1. Drie uitdagingen voor elke basisschool 2. Ontwikkelingsgericht werken met ICT in de kleuterschool: 10 accenten 3. Een kijkwijzer 4. Op het web.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom Doel: mogelijkheden tonen van ICT in de kleuterklas Niveau van de kleuter de kleuterleerkracht.
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
3-jarigen in het basisonderwijs
Eindwerk zesde jaar.
Ook buiten de klas kennismaken met de taal van je ‘buren’!
Welkom bij Leefstijl.
Karen van Hulten Rekenen in groep 1 en 2 Bijeenkomst 5: pientere kleuters, groepsplannen, planning en organisatie in de klas.
met de kleuterleidster werken aan extra zorg rond psychomotoriek
Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Connect Woordherkenning
kenniscentrum jongeren met een functiebeperking en Werk
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
1 van 10 POWERPOINT Nieuw in de Wegwijsserie: Wegwijs in PowerPoint 2007 Presentatie Ambassadeursdagen Seniorweb Door: Louise Prompers.
Titelpagina.
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ICT-praktijkdagen lente 2007 … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
Connect Klanken en Letters
Connect Vloeiend Lezen
Kritisch bekijken van software Niet het vele is goed…
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Praktische adviezen volgens de HISTORIE-methodiek.
Voorlichtingsavond groep 3
Fonemisch bewustzijn & Letterkennis in groep 1 en 2 Mariët Förrer
Communiceren met Marloes
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Aanpak problematisch gedrag
Leerlijnen in de geschiedenisles
Feedback vragen Studiemiddag Bacherlor College 29 januari 2015
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Workshop evalueren Dcp
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Onze doelen en visie in beeld
IPC Nederland.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Social work Week 2.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Profilering A 3 stptn Profilering B 3 stptn Briefing studenten 9 februari.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
ZORG Kindvolgsysteem De Clercq V. ..
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Bingel.be: inloggen Via komt een leerling op het inlogscherm.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom ouders! Oh là là ! – Wat is dat?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Doelen behalen met activiteiten
Een vergadering organiseren
Lezen in groep 3 Okt 2017.
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Vergadering Personeelsdienst
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Transcript van de presentatie:

1. Drie uitdagingen voor elke basisschool 2. Ontwikkelingsgericht werken met ICT in de kleuterschool: 10 accenten 3. Een kijkwijzer 4. Op het web

10 accenten Bronnen:

10 accenten Eerste positieve contact Correcte houding en muisgebruik Leren communiceren met dit interactief mediumNavigatiesysteem hanterenFeedbackEen onmisbaar instrumentEen creatief werktuigInformatie en communicatieSoftware met meerwaardeOveraanbod software

10 accenten Eerste positieve contact Contact met de computer in de klas = eerste vorm van contact met het medium. Positieve ingesteldheid: Emotioneel goed voelen Gemotiveerd zijn Plezier beleven Nieuwsgierig zijn Initiatief (durven) nemen

10 accenten Eerste positieve contact

10 accenten TIPS keuze software Herkenbaar Leuke effecten Niet prestatiegericht Eerste positieve contact

10 accenten Eerste gebruik van de computer: aandacht voor een correcte houding en juist hanteren van de muis. Correcte houding en muisgebruik

10 accenten Correcte houding en muisgebruik

10 accenten Correcte houding en muisgebruik Correcte houding: Scherm op ooghoogte Steun in de rug Voorarm vlak Muisgrootte: aangepast aan kleuterhand

10 accenten Oudere kleuters: Thema uitwerken rond belang van goede houding Correcte houding en muisgebruik

10 accenten Leren communiceren met dit interactief medium De computer is een INTERACTIEF medium: kleuters moeten leren communiceren met de computer!

10 accenten Leren communiceren met dit interactief medium De computer communiceert in hoofdzaak via visuele elementen - pictogrammen - vorm van de cursor - verborgen klikpunten - … auditieve elementen - aanduiding goed en fout - hulpfiguurtje

10 accenten Leren communiceren met dit interactief medium ZINTUIGLIJKE ONTWIKKELING - Nauwkeurig waarnemen TAAL - Auditieve boodschappen interpreteren en er gepast op reageren - Visuele boodschappen interpreteren en er gepast op reageren (pictogrammen – muiscursor) KLEINMOTORISCH BEWEGEN - Muishandelingen vlot uitvoeren (gericht bewegen, selectief aanklikken, slepen van figuren)

10 accenten Leren communiceren met dit interactief medium TIPS : Geef kleuters voldoende tijd om te experimenteren met een programma (explorerend beleven). Interface: liefst niet te druk Zorg voor variatie en gradatie Toon bijvoorbeeld bij oudere kleuters eens hoe je zelf een effect toevoegt aan een beeld.

