaan/willen we heen? Stellingen: Wat is daar voor nodig?

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Wat doen we nu? Afgelopen jaren groei kinderopvang van 0-4 jaar. Forse investering in methodisch werken bij kov en psz Surplus. Met expertise bibliotheek, consultatiebureau. Bereik doelgroep 97%. Inzet ICPer. Nadruk op taalontwikkeling. Brede scholen sturen op samenwerking voor- en vroegschools. Blijft nog wat ad-hoc. Overdracht via dit-kan-ik-al en ICPer. Aantal initiatieven warme overdracht kinderen. Peuterspeelzaal basisingrediënt brede school

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Wat doen we nu? Toeleiding naar VVE door consultatiebureau Extra dagdelen en begeleiding voorschools Scholing taallijn door bibliotheek Boekstart, boekenpret, Jan Klaassen gaat op stap, taallijn, themakratten bibliotheek VVE werkgroep 3+ mediatheek Kennismaking met elkaar, gezamenlijke thema’s Overdracht: dit kan ik al, ICP-er.

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Conclusies ff checken Er gebeurt al veel. Nadruk op taal, minder op de andere ontwikkelingsgebieden. Nadruk op voorschoolse voorzieningen van Surplus. Onduidelijk wat het aanbod is in de kleuterklassen. Beperkte uitwisseling van verwachtingen. Doorgaande lijn in methodes beperkt. Doorgaande lijn in (informatie-) overdracht beperkt. Aantal brede school initiatieven wat ad-hoc.

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE 2011-2014 “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen onderwijsinspectie Bezuinigingen Kinderopvang

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE: Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie Alle leidsters SPW3 en scholing VVE Afspraken maken over gegevensoverdracht naar PO Inspectie van het onderwijs houdt toezicht op VVE locaties Gemeenten krijgt sterkere regierol: verplicht voldoende aanbod doelgroepkinderen afspraken maken over definiëring en toeleiding doelgroep, doorgaande lijn en resultaten VVE. Ouderbijdrage wordt gemaximeerd.

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Beleidsplan VVE 2011-2-14 “en nu is het OKE”: Deelname doelgroepkinderen aan VVE prog, 4 dagdelen Voorschoolse educatie van goede kwaliteit en fin. toegankelijk Toezicht is goed geregeld Tegengaan van segregatie Doorgaande lijn naar vroegschoolse educatie, tevens samenwerking met ICP-er en JGZ Concrete resultaatafspraken vroegschoolse educatie

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Er komt een geïntegreerde voorschoolse voorziening. (Peuterspeelzaal en kinderopvang gaan samen) Doelgroepkinderen blijven deelnemen aan voorschoolse voorziening Vanaf 2012 taakstelling €50.000 minder subsidie. Geen m2 peuterspeelzaal meer bekostigd vanuit gemeente in Spoorzone, Hasselbraam, Centrum en Banakkers

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Kwaliteitseisen onderwijsinspectie: Ouderbetrokkenheid (verbinding met het gezin) Kwaliteit educatie Ontwikkeling, zorg en begeleiding Kwaliteitszorg van voor- en vroegschool Doorgaande lijn tussen voor en vroegschool

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Kwaliteitseisen onderwijsinspectie doorgaande lijn: Er is VVE coördinatie tussen de voor- en vroegschool. Voldoende kinderen stromen door naar een vroegschool met een vergelijkbare VVE aanpak. De voorschool zorgt voor doelmatige informatie voor de basisschool waar de peuters naartoe gaan. Zeker bij zorgkinderen is er een warme overdracht. De basisschool wint doelmatige informatie in bij de voorschool over de instromende peuters en maakt daar aantoonbaar gebruik van. Het aanbod van de voor- en vroegschool is op elkaar afgestemd. Het pedagogisch en educatief handelen van de voor en vroegschool zijn op elkaar afgestemd. De voor- en vroegschool gaan op vergelijkbare wijze met ouders om. De zorg en begeleiding is op de voor- en vroegschool op een vergelijkbare wijze georganiseerd.

