Nathalie Heurckmans Vrije Universiteit Brussel

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Advertisements

De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Gevolgen van partnergeweld op kinderen en jongeren
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Suïcide en schizofrenie, risicofactoren en implicaties voor behandeling M. De Hert & J. Peuskes.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Seksueel geweld & kindermishandeling
Opvoeden in de puberteit
Typologie van Baumrind
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
van homoseksuele ouders
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Allochtonen in het hoger onderwijs
Posttraumatische Stress-stoornis
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Partnergeweld Het fenomeen: Het is een universeel verschijnsel en komt voor in alle lagen van de bevolking, wat ook het sociaal statuut, seksuele geaardheid,
Workshop Relationele en seksuele vorming
Vechtscheidingen en partnergeweld
EBIB Rondleiding
BLOW. H,DE GROOF K.,VAN MENXEL G., “Vrouwen, partnergeweld en thuisloosheid”, de Draad van Ariadne nr. 25/26,Brussel, juni 2005 SADAN opdracht, 1 BaO a.
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
De psychologische gevolgen van detentie voor kinderen
Workshop Ontwikkelingsfasen van het kind
Sessie 5 Fysiek en psychisch (on)welbevinden dr. Martine Corijn (Studiedienst Vlaamse Regering) prof. dr. P. Bracke (Hedera, Universiteit Gent) LAGO studiedag.
Sarah Bal & Marlies Tierens, Universiteit Gent
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
Opvoedingsondersteuning
Kindermishandeling & (v)echtscheiding
19/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Italie+eu in crisis binnen 6 maanden.
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
24/11/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
11/12/20141 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Alle nieuwe emissie’s van aandelen brengen enorme verliezen Of dit is typisch.
Het blijft toch je vader of moeder?! Lucia Tielen, 29 maart 2007 Portret van een jongere Kenmerken Behoeften, wensen Systematische aanpak.
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Opvoedrelaties onder spanning B
Moeders in Detentie Richting aan Re-integratie Amersfoort, 12 november 2014.
Sociale ontwikkeling 2 Sociale cognitie en gedrag sekserollen
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
gespreksvaardigheden
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Levenslooppsychologie werkcollege 2 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
Huiselijk geweld Van: Huyghebaert – De Graeve Jolien 1BaTP.
Omgaan met zelfbeschadiging en suïcidaal gedrag
Pesten is kindermishandeling
Media en geweld Merlier Michael, 1BaTPB1.
ERVARINGEN VAN VROUWEN EN MANNEN MET PSYCHOLOGISCH, FYSIEK EN SEKSUEEL GEWELD: HOOFDSTUK 3 Pieters J., Italiano P., Offermans A. en Hellemans S., (2010)
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Echtscheiding in de school?!
Psychisch geweld bij vrouwen in een partnerrelatie.
Goed uit elkaar Gemeente Haaksbergen ( naar voorbeeld van Gemeente Hengelo) 11 april 2018 Karin Dijkman.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Congres ‘Nare jeugdervaringen’
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Transcript van de presentatie:

Invloed van ouderlijke conflicten op de ontwikkeling van kinderen 21 oktober 2010 – Gent Nathalie Heurckmans Vrije Universiteit Brussel Vakgroep Ontwikkelings- en Levenslooppsychologie 5-4-2017 Herhaling titel van presentatie

Wat zijn ouderlijke conflicten? Cijfers? .... Kinderen die getuige zijn van ouderlijk partnergeweld : een verhoogd risico om psychologische problemen te ontwikkelen? Zijn jonge kinderen kwetsbaarder dan oudere kinderen? Is er een verschil tussen baby’s, peuters/kleuters, lagere schoolleeftijd, pubers? Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes? Hebben deze kinderen meer risico om later zelf betrokken te geraken in partnergeweld ? Herhaling titel van presentatie 21 oktober 2010

Ouderlijke conflicten of partnergeweld Gevarieerde vormen : psychisch : dreigen met fysiek geweld, belachelijk maken, beledigen, ... fysiek : slaan, schoppen, trappen, ... seksueel geweld : publieke seksuele vernedering,verkrachting, ... Direct en indirect geweld Direct geweld: slaan,schoppen, verkrachten, uitschelden,... Indirect geweld : vernielen van waardevolle voorwerpen, mishandelen/doden van een lievelingsdier, ... Herhaling titel van presentatie 21 oktober 2010

Meestal :repetitief proces verregaande gevolgen Doel : partner controleren, manipuleren en domineren zodat zijn/haar integriteit wordt aangetast. Soms :eenmalig geweld Meestal :repetitief proces verregaande gevolgen gedrag van het slachtoffer wordt beïnvloed door een mogelijk nieuwe aanval van de partner Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Vaak verborgen problematiek Onderzoek (Universiteit Hasselt) : 20 – 27 % van vrouwen 2 – 8 % van mannen slachtoffer is Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Onderzoek : 105 leerlingen uit het A.S.O.: 39% : af en toe geconfronteerd 22% : frequent getuige 43% ouders gebruiken fysieke of verbale agressie 6% ernstig fysiek en verbaal geweld Een klas van 20 leerlingen : 11 à 12 leerlingen getuige zijn 5 à 6 onder hen: ouders met lichamelijke en verbale agressie   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Waar? Meeste onderzoeken: ouders die gescheiden zijn Weinig over verschillen binnen andere gezinstypen intacte gezinnen co-ouderschapsgezinnen moedergezinnen vadergezinnen   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Verband tussen functioneren van kind en scheiding van ouders Verschillende factoren Vooral schade bij scheiding met hevige en chronische ouderlijke conflicten Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Een overzichts studie van Furstenberg en Cherlin Hoog conflictniveau tussen moeder en vader = risico voor ontwikkeling van scheidingskinderen Verschillende argumenten: - veroorzaakt angst en stress - risico om mee-getrokken te worden in ouderlijke ruzies - moeten kiezen voor één van beide ouders - leidt vaak tot in-consistent ouderschap - ruziënde ouders: slechte rolmodellen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Onderzoek van Harthoorn (2009): verschillen in effect van ouderlijke conflicten op Welbevinden Internaliserende problemen: angst depressie emotionele problemen Externaliserend problemen agressie gedragsproblemen intacte gezinnen co-ouderschapsgezinnen moedergezinnen Vadergezinnen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

lager persoonlijk welbevinden Richting van het effect van ouderlijke conflicten: voor alle gezinstypen hetzelfde: lager persoonlijk welbevinden hogere score op internaliserende en externaliserende problemen De sterkte van het effect verschilt echter wel per gezinstype Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Co-ouderschapsgezinnen : het sterkste effect op persoonlijk welbevinden depressie agressie gedragsproblemen -->blijvend confrontatie met ruzies tussen ouders   Intacte gezinnen : het sterkste effect op angst emotionele problemen --> Angst dat ouders gaan scheiden Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Nog correlaties Moedergezin : correlatie met Welbevinden Angst Depressie Emotionele problemen Gedragsproblemen Vadergezinnen : geen correlaties  de kleine groepsgrootte in deze dataset   Geen significante verschillen gevonden tussen het niveau van veel en heel veel ruzies. Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Welbevinden co-ouder moeder Angst intact moeder Depressie co-ouder moeder Emotio.probl intact moeder Agressie co-ouder Gedragsprobl co-ouder moeder Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Ander effect op kinderen? Niet onderzocht Nog groter taboe Onderzoek in België (2008): 10 procent mannen (18 en 75 jaar) slachtoffer van partnergeweld 5,3 % : gematigd geweld 3,4 % : ernstig geweld 1,7 % : zeer ernstig geweld Hoofdzakelijk verbaal-psychologische terreur: kleineren, beledigen, het weghouden bij vrienden of familie, intimidatie   Ander effect op kinderen? Niet onderzocht Nog groter taboe Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Positie van het kind 1. Terugtrekken 2. Zelf tussenkomen : helpen door te sussen,, … 3. Conflict naar zich toe trekken : vervelend gedrag tonen, onhandigheid zijn , … 4. Ouders afleiden : aandacht te vragen, ‘kleine kind’ plots zijn, … 5. In coalitie met slachtoffer gaan 6. In coalitie met pleger gaan   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Soms : ouders betrekken hun kind bij conflict   1. kind wordt gevraagd te helpen 2. kind wordt in coalitie getrokken door slachtoffer 3. kind wordt in coalitie getrokken door pleger Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Andere manier om naar positie van kind te kijken 1. Ooggetuige 2. Oorgetuige 3. Getuige zijn van de gevolgen (fysiek, materieel, …)  4. Zelf slachtoffer door actief tussen komen: fysieke en psychische gevolgen 5. Betrokken worden door ouders: als bescherming gebruikt, middel om te kwetsen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Invloed op de kinderen?   Kinderen die getuige zijn van ouderlijk partnergeweld : een verhoogd risico om psychologische problemen te ontwikkelen? Zijn er nog andere mogelijke problemen? Zijn jonge kinderen kwetsbaarder dan oudere kinderen? Is er een verschil tussen baby’s, peuters/kleuters, lagere schoolleeftijd, pubers? Zijn er verschillen tussen jongens en meisjes? Hebben deze kinderen meer risico om later zelf betrokken te geraken in partnergeweld ? Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Verhoogd risico om psychologische problemen te ontwikkelen? Veel studies - een beperkt aantal kinderen K. Sternberg (2006) e.a. een mega-analyse uitgevoerd: 1870 onderzochte kinderen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Kind die getuige EN slachtoffer is van gezinsgeweld : meeste risico Kind die opgroeit met gezinsgeweld: meer risico om psychologische, sociale en schoolse problemen Kind die getuige is van gezinsgeweld : verschilt niet van lichamelijk mishandelde kinderen Kind die getuige EN slachtoffer is van gezinsgeweld : meeste risico Aantal ontwikkelingsproblemen stijgt naarmate aantal stressoren toeneemt = “double whammy effect” Vooral duidelijk bij voorkomen van internaliseringsstoornissen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Internaliseringsproblemen “slachtoffer – getuige” : 187% meer kans op internaliseringsstoornissen dan kind die niet in een gewelddadig gezin leeft 38% meer kans op internaliseringsstoornissen dan kind die getuige van partnergeweld is “getuige”: 107% meer kans op internaliseringsstoornissen dan kind die niet in een gewelddadig gezin leeft Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Externaliseringsproblemen: oppositioneel gedrag, delinquent en agressief gedrag Kind die niet met gezinsgeweld wordt geconfronteerd: externaliseringsproblemen nemen af met de leeftijd Kind die in gewelddadige gezin leeft: frequentie van deze problemen blijven stabiel   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Externaliseringsstoornissen: geen verschillen tussen “getuige” en “slachtoffer” Internaliseringsstoornissen: komt meer voor bij “getuige” dan bij “slachtoffer” Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Ernst van de gevolgen afhankelijk van: leeftijd van het kind ernst van de feiten duur van de feiten betekenis die feiten voor het kind krijgt(verantwoordelijkheid ) plicht tot geheimhouding weerbaarheid van het kind af- of aanwezigheid van beschermende factoren: Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Beschermende factoren: - aanwezigheid van goed zorgende volwassenen - goede school - deelnemen aan goedgeorganiseerde, veilige jeugdactiviteiten - waardering ervaren voor je kunnen door anderen - goed contact met leeftijdsgenoten - goede intelligentie - hulp krijgen en steun ervaren vanuit dichte omgeving - herstel van de veiligheid in het gezin - … Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Nog andere gevolgen? Neurobiologische gevolgen Onderzoek van Perry (2002) : zeer jonge kinderen die emotioneel verwaarloosd waren, op driejarige leeftijd : hersenomvang beduidend kleiner dan die van andere kinderen van dezelfde leeftijd door chronische traumatisering: bepaalde hersengebieden niet goed ontwikkeld traumatische ervaringen : activering van stresshormonen in hersenen -->kan leiden tot posttraumatisch stressyndroom (PTSS) Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Amerikaanse onderzoek Adverse Childhood Experiences (ACE) Study: sterke relatie tussen negatieve jeugdervaringen en psychische én lichamelijke gezondheid op volwassen leeftijd schade in de hersenen (verstoorde hormoonhuishouding) speelt een rol.  hersenen van jonge kinderen erg vormbaar Belangrijk : snelle interventie en vroege signalering Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Zijn jonge kinderen kwetsbaarder dan oudere kinderen? Onderzoek van K. Sternberg e.a. : drie leeftijdsgroepen 4 - 6 jaar 7 - 9 jaar 10 - 14 jaar Verwachting: jonge kind vertoont grotere kwetsbaarheid minder mogelijkheden om gevoelens te reguleren minder cognitieve mogelijkheden om situatie te overzien nog afhankelijk van hun ouders Deze hypothese werd echter niet bevestigd Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Onderzoek K.J. Sternberg

