Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het programma In voor zorg
Advertisements

Agenda Voorstellen Aanleiding Vraagstelling Aanpak
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
Naar een Benchmark Omgevingsvergunning
De hoeden van Edward de Bono
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
KTO Telefonie Oordeel telefonische bereikbaarheid algemeen.
Ervaring implementatie aanpak
Succesvol in onderwijs met ICT
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Brigitte van der Burg voorzitter NTN Ondernemerschap Disseminatie en mainstreaming: kunst of koud kunstje?
GAAN Gewoon Anders Ambulantisering Nieuw
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Hoofdstuk 8 Six Sigma. 8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van.
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Kennis van Waarde Maken met Vier in Balans Alfons ten Brummelhuis Hoofd onderzoek Kennisnet 6 februari.
LEAN-aanpak Utrecht, Hans Evers. LEAN 2 2 © 2010* VGM B.V. Wat is Lean Six Sigma?  Het doel van Lean Six Sigma is om een zo snel, soepel en.
Gemeente Maassluis Afdeling Dienstverlening. korte presentatie Uitgangspositie Ontwikkelingen in 2005 Een blik op 2006.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Waar komen we vandaan? Rotterdam: Deborah Thompson Aanleveren rapportages t.b.v. PR-zitting Den Haag: Koos Westendorp Doorlooptijden NIFP proces Midden-Nederland:
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Lean Auditen Congres Kwaliteit: de volgende stap 28 oktober 2014
Presentatie projectplan werkgroepen
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Platformbijeenkomst Excellente gebieden Belang van excellente gebieden voor het Lente-akkoord Albert Koedam, Aedes vereniging van woningcorporaties Namens.
Dienstverlening is van ons allemaal! Praktijkmiddag Dienstverlening Hoogeveen 10 september 2015.
‘Voorkomen fraude in het gemeentelijk sociaal domein’
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
Les 2 People-Centric Process Management. De wereld rondom BPM 1.Top Management en strategische keuzes 2.Kwaliteits Management 3.Verander Management “The.
Quality Management: METHODEN TECHNIEKEN PROCESVERBETERIN G
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Regie op locatie een middel op weg naar een Goed Leven voor cliënten, Mooi Werk voor medewerkers en een Financieel gezonde organisatie!
WELKOM KENNISBIJEENKOMST ’LEAN WERKEN MET EEN KWALITEITSSYSTEEM’ 28 februari 2013 Rik Brom Paul van Tiel Kees Ruizendaal.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Ervaringen uit de praktijk van UWV Training Lean Auditen.
Symbol BV World Class Performance Symbol is gespecialiseerd in ‘Process Improvement’ en geeft trainingen, waaronder Lean Six Sigma Green Belt en Black.
Template Praktijkproject
Zorgtechnologie in de praktijk Workshop 9 februari 2017 – Minisymposium CHE Marieke Bosch, adviseur zorgtechnologie.
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Ervaringen Diaconessenhuis Leiden
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Onderzoek Duurzaam Duurzamer Produceren
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control.
Doel afdeling: klanttevredenheid 8 Acties en experimentenvoorstellen
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Methoden om te werken aan continue verbetering
International experience
Kaizen Quick Reference Card
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Template lean Praktijkproject - rev. 2.2
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean SIX SIGMA Praktijkproject - rev. 2.2
Transcript van de presentatie:

Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort Marieke van Donge - Blackbelt 2 februari 2012

Inhoud presentatie Start binnen Amersfoort Lean Six Sigma in de praktijk Onze resultaten en ervaringen Ambities voor 2012 Vragen

Start van Lean Six Sigma Gestart bij afdeling Burgerzaken in najaar 2009 Kwaliteitsmedewerker van Burgerzaken Medewerkers en hoofd Burgerzaken enthousiast Sectorbreed 5 pilot trajecten Status nu: steeds groter wordend projectportfolio 8 trajecten afgerond 9 trajecten lopend 5 trajecten startend

Lean Six Sigma: 2 aanvullende methodieken Lean Thinking

6 σ in de praktijk (dagen)

Vaste aanpak voor verbetering: DMAIC Define Control Improve Analyse Measure Analyse Waardoor wordt dit veroorzaakt? Measure Improve Wat zijn dan goede oplossingen? Wat is onze huidige prestatie? Define Control Werken deze en hoe blijven ze werken? Wat wil de klant?

Onze (westerse) manier van verbeteren Analyse 20 % 80 % Measure Improve Define Control

De Japanse manier van verbeteren Analyse 80 % 10 % Measure Improve 10 % Define Control

DMAIC als kapstok Zorgt voor structuur Voorkomt het denken en doorschieten in oplossingen Meten is weten Helpt om inzicht en duidelijkheid te verkrijgen Helderheid in rollen Welke rol de deelnemers hebben in het verbetertraject

Lean Six Sigma organisatie Managementteam Champion Black Belts Sponsor (proceseigenaar) Green Belts Verbeterteams op de afdeling Yellow Belts

Resultaten Resultaten op alle 3 gebieden bewerkingstijd doorlooptijd kwaliteit

Ervaringen Inzicht verkregen in succes- en faalfactoren van trajecten; heeft geleid tot “menukaart” van verschillende typen trajecten voor specifieke vraagstukken Lean trajecten Lean Six Sigma trajecten Kaizen events Continue verbeteren

Succes- en faalfactoren

Ambitie voor 2012 naar “waar moeten we iets doen” Van “waar kunnen we iets doen” naar “waar moeten we iets doen”

Vragen?