10 accenten Navigatiesysteem hanteren Tot ‘vlot communiceren’ behoort ook het begrijpen en kunnen hanteren van het navigatiesysteem, eigen aan het pakket, en de wijze waarop de moeilijkheidgraad kan ingesteld worden.

10 accenten Navigatiesysteem hanteren Het instellen van de moeilijkheidsgraad gebeurt meestal ook niet eenduidig. Keuzes maken uit een menu, zelden op een zelfde manier voorgesteld. Ook via tekst.

10 accenten Feedback De meeste spelletjes bevatten een opdracht, een TAAK. Meestal krijgt de kleuter ook FEEDBACK over het al dan niet goed uitvoeren van de taak.

10 accenten Feedback Om de taak goed uit te voeren moet de kleuter: beschikken over de nodige domeinspecifieke kennis zichzelf kunnen sturen - een taak begrijpen, aanvatten, volhouden en afwerken - problemen oplossingsgericht aanpakken - aandachtig en geconcentreerd bezig zijn

10 accenten Feedback Tips: Zorg voor rustige sfeer in de klas Let op de moeilijkheidsgraad Indien werken onder begeleiding: zone van naaste ontwikkeling Indien individueel: hou rekening met de emotionele ingesteldheid van de kleuter (Voorkom minderwaardigheidsgevoel) Let op voor te vroeg werken met cijfers en letters

10 accenten Een onmisbaar instrument Tips: Laat bij een BC ook eens de functie van de computer ervaren Getuigenissen Verhaaltjes De computer is voor veel mensen een onmisbaar werktuig. Daardoor neemt hij een belangrijke plaats in hun leven in. Belangrijk is ook dat kleuters hiermee bij gelegenheid worden geconfronteerd.

10 accenten Een creatief werktuig Zelf de computer als creatief werktuig gebruiken Tips: Tekeningen aanvullen Zelf tekening maken (Paint) Helpen bij een eigen werkstukje - Verslag BC - Dagboekje - Multi mediaal infoboekje - Levend boekje

10 accenten Een creatief werktuig Ontwikkelingsaspecten: DENKONTWIKKELING Kennis en ervaringen creatief voorstellen TIJD: inzichten verwerven over de tijd MUZISCHE VORMING: Muzisch omgaan met materialen en beelden TAAL Boodschappen omzetten in pictogrammen

10 accenten Informatie en communicatie De computer hanteren als informatie- en communicatie-instrument. Kennismaken met internet. Tips: Actua: info zoeken op het net Naar ouder Naar directeur Naar andere kleuters Afbeeldingen afhalen van het net

10 accenten Software met meerwaarde Softwarepakketten bevatten oefenvormen die rechtsreeks appelleren aan leerplandoelen. Sommige werkvormen zijn analoog aan het werken met ander materiaal. Bepaalde werkvormen zijn enkel mogelijk met de computer, of laten toe om het beoogde doel op een nieuwe manier te benaderen. Een duidelijke meerwaarde!

Overaanbod software 10 accenten Het overgrote deel van het softwareaanbod richt zich tot het thuisgebruik. Dit maakt dat ze niet steeds geschikt is om gericht te werken aan ontwikkelingsdoelen. Edutainment: Gericht op de thuismarkt Niet doelgroep specifiek Multi-functioneel Geen informatie over leerproces Internationaal Sterk multimediaal Speels van karakter Vakoverschrijdende vaardigheden

Overaanbod software 10 accenten * Afgebakend aantal doelen (woordenschat verrijken..) * Steunt op een eigentijdse didactische visie op taalleren * Kleine doelgroep: vijf-zesjaren die taalvertraging hebben * Fijnmazige instelling van de moeilijkheidsgraad. * Adaptief ! * Leerkracht kan precies instellen welke kleuter welke oefening maakt * Gedetailleerde informatie over het oefenproces. * Eigentijdse vormgeving * Spijtig : Hollandse uitspraak… Een eigentijds schoolpakket: