Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Open-up / over de streep
Nog 68 lesdagen…. nog 68 lesdagen… Tjeerd van de Laar Sander Voerman.
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Interculturele Communicatie
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Lees- en Taalproblemen
Beter afspelen.
1. Inktvip •Ongetwijfeld ken je de KPN reclame over Inktvip •Bekijk die Inktvip reclame op Youtube:
Godsdienst.
Leesvaardigheid (ook te vinden op LaPlaza)
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Feedback probleemanalyse. Jullie kijken vooral met de bril van 'overlast’ naar het vraagstuk. "dat kan toch de enige reden zijn voor de HvA om een cadeau.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Profielwerkstuk maken
Presentatie Nieuwe Media
Dwergenvraagstuk Zoek de zevende dwerg.
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Moraliteit Les 2 Ethiek – Moraliteit – Les 2 Datum:
Een lessenserie van drie lessen
variabelen vaststellen
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Analyse-opdrachten Week 5
Inleiding CIW Analysecollege 7. Opdracht 1 In de tekst van Coupland and Jaworski staan deze auteurs uitvoerig stil bij het begrip discourse. Bekijk de.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Toepassing 30% regeling TU/e Bert Voets 12 juni 2007.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Cognitieve linguïstiek
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Woord van Leven Juli 2014.
Les 4 – Kan ik meer met media?. Inhoud van de les Invullen werkblad Wedstrijd: de ‘Media challenge’ Presentatie plannen Beoordeling Invullen van de mediacompetenties.
saMBO ICT Vrijdag 30 januari 2015
Spreuken: De nederige wijze.
Samenvatting Havo 5.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
voor familie en vrienden van
Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het NFF geweest?
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Hoe leer je geschiedenis?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Onderzoeksvaardigheden 3
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Leesvaardig Examentraining.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Centraal Examen Nederlands
De vraag is je beste vriend
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
3. Dus zonder probleem, heb je geen ideeën?
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
© UNIEK IN DE KLAS.
Communiceren met knipperen
Ontwerp een buitenles Les 1 Les 4.
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Burgerschap Thema: politiek
Transcript van de presentatie:

Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1

Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product krijgen aangeboden dat overeenkomt met de titel van de film: –Turks fruit i.p.v. de film Turks Fruit –‘Er is wel een Van Der Valk in de buurt’ i.p.v. de film Hotel Rwanda –Een collectie bontjassen i.p.v. een filmcollectie van James Bond –101 knuffelhondjes i.p.v. de film 101 Dalmatiers –Een kort ‘rokkie’ i.p.v. de film Rocky

Analysevraag 1 (2) Wat gaat er hier mis in de communicatie? Gebruik hierbij de term ‘Gemeenschappelijke Kennis’ uit het artikel van Janssen (2002). Hoe zou je het hier ontstane communicatieprobleem kunnen oplossen door middel van gezamenlijke inspanning? Welk van de twee door Janssen besproken modellen van het communicatieproces is het meest geschikt om ook een situatie als die in het filmpje te kunnen beschrijven? Beargumenteer je keuze.

Analysevraag 2 Lees het onderstaande transcript van een gesprekje (afgeleid van een tekst in het artikel van Bransford & Johnson (1972). ‘Heeft u misschien hulp nodig?’ ‘Ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken.. Het is eh de eerste keer dat ik dit zelf doe.’ ‘Het is eigenlijk heel eenvoudig. Eerst orden je de spullen in verschillende groepen, afhankelijk van de stof. Een stapel kan voldoende zijn, afhankelijk van hoeveel er te doen is. De eerste keer lijkt het een ingewikkelde procedure, maar al gauw wordt het een automatisme en hoef je er dus niet meer over na te denken’

Analysevraag 2 (2) Waar gaat het gesprek tussen de beide gesprekspartners over? In hoeverre is dit makkelijk te bepalen? In hoeverre heb je extra kennis nodig om dit gesprek te kunnen interpreteren? Zo ja, welk soort kennis heb je nodig om deze tekst te kunnen interpreteren? Kun je deze tekst lezen en interpreteren volgens het buizenpostmodel? Waarom wel/niet?

Analysevraag 3 Een vogelaar beschrijft in een gesprek met een mede-vogelaar een vogel die hij gisteren heeft gezien als volgt (uit: Sanders & van Wijk. (2002)): “Ik heb gisteren een steltloper gezien die ik niet kende. Vooral de kromme snavel viel me op” Naar aanleiding van deze beschrijving maakt zijn gesprekspartner een interpretatie van de vogel zoals deze in werkelijkheid is waargenomen. Deze interpretatie kan de volgende vormen aannemen:

Analysevraag 3 (2) Wat zegt dit ons over de relatie tussen de beschrijving/verwoording en het concept waar die naar verwijst (de vogel in werkelijkheid)? Een verwoording kan soms aanleiding geven tot nog veel meer verschillende interpretaties van de werkelijkheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar een zin als deze: ‘Het vraag-en antwoordspel maakte hem onzeker’ Bedenk zoveel mogelijk verschillende soorten interpretaties die je aan deze uiting kunt geven, zoals in voorbeeld (16) in Janssen (2002: blz.16) Bedenk een situatie/setting waarin 1 bepaalde interpretatie (van de bij de vorige vraag genoemde bedachte interpretaties) het meest logisch is.

Analysevraag 4 Over het algemeen communiceren we met behulp van taal. Maar daarnaast gebruiken we bijvoorbeeld handgebaren als een manier om met tekens te kunnen communiceren. Onder andere Italianen maken hier veelvuldig gebruik van. Bekijk het volgende filmpje op You Tube over handgebaren van Italianen en wat ze te betekenen hebben: Om welk soort tekens gaat het hier? (Gebruik hierbij de indeling van Peirce in symbool, index en icoon) In het volgende filmpje zien we hoe het gebruik van handgebaren in communicatie tussen leden van twee verschillende culturen (in dit geval Polen en Japan) tot grote communicatieproblemen zou kunnen leiden: Waardoor kan er bij het gebruik van deze tekens in de communicatie tussen Japanners en Polen misverstanden ontstaan? Betrek in je uitleg in ieder geval de termen ‘interpretaties’ en ‘conventies’.