Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort Marieke van Donge - Blackbelt 2 februari 2012
Inhoud presentatie Start binnen Amersfoort Lean Six Sigma in de praktijk Onze resultaten en ervaringen Ambities voor 2012 Vragen
Start van Lean Six Sigma Gestart bij afdeling Burgerzaken in najaar 2009 Kwaliteitsmedewerker van Burgerzaken Medewerkers en hoofd Burgerzaken enthousiast Sectorbreed 5 pilot trajecten Status nu: steeds groter wordend projectportfolio 8 trajecten afgerond 9 trajecten lopend 5 trajecten startend
Lean Six Sigma: 2 aanvullende methodieken Lean Thinking
6 σ in de praktijk (dagen)
Vaste aanpak voor verbetering: DMAIC Define Control Improve Analyse Measure Analyse Waardoor wordt dit veroorzaakt? Measure Improve Wat zijn dan goede oplossingen? Wat is onze huidige prestatie? Define Control Werken deze en hoe blijven ze werken? Wat wil de klant?
Onze (westerse) manier van verbeteren Analyse 20 % 80 % Measure Improve Define Control
De Japanse manier van verbeteren Analyse 80 % 10 % Measure Improve 10 % Define Control
DMAIC als kapstok Zorgt voor structuur Voorkomt het denken en doorschieten in oplossingen Meten is weten Helpt om inzicht en duidelijkheid te verkrijgen Helderheid in rollen Welke rol de deelnemers hebben in het verbetertraject
Lean Six Sigma organisatie Managementteam Champion Black Belts Sponsor (proceseigenaar) Green Belts Verbeterteams op de afdeling Yellow Belts
Resultaten Resultaten op alle 3 gebieden bewerkingstijd doorlooptijd kwaliteit
Ervaringen Inzicht verkregen in succes- en faalfactoren van trajecten; heeft geleid tot “menukaart” van verschillende typen trajecten voor specifieke vraagstukken Lean trajecten Lean Six Sigma trajecten Kaizen events Continue verbeteren
Succes- en faalfactoren
Ambitie voor 2012 naar “waar moeten we iets doen” Van “waar kunnen we iets doen” naar “waar moeten we iets doen”
Vragen?