Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

De ondernemende School Agentschap NL 21 november 2013 Best practices Reflecties visitatiecommissie Dr. L. Lenssen.
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Samen leren werken in de cloud
Samen leren samen werken in de cloud
Succesvol in onderwijs met ICT
OGW en vakmanschap: het belang van een goede (aan)sturing
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Lineair curriculum concentrisch.
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
De Ideale School Robert Erich Hans van Wieren Renske Blom
De nieuwe lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding Mentorendag november.
DIOCESANE PEDAGOGISCHE BEGELEIDINGSDIENST BISDOM BRUGGE Werkgroep Directies type 2 (ortho’s e.a. betrokkenen) Leerlijnen-evaluatie-rapportering Vrijdag.
Waarom? Bevoegdheid, bekwaamheid en doorgaande professionele ontwikkeling zijn het fundament onder de kwaliteit van de beroepsuitoefening. Een professionele.
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Evaluatie van vaardigheden
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het opleidingsprofiel:
Algemene uitkomsten groepsgesprekken POVO 13 november 2008 Jan Peters Ben Verbruggen.
Voortgangsgesprek fase 1
Gemeente Rotterdam Xandra de Vroom Jeugd, Onderwijs en Samenleving 8 december 2009 Denken Voelen Doen. Het subsidiekader.
Samenwerkingsverband Maastricht/Heuvelland PO d.d. 8 september 2014
Theorie van de kunstprofessional Werkdag LOK 18 november 2009 Diederik Schönau.
BMC 4/18/2017 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 4/18/2017.
Van groep 8 naar klas 1 Het Nieuwe Eemland Amersfoort
Geïntegreerde schoolverbetering
Toekomstgericht onderwijs
Leer kracht Workshop over competenties van
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Leerplankundige professionalisering van (bèta)docenten Werkgroepbijdrage ECENT-conferentie Nienke Nieveen Utrecht, 15 mei 2013.
Alle drempels geslecht? De noodzaak van een gezamenlijke aanpak bij onderwijsverandering Conferentie doorlopende leerlijnen taal en rekenen: Pilots op.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Leren van professionals Workshop miniconferentie OU, 28 mei 2010 Kitty Kwakman Hogeschool Zuyd Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Van groep 8 naar klas 1 Maaike Swets rector Het Nieuwe Eemland
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Platform VMBO Dienstverlening en Producten
Interactief oefenen, formatief toetsen
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BMC 5/9/2018 CULTUUREDUCATIE IN HET DNA VAN DE SCHOOL? Motto Cultuur als basis (april 2015) Hans van Dael (partner BMC) 5/9/2018.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Talentontwikkeling in Noord-Holland/ Flevopolder
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
“Kwaliteitsverhoging door formatief evalueren” Werkkring conferentie: Van kwaliteitszorg naar kwaliteitscultuur 16 november 2017 Ramon Busch.
PABO 4 TMS BCDE model.
Interactief oefenen, formatief toetsen
Naar een typologie van scholen
Gepersonaliseerd leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Leiding geven aan school ontwikkeling
Curriculaire spinnenweb
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Reflecteren volgens de kritische incident methode
het katholiek basisonderwijs
Visie anders leren Ieder kind ontwikkelt zich optimaal als persoon & cognitief. Vanuit deze visie zijn we gestart met ‘anders leren’, gericht op onderwijs.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Visie op het economieonderwijs
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Leergang LOB: verdiepingsmodule
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013

Formatief toetsen Activiteiten die door leraren en leerlingen worden uitgevoerd en informatie opleveren die daadwerkelijk gebruikt wordt door leraren en leerlingen om het onderwijs en leeractiviteiten bij te stellen (Black & William, 1998) Informeelformeel ‘on the fly’gepland

samenhang in het curriculum

curriculumontwikkeling school- organisatie- ontwikkeling professionele ontwikkeling betrokkenen cultuur: samenwerkingscultuur, curriculair leiderschap infrastructuur: overlegstructuren tijd, budget de school als onderwijs-, leer- en ontwerpomgeving veranderbereidheid betrokkenheid competenties vakinhoudelijke pedagogisch-didactische curriculumontwikkel- intrapersoonlijke (samenwerkings-) interpersoonlijke (reflectie) formatieve en summatieve toetsen vakvernieuwing doorlopende leerlijnen maatwerk, talentontwikkeling samenhangend onderwijsaanbod geschikte leermiddelen ambities, profilering visie (waartoe leren leerlingen) curriculum op meso-(school)niveau curriculum op micro-(klas)niveau curriculum op nano-(leerling)niveau samenhang in ontwikkelingen in de school