Het nieuwe gezicht van Attero

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Markten in het zuiden Waar begin je ?. De eerste vragen •Wat is de lokale vraag ? Zijn alle groepen hierbij betrokken (m/v; GO/NGO/bedrijven etc) •Wat.
Advertisements

Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Daan den Ouden, (ex) CEO AVR
DeNieuweArbeidsrelatie “World is changing” Leon Vincken MKB-Arbeidsvoorwaarden 1 juni 2011.
HoekscheWaardDuurzaam
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
“Recente ontwikkelingen in de afvalmarkt. publiek  privaat”
BLUE GREEN Peter Reyneveld
Bestuurlijke relevantie
Blue Turtle Business Partners Samen bouwen aan een sterkere en betere onderneming.
Inhoud presentatie  Problematiek  Doel “PB-inkoopshop”  Het concept  Conclusies  Planning.
Business Marketing Management
Deze presentatie Over het WERKbedrijf De arbeidsmarkt in de regio
De arbeidsmarkt verandert en Joulz ook
Aanbesteding verwerking huishoudelijk restafval en gft
Financiële kansen in de Achterhoek PPM Oost Frank Wolterink.
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
NV Economische Impuls Zeeland Juniorkamer Bevelanden Dinsdag 12 november 2013 Dick ten Voorde.
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Gescheiden Inzameling STImuleren
De kracht van Qurius Qurius heeft al ruim 15 jaar ervaring met het implementeren van Microsoft Dynamics ERP software, en als één van de weinigen met ge.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Limburgse Afvalconferentie 3 juni 2010 Ir. Wim van Lieshout Directeur HVC Limburgse Afvalconferentie.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Vereniging van Grondbedrijven - Congres 2 juni 2010 Ad Fundum Prof.mr. Friso de Zeeuw Praktijkhoogleraar Gebiedsontwikkeling TU Delft Directeur Nieuwe.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