Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Omgaan met leerstoornissen in het secundair onderwijs
Advertisements

1 Kwaliteitsfunctionaris en -zorg Centrale inleiding Netwerk functionarissen kwaliteitszorg voortgezet onderwijs Zaltbommel, 8 november 2011 Harm Klifman.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Eerste ervaringsuitwisseling ‘COMPETENT van kop tot teen!’ VIVO vzw Brussel Maandag 18 januari 2010 Nancy Cantens.
Welkom Workshop Arbeidstoeleiding – Hoe pak ik het methodisch aan ?
KLEINE POPPEN - GROTE TAAL Duplopoppen als methodiek
Visie Mensontwikkeling WSD
Doelstellingen Formuleren
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
Werkmodel 8 domeinen van Schalock
PROCES GROEI EN DOORONTWIKKELING Ruth Claes
Een verpleegkundige interventie
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
moderniseren van het curriculum.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Wie?  .
vanuit een herstelgerichte visie!
Samen (leren) voor succes Samenwerking in de keten binnen Toptechniek in bedrijf Inspiratiemiddag M-Tech, 2 juni Rotterdam.
 A-94 A-94.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Wjk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
De Deltamethode.
{ Cliënt participatie Regio Arnhem. Gemeenten regio Arnhem: Arnhem Doesburg Duiven Lingewaard Overbetuwe Renkum Rozendaal Rheden Rijnwaarden Westervoort.
Evaluatie Cursus.
Bijeenkomst aandachtsfunctionarissen Sociale netwerk versterking - Sociaal kapitaal - 10 maart 2016 PF Gezin & Omgeving.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Personal Development Programma Commissaris: Erica de Leeuw - Culturele antropologie & bestuurskunde - Achtergrond in zorg en welzijn - Bestuurssecretaris.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Contractering (regionale) jeugdzorg per 1 januari april 2016
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
De programmavriendelijke organisatie Provincie Gelderland Ervaringen Liesbet Hoek PGMopen 2015.
Wat is de rol van de GGD bij PSH? In gesprek over ‘wat te doen’ en ‘hoe dat te doen’ Thérèse Claassen, projectleider modelconvenant PSH Michel Dückers,
Workshop Cliëntenbeleid Kennisbijeenkomst Jeugdzorg 24 mei 2012.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Cliëntervaringsonderzoek Wonen 2011 Tragel Zorg Kwaliteitsdag VGN Jos van Hooijdonk senior adviseur kwaliteit en Veiligheid.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Woonservice gebieden Resultaten Enquête Door Mark Paalman.
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
‘’DOOR MIDDEL VAN EEN CULTUREEL GENOGRAM VAN KRACHTEN EN KWALITEITEN, EEN TIJDSLIJN EN DROMEN VOOR DE TOEKOMST.’’
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Do’s en don’ts van empoweren via hulp
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Studiedag Sociale Netwerken
Zorgpad Palliatieve zorg
OPweg Innovatief project
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
Brede Haven TL ‘s-Hertogenbosch /
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Begeleiden Les 5.
Menslievende professionalisering Methodisch werken bij Amerpoort
Begeleiden Les 7.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Zelfevaluatie.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Toegang tot de Jeugdhulp
Transcript van de presentatie:

Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.

Overzicht De meerwaarde van doelgericht werken Driehoek verwijzer/ begeleider/ cli ë nt Een methodiek om in dialoog tot doelen van de cli ë nt te komen. De doelen van de cli ë nten een plek geven in verslagen Het proces in uw organisatie

Huidige, ongewenste situatie De veelheid aan doelen. Onduidelijk welke doelen van begeleider zijn en welke van de cli ë nten. De aanvankelijke opdracht (uit hulpverleningsprogramma) en de bereikte doelen vind je niet terug in evolutie- en eindverslagen. De analyse in het verslag bevatten subjectieve zinnen. Verborgen agenda

Doel: wat willen we bereiken Cli ë nten weten wat de verwijzer verwacht. De verwachtingen van de verwijzer, begeleider en cli ë nt staan naast elkaar. De cli ë nt wordt betrokken in het formuleren van doelen. Ook de kinderen. Werkbare doelen voor de cli ë nten en een beperkt aantal per periode De evolutie wordt helder in beeld gebracht. We zien welke hulpbronnen er nog nodig zijn.

De meerwaarde Volgens prof. Van Yperen Volgens uzelf: wat wordt er mogelijk als deze doelen bereikt worden? Pag 4

Driehoek verwijzer/bgl/cli ë nt Een visie Een methodiek Verwijzer verwachtingen Begeleider Bezorgd- heden Cli ë nt doelen

Een methodiek Het doelenkader als structuur in een gesprek De meerwaarde als lichtpunt Doelen als magneten Naar eigen verantwoordelijkheid

In verslag Een werkinstrument: voor wie? Onderscheid partijen Tel je zegeningen Decreet rechtspositie minderjarigen,

In uw organisatie Elk zijn context Omgaan met omgeving: informeren Team in evolutie: volgen en leiden Hulpbronnen: training, supervisie