Sandra van Ginneken, Adviseur DHW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe werkt een (gemengde) VvE?
Advertisements

Drank- en Horecaverordening Gemeente Vlagtwedde 2014.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Instructie Verantwoord Alcohol Schenken Jan Korving
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Drank- en Horecawet mr. K. Hollemans
Drank- en Horecawet Wat gaat er veranderen?.
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
VSCD Congres: Horecaregelgeving
De eerste 10 Nederlandse grondrechten (bron: Schooltv)
Informatieavond 26 september 2007
Workshop Wet- en Regelgeving
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Nieuwe Drank- & Horecawet in de praktijk
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Aanpassing Selectie beleid. Waarom aanpassingen in het huidige selectie beleid?
Domein horeca De Drank- en Horecawet en lokaal alcoholbeleid; nu en straks Sandra van Ginneken, tijdelijk adviseur DHW.
Son et Lumière Weten waarover we praten Gesprekspartner voor techneut / geluidsman Kennisverbreding door uitwisseling van ervaring De beste festiviteitenregeling.
De wijzigingen in de Drank- en Horecawet per
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Normstelling bestuursrecht
Activiteitenbesluit en geluid
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Gebiedscommissies Rotterdam Vanaf 19 maart 2014 geen deelgemeenten meer, maar…
Project Vereenvoudiging regels Kabinetsdoelstelling : 25 % minder regels (lees ook : toezicht) Reden : Vermindering administratieve lasten (bureaucratie)
1 Tegenprestatie in de WWB Voor wat hoort wat SZW-dagen Extra 2011.
Symbiose?? (v)So po vo mbo vavo.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
De nieuwe werkkostenregeling
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Schematisch geresumeerd
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Hfdst 15 strafprocesrecht
Charlotte Fruytier Fruytier Arbeidsrecht/Ambtenarenrecht Expertpool VNG-OTD 24/
Wet Banenafspraak en quotum arbeidsbeperkten Ine Neefjes
Regels voor verenigingen en commerciële horeca
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Wet- & Regelgeving Overzicht En Inzicht.
Sociëteitsdag van de LKvV 7 maart 2014 Dieuwertje Huizer.
OR & Reglement. Conform WOR: iedere OR moet een reglement opstellen waarin … “de onderwerpen worden geregeld die bij of krachtens deze wet ter regeling.
Persoonsgegevens en de Wbp
Groepsvereniging & Beheerstichting. Je hebt een Scouting groepsvereniging, maar wat nu …….? Kennisnetwerk Scouting Nederland.
Presentatie Beheersverordeningen Commissie Ruimte 22 januari 2013.
DELFT MAAKT BOUWEN MOGELIJK ! Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Database: Lust en Last? 26 augustus 2009 Over marketingmogelijkheden en privacyaspecten na 1 oktober
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Drank- en Horecawet 10 juni Inhoud De Drank- en Horecawet Regels paracommercie (verplichtingen) en stellingen Regels overige (keuzen) en stellingen.
Paracommerciële Verordening informatieavond 21 oktober 2013.
Schenktijden Stichting/vereniging gerelateerde activiteiten Persoonlijke feesten Sportief Ma t/m vrij – Za zo Uitzondering: Als.
Modernisering WVO Ralph Dingemans. 2 Modernisering WVO Vereenvoudiging bekostiging scholen voor voortgezet onderwijs Integrale (wets)technische modernisering.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Uitvoeringskader paracommercie Waddinxveen Gonda Neddermeijer 30 juni 2016.
Recht in Gedwongen Kader
VNG Modelverordening hemelwater en grondwater
Drank- en Horecawet (DHW)
Drank- en Horecawet Situatie per 1 januari 2013 Voorstellen
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Invoeringswet Omgevingswet
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Wat is de waterschapsverordening?
Transcript van de presentatie:

Sandra van Ginneken, Adviseur DHW Doel en inhoud van de paracommerciële bepalingen in de preventie verordening Sandra van Ginneken, Adviseur DHW

Begripsbepaling paracommerciële rechtspersoon Begripsbepaling DHW 2013: een rechtspersoon niet zijnde een naamloze vennootschap of besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, die zich naast activiteiten van (1) recreatieve, (2) sportieve, (3) sociaal-culturele, (4) educatieve, (5) levens-beschouwelijke of (6) godsdienstige aard richt op de exploitatie in eigen beheer van een horecabedrijf Wanneer paracommerciële rechtspersoon kantine verpacht of in een BV onderbrengt is er geen sprake meer van paracommercie

Regelgeving in huidige DHW sinds 2000 Regels m.b.t. paracommercie gericht op twee doelen: - stimuleren verantwoord schenken (artikel 9 en 24) - tegengaan oneerlijke mededinging met reguliere horeca (artikel 4, 5 en 6)

Regels stimuleren verantwoord schenken in huidige DHW Besturen paracommerciële rechtspersonen hebben de plicht bestuursreglement op te stellen In bestuursreglement o.m. schenktijden en kwaliteitseisen instructie barvrijwilliger Tijdens schenktijden is tenminste één leidinggevende of gekwalificeerde barvrijwilliger aanwezig

Regels tegengaan oneerlijke mededinging in huidige DHW Gemeente toetst oneerlijke mededinging met reguliere horeca en verbindt zo nodig voorschriften/beperkingen aan de vergunning Bij vergunningverlening geldt uitgebreide voorbereidingsprocedure Voorschriften/beperkingen aan vergunningen hebben alleen betrekking op: (1) privé bijeenkomsten (2) adverteren over de mogelijkheid deze te houden (3) schenktijden Gemeenteraad kan in verordening nadere regels stellen

