Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013
Formatief toetsen Activiteiten die door leraren en leerlingen worden uitgevoerd en informatie opleveren die daadwerkelijk gebruikt wordt door leraren en leerlingen om het onderwijs en leeractiviteiten bij te stellen (Black & William, 1998) Informeelformeel ‘on the fly’gepland
samenhang in het curriculum
curriculumontwikkeling school- organisatie- ontwikkeling professionele ontwikkeling betrokkenen cultuur: samenwerkingscultuur, curriculair leiderschap infrastructuur: overlegstructuren tijd, budget de school als onderwijs-, leer- en ontwerpomgeving veranderbereidheid betrokkenheid competenties vakinhoudelijke pedagogisch-didactische curriculumontwikkel- intrapersoonlijke (samenwerkings-) interpersoonlijke (reflectie) formatieve en summatieve toetsen vakvernieuwing doorlopende leerlijnen maatwerk, talentontwikkeling samenhangend onderwijsaanbod geschikte leermiddelen ambities, profilering visie (waartoe leren leerlingen) curriculum op meso-(school)niveau curriculum op micro-(klas)niveau curriculum op nano-(leerling)niveau samenhang in ontwikkelingen in de school