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Wat zijn de consequenties van de bezuinigingen op de kinderopvang?

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? Intermezzo (5 min) http://www.youtube.com/watch?v=85sRsooIfik

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Besluit:  Alle brede scholen in Etten-Leur hebben straks een aanbod voor kinderen van 0-12 jaar. Een geïntegreerde voorschoolse voorziening wordt een basisingrediënt. Kanttekeningen:

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Besluit:  Er komt 1 VVE plan van 0-6 jaar. Een deel van dit plan wordt bekostigd vanuit de gemeente, het andere deel vanuit het onderwijs. Op deze manier hebben we inzicht in het gehele VVE beleid, van zowel peuterspeelzalen, kinderdagverblijven als het primair onderwijs.

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Besluit:  Elk kind heeft recht op deelname aan een voorschoolse voorziening. We moeten dan ook streven naar een bereik van 100% van de kinderen van 2,5- 4 jaar, niet alleen de doelgroepkinderen. Kanttekeningen: Zijn er nu kinderen die tussen wal en schip vallen? Of is die toegang voor alle kinderen verzekerd?

Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Besluit:  Alle voorschoolse instellingen aangesloten bij de brede scholen voldoen aan de wet OKE en dragen bij aan het VVE beleid zoals geformuleerd in het beleidsplan 2011-2014  Kanttekeningen:

Kaders Wat doen we nu? Waar gaan we heen? De Plusfunctie Kaders Wat doen we nu? Waar gaan we heen?

De Plusfunctie Kaders Accommodatienota Elk cluster heeft: Een brede school plus. Met ruimten opgenomen voor ontmoeting voor de wijk, en ruimte voor bijzondere doelgroepen. De ambitie is om in iedere cluster ontmoetingsplaatsen te creëren voor jong en oud. Een zorgkruispunt: het centrum voor de wijk voor dienstverlening en zorg. Beiden worden waar mogelijk in samenhang gerealiseerd.

De Plusfunctie Kaders Accommodatienota “Met de komst van de brede school + liggen er voor de gemeente Etten-Leur veel kansen om het wijkgerichte werken in de vier clusters verder uit te bouwen (…). In de wijk kunnen we alle denkbare maatschappelijke vraagstukken vinden én ligt menig aanknopingspunt voor het aanpakken van die vraagstukken.” “Een multifunctionele accommodatie in de wijk die voor bewoners- jong en oud- heel herkenbaar is en een spil vormt voor allerlei naschoolse en buurtoverstijgende activiteiten.” “Het wordt eenvoudiger om de bewoners te activeren en te laten participeren bij wijkzaken, ook voor de netwerkpartners van het wijkgerichte werken – de wijkagent, opbouwwerk, jongerenwerk, zorginstanties, de woningcorporatie, scholen- vormt een brede school plus het hart van de wijk. Met de komst van een brede school plus kan de integrale benadering vanuit de verschillende disciplines gestalte krijgen door bijvoorbeeld het organiseren van spreekuren op locatie.”

De Plusfunctie Kaders Visie brede scholen. De brede school draagt bij aan: Bevordering sociale competenties Actieve deelname aan de samenleving Vrije tijdsvoorzieningen Zorg voor kwaliteit van de leefomgeving

De Plusfunctie Kaders Accommodatienota: geplande brede scholen PLUS De Pijler (ism Avoord en Turfschip) De Spoorzone Hooghuis Grauwe Polder Mogelijk ook het Centrum (ism Palet, Appelgaarde)

De Plusfunctie Kaders in ontwikkeling Uit gespreksnotitie woonservicegebieden Etten-Leur: “Een woonservicegebied is een gewone wijk waarin optimale condities zijn geschapen waardoor mensen met een beperking zelfstandig kunnen wonen.” “De zorg wordt gecoördineerd vanuit een wijkservicepunt of zorgkruispunt” “Aan elk wijkservicepunt wordt een sociaal wijkteam gekoppeld, met mensen uit verschillende disciplines: welzijn, GGZ, vrijwilligers, woningcorporatie etc…” “Daarnaast moet een collectief dienstenaanbod worden gedaan op het gebied van Ontmoeting, recreatie en ontspanning Informatie en advies over wonen welzijn en zorg Gezamenlijke maaltijden.” “Voor de ontmoetingsactiviteiten kijken we in eerste instantie naar de brede scholen plus”