Uitzondering indien overeenkomst met BHC Toetsing door gemeente niet nodig als paracommerciële rechtspersoon zelfregulerings-overeenkomst heeft met Bedrijfschap Horeca & Catering In die gevallen gelden de afspraken uit die overeenkomst Bedrijfschap Horeca & Catering heeft alle overeenkomsten in 2000 opgezegd – sportclubs hebben toen vaak afspraken opgenomen in bestuursreglement

Regels stimuleren verantwoord schenken na 1-1-2013 Geen schenktijden meer in bestuursreglementen Wel nog kwaliteitseisen m.b.t. instructie barvrijwilligers (bestuur kan bijv. kiezen voor Instructie Verantwoord Alcoholschenken) Verplicht register barvrijwilligers die instructie hebben gekregen (was niet in formele wet opgenomen)

Regels tegengaan oneerlijke mededinging na 1-1-2013 Gemeente hoeft niet meer bij vergunningaanvraag van paracommerciële rechtspersoon mededinging te toetsen; uitgebreide procedure blijft Gemeente moet vóór 1-1-2014 paracommercie verordening vaststellen (onderscheid naar aard mag); eerdere voorschriften/ beperkingen aan vergunningen vervallen dan In verordening regels over: (1) schenktijden (2) privé bijeenkomsten (3) bijeenkomsten van derden

Dus per 1-1-2013 Schenktijden in bestuursreglementen komen te vervallen Schenktijden o.g.v. oude zelfregulerings-overeenkomsten met Bedrijfschap Horeca & Catering komen te vervallen Schenktijden hoeven niet meer zichtbaar in de kantine aangegeven te worden

en ..... Bestuursreglement blijft in elk geval document met kwaliteitseisen voorlichtingsinstructie barvrijwilligers Regels m.b.t. oneerlijke mededinging uiterlijk 1-1-2014 in verordening waarin algemene regels worden opgenomen Toegestaan om in verordening onderscheid te maken naar de aard van de paracommerciële rechtspersoon Overgangsrecht bepaalt dat bestaande voorschriften/beperkingen aan vergunningen gesteld aan paracommercie, dan vervallen

Doel bepalingen §4 modelverordening Voorkomen van oneerlijke mededinging tussen paracommerciële kantines en de reguliere horeca Tegengaan van onverantwoorde verstrekking van alcohol, met name aan jongeren Zorgen dat verordening, zo duidelijk mogelijk en goed handhaafbaar is Ontheffingen op maat mogelijk maken (let op: soms LSP – stilzwijgende ontheffingen)

Art. 7 en 8: Schenktijden (verplicht) Er is gekozen voor één standaard schenktijd (art. 7), met mogelijkheid hierop uitzonderingen te formuleren (art. 8); geen onderscheid lid/niet lid Gekozen voor kloktijden, niet voor omschrijvingen Alcoholverstrekking toegestaan gedurende periode van 6 uur (door-de-week van 17.00 – 23.00 uur, weekend van 15.00 – 21.00 uur) Burgemeester kan ontheffing van standaard schenktijden verlenen bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard - max. 12 dagen (DHW en art. 18, tweede lid, wel LSP)

Art. 9, eerste lid: Privé bijeenkomsten (verplicht) Er is gekozen voor een verbod op alcoholverstrekking tijdens privé bijeenkomsten Verstrekken alcoholvrije drank dan wel toegestaan Paracommerciële rechtspersoon krijgt ontheffing als hij kan aantonen dat er binnen straal van 10 km geen effectieve concurrent is (art. 17, geen LSP) Toepassing afstandscriterium in huidige DHW door RvS toegestaan / niet verplicht Burgemeester kan ontheffing van verbod op alcoholverstrekking tijdens privé bijeenkomsten verlenen bij bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard - max. 12 dagen (DHW en art. 18, tweede lid, wel LSP)

Artikel 9, tweede lid: Bijeenkomsten van derden (verplicht) Er is voor gekozen eenzelfde regeling als bij privé bijeenkomsten Onderscheid tussen ‘privé bijeenkomsten’ en ‘bijeenkomsten van derden’ zou niet logisch zijn en is ook moeilijk handhaafbaar Huwelijksfeest voorzitter sportclub is privé bijeenkomst Informatieavond lijsttrekker politieke partij is bijeenkomst van derden

Art. 10: Geen sterke drank (niet verplicht) Er is gekozen voor een verbod op verstrekking van sterke drank (gedistilleerd ≥ 15% alcohol) in paracommerciële inrichtingen Wetgever verplicht gemeente niet dat in verordening te regelen; gemeente mág het wel o.g.v. DHW (art. 25a) Burgemeester kan tijdelijk of permanent ontheffing verlenen van verbod sterke drank te schenken (art. 18, eerste lid, geen LSP); ontheffing o.g.v. DHW, art. 35, is niet mogelijk Eventueel verbindt hij daar voorschriften of beperkingen aan

Art. 11: Aanvullende vragen Introductie standaard-aanvraagformulieren (lastenreductie bedrijfsleven) Om rem te zetten op aanvullende vragen: wettelijke verplichting om het stellen van extra vragen bij verordening te regelen Indien gemeente onderscheid naar aard van de paracommerciële rechtspersoon wil maken, zal eigen gemeentelijk formulier bij verordening moeten worden vastgesteld