“Leren op anderen te anticiperen”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Opwarmer : zoek de 5 verschillen
Advertisements

De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Bij de bijeenkomst over Functionerings- & Beoordelingsgesprekken
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
“Hoe kom ik aan klanten?”
Welkom bij de 4e workshop over:
“Verkopen aan lastige klanten”
Communiceren kan je leren Zondag 15 april :15 – 16:30 Edgar Kaasschieter.
Communicatie met de klant
Feedback Goed feedback kunnen geven is belangrijk
Feedback geven en ontvangen
Communicatief gedrag + / -
Succesvol communiceren met je klant!
Hogescholen in Dialoog
“Leren op anderen te anticiperen”
Iedereen coach naar Jef Clement.
Welkom bij de 4e workshop over:
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
WELKOM Bij de workshop Communiceren Haal meer resultaat uit je relatie met anderen.
Welkom op onze thema-avond
ICT bijeenkomst 25 januari 2007
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
OFC28 mediawijsheid les 4.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Communicatie en dementie
Presentatie Bijeenkomst 3
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Presenteren en communiceren
Efficiënt vergaderen…
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Pemprl.
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
LAAT JE EENS ZIEN! Persolog DISC gedragsprofiel © Toon Geluk.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
WELKOM! Workshop … een bok op de haverkist 18 maart 2016
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Hfdst 31 optreden in bekeuringssituaties
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Communicatie 7e les.
Loopbaan en burgerschap les 3
Besturen en Communiceren
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

“Leren op anderen te anticiperen” Welkom bij de workshop “Leren op anderen te anticiperen”

Keek op de week… RET (4 G’s) Eerste indruk Communicatie: NV/V/I Wat hebben we vorige week ook al weer behandeld ? En hebben jullie er deze week nog aan gedacht en evt. wat mee gedaan?? RET (4 G’s) Eerste indruk Communicatie: NV/V/I Kernkwaliteiten Theorie Huiswerkopdracht: wat zijn de uitkomsten?

Vandaag “in de aanbieding”: Terugblik vorige week Typologie uitleg en test Werkopdracht en bespreking Uitslag test Evt. een rollenspel

Nu de KEI typologie test 1. vul het formulier in. Wees hierbij zo eerlijk mogelijk!! 2. daarna zullen we theorie uitleggen 3. dan krijg je de uitslag terug van het ingevulde formulier

Uitgangspunten Niet te persoonlijk nemen Interactief: met elkaar maken we er een feestje van! Geen waardeoordelen zullen worden gegeven, wel worden soms zaken uitvergroot om het duidelijk te maken..

Afgestemd gedrag Typologie Achtergrond Leary Op je gesprekspartner, gehoor je gedrag optimaal afstemmen. Op basis van kenmerken van je gesprekspartner laat je dat gedrag zien wat bij hem past Maar ook benoem die argumenten die effect hebben

Typologie Uitleg theorie Dominant extrovert introvert Sub-dominant

Voorbeeld uit de praktijk Stel je voor, je bent op een feestje……….

Typologie Uitleg theorie (in valkuilen….) Dominant Potentaat/ despoot Kritische zwijger extrovert introvert Praatgrage Chaot Stille bangerd Sub-dominant

Typologie Uitleg theorie (in sterkten) Dominant Vernieuwende leider Veel kennis voorhanden extrovert introvert Altijd gezellig en behulpzaam Rustig en bescheiden Sub-dominant

Werkopdracht in drie groepen Bepaal met je groep (en geef na afloop een presentatie hierover) over de hieronder voor je groep geldende typologie: 1. Noem een bekende NL-er uit jouw typologie 2. Waaraan herken je het type, qua uiterlijk, welke auto rijdt dit type? 3. A. Hoe stem je je eigen gedrag goed op type af? B. Wat moet je vooral niet doen? (2 suggesties) 4. Welke argumenten komen het beste aan bij dit type (om hem te overtuigen)? Groep I: SDI (Sub Dominant Introvert) Groep II: DI (Dominant Introvert) Groep III: DE (Dominant Extrovert) Groep IV: SDE (Sub Dominant Extrovert)

Bespreken werkopdrachten Tijdens de presentatie van jullie groep, zul je tevens het type moeten spelen, die jullie besproken hebben…! Groepen 1, 2, 3, 4

Herkenning van gedrag Gedrag: egocentrisch, streberig, trendsetter, aanvallend, erkenning afdwingend, energiek, luid Gedrag: kritisch, argwanend, precies, pessimistisch, detaillistisch Gedrag: onzeker, timide, vermijdend, verschuilend, uitstellend, rustig Gedrag: chaotisch, van hak op tak, contactueel, sfeer makend, dienend, praatgraag

Typologie: Welk gevoel wekt type bij jezelf op? Agressie/ irritatie Onzeker, veel moeten praten Ongeduldig, doordrukken, irritatie Gezellig, erkenning, moeite er tussen te komen, chaos

Afgestemd gedrag van ons Ons gedrag: open vragen stellen, inhoudelijk voorbereiden, gevoel creëren Ons gedrag: meeveren en niet discussiëren, goed gevoel creëren, grenzen aangeven, complimenten maken. Ons gedrag: blijven leiden, afspraken maken, concreet blijven Ons gedrag: rustig, zekerheid bieden, geduld bewaren

Het is tijd… voor een rollenspel Je krijgt een opdracht om uit te voeren En er mag niet bij gepraat worden De bedoeling is, dat degene die niet spelen (de feedbackgevers) goed kijken en proberen waar te nemen wat er exact gebeurt, schrijf dit op!!!!

Waarnemers Let op non verbaal gedrag van degene met een emotie Houding, ogen, handen, gezicht En kijk hoe de ander (met een opdracht) hier op reageert!!

Even over feedback geven/ ontvangen Geef feedback op wat je daadwerkelijk ziet (dus een feit..!) Oordeel niet (je bent raar, slecht, etc), dus geen mening geven.

Rollenspelen

Waar sta je zelf? Uitslag KEI Typologie test SVP na uitslag de eerder uitgereikte vragen retour!

Evaluatie Bedankt voor de inzet en graag tot de volgende keer!!