De Plusfunctie Kaders in ontwikkeling Wijkgericht werken gemeente Etten-Leur Elke wijk krijgt een WijkOntwikkelPlan (WOP) Hieraan gekoppeld een wijkagenda Hierin kunnen ook voor de brede school plus belangrijke opdrachten geformuleerd worden (Zie hooghuis).

De Plusfunctie Kaders in ontwikkeling Gemeente verantwoordelijk voor beleid plusfunctie Uitvoering door partners zoals Surplus Welzijn en Avoord Afstemming met brede schoolpartners noodzakelijk Het is niet alleen een kwestie van huisvesting, ook van kruisbestuiving van functies

De Plusfunctie Wat doen we nu? Verlevendiging van de wijk door grote deelname naschoolse activiteiten. Samenwerking met wijkorganisaties. Combifunctie sociaal-cultureel werk en brede schoolcoördinator in Zuid met kantoor in wijkgebouw. Dit werkt uitstekend. Maar: beperkte inbreng van andere partners. Samenwerking met Avoord in Pijler en Zuid. WOP Hooghuis belangrijke leidraad voor beleid brede school plus. Betrokkenheid bij ontwikkeling pand en park.

De Plusfunctie Waar gaan we heen?

De Plusfunctie Waar gaan we heen? Brede school plus Hooghuis Hooghuis Park Koersbal MASS inloop Kindermiddag Solo moeders samen Oecomenische inloop Frans Bergmans WOP Wijkagent WEL Jongensavond Meidenwerk berging Frituur Volleybaltoernooi JOP

De Plusfunctie Waar gaan we heen? Groepsbrainstorm (Flap) Welke elementen moet de PLUS bevatten om bij te dragen aan een verbetering van de kwaliteit van de wijk? Wat hoort er niet in thuis?

Toekomstige brede scholen (+) Hoe zien wij het campusmodel? (Centrum en Grauwe Polder) Kunnen we basisingrediënten garanderen bij kleinere schaal (Centrum, Beukenlaan)

Campusmodel Centrum, cluster zuidwest

Toekomstige brede scholen (+) Campusmodel Centrum, Cluster Zuidwest Locatie: Lambertusstraat, verbouwing d’n Overkant, Appelgaarde en stationsstraat. Partners: Vincent van Goghschool, Kober Kinderopvang, Ouderensociëteit dn Appelgaarde en wijkvereniging Centrum Oost. Status: voorbereidende gesprekken Gereed: eind 2014? Bijzonderheden: Campus met school, gymzaal en kinderopvang op 1 terrein, plusfunctie aan de andere kant van de straat. Brede school met maar 1 onderwijsrichting. Streven naar Integraal kindcentrum met 1 directeur.

Campusmodel Grauwe Polder, Cluster Zuidwest

Toekomstige brede scholen (+) Campusmodel Grauwe Polder, Cluster Zuidwest Locatie: Hobodreef Partners: Melodie, Klankhof, Carillon, Surplus Welzijn, Surplus Kinderopvang Status: onderzoek locatie Gereed: onbekend Vragen: Hoe is ons beeld bij het campus model? Gong en gymzaal blijven gehandhaafd, worden scholen uitgebreid of nieuw gebouwd? Blijft kindercentrum DoReMi op afstand, of willen we deze ook op locatie? Geldt dit voor BSO, PSZ en KDV?

Toekomstige brede scholen (+) Schaalgrootte Kunnen we basisingrediënten garanderen bij de brede scholen met een kleiner schaalniveau? (Centrum, Beukenlaan)