Internaliseringsproblemen : ouder kind : evenveel/meer kans op internaliseringsproblemen Getuige : meer kans op internaliseringsproblemen dan slachtoffer Externaliseringsproblemen: 4-9 jarige : niet meer of niet minder risico als ze met één enkele vorm van intrafamiliaal geweld worden geconfronteerd 10-14jarigen die getuige zijn : hoogste risico op externaliseringsstoornissen 4-6 jarige en 7-9jarige “slachtoffers – getuige” hoogste risico op externaliseringsstoornissen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Dit onderzoek : geweld op latere leeftijd : zeer ernstige gevolgen veel bewuster kunnen reflecteren over de betekenis van de mishandelingen daardoor meer zelfverwijten of boosheid ervaren   Andere onderzoeksgegevens: jonge kinderen zijn kwetsbaarder Longitudinale studies kunnen deze onverwachte leeftijdsverschillen inzake kwetsbaarheid t.o.v. familiaal geweld verder uitklaren. Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Is er een verschil tussen baby’s, peuters/kleuters, lagere schoolleeftijd, pubers? langdurige stress : remmende werking op rijping van de hersenen: ontwikkelingsachterstand passiviteit valt op: lusteloos, vaak gespannen lichaamshouding, afwijzend gedrag tegenover contact en intimiteit extreem vaak huilen slaapproblemen en eten moeilijk angst voor harde geluiden en stemmen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Peuters en kleuters - vertraagde taalontwikkeling - vertraagd zindelijkheidsproces - somatische klachten (hoofdpijn, buikpijn, …) - onrust - agressief gedrag en driftbuien - minder spelen of speelt met minder plezier en minder interesse - angst om alleen te zijn - hevige reacties bij harde geluiden, plotse bewegingen, ed. - eerste tekenen van hechtingsproblemen minder geïnteresseerd in contact zich terugtrekken of net overdreven aanhankelijk(naar vreemden)   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Lagere schoolleeftijd Onderscheid tussen kinderen die internaliseren (naar binnen richten) en externaliseren (naar buiten afreageren) Internaliserende kinderen (meestal meisjes): depressie, negatief zelfbeeld, angst, verdriet, verlegenheid, faalangst, … Externaliserende kinderen (vooral jongens):agressief gedrag, pesten, vernielzucht en verzet tegen autoriteit. zowel met leeftijdsgenoten als met volwassenen sociale problemen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Ook bij negeren : verhoogde spanning Negatieve invloed op nachtrust van kinderen (30 minuten korter slapen) prikkelbaarheid overdag Ook bij negeren : verhoogde spanning DUS : sociaal isolement concentratieverlies tegendraads gedrag internaliserende gedragingen (bij meisjes) externaliserend gedragingen (bij jongens) verstoorde nachtrust Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Pubers schoolproblemen drugs- en alcoholgebruik agressie Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Omgaan met gezinsconflicten : verschil tussen jongens en meisjes? zichzelf meer verantwoordelijkheid toekennen problemen en noden van ouders opvangen zichzelf schuld geven -->risico op internaliseringsproblemen Jongens: verdedigingsmechanismen minder zichzelf schuld geven boos en agressief -->eerder externaliseringsstoornissen   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Niet alle onderzoekers stellen deze verschillen tussen jongens en meisjes vast Verder onderzoek noodzakelijk   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Gevolgen op lange termijn Hebben deze kinderen meer risico om later zelf betrokken te geraken in partnergeweld ? Is er een herhalingsdynamiek waardoor ze zelf meer kans hebben om later dader of slachtoffer van partnergeweld te worden? Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Twee theoretische kaders/modellen om herhalingsdynamiek te verklaren de leertheoretische benadering - het “sociaal leren” model de systeemtheoretische benadering Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Leertheoretische benadering (“sociaal leren” model): imitatie en observatieleren : kind neemt gedrag van ouder over niet enkel agressief gedrag t.o.v. de partner ook bepaalde vaardigheden : reguleren van emoties en gedrag, probleemoplossingsstrategieën , conflicthanteringen  Gevaar om sneller in controlerende, manipulerende en dominerende relaties terecht te komen   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Systeemtheoretische benadering: vaak gesloten gezin weinig (positieve, modererende) invloed van buitenwereld kind krijgt weinig veiligheid en weinig kans om te exploreren minder ontplooien om mogelijkheden/ beperkingen te leren kennen sociale relaties niet veilig steeds op hun hoede interpreteren gedrag van anderen vaak als agressief  Gevaar om sneller in controlerende, manipulerende en dominerende relaties terecht te komen   Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Besluit Kinderen die getuige zijn van ouderlijk partnergeweld : risico op ontwikkeling van psychologische en neurobiologische problemen Doch : geen overdreven pessimisme Veerkracht van kinderen Herhaling titel van presentatie 5-4-2017

Suggesties Onderzoek naar lange termijn effecten Onderzoek naar protectieve factoren Op school (nog) meer aandacht aan sociale vaardigheden Onderzoek naar effecten wanneer vader/moeder slachtoffer is Herhaling titel van presentatie 5-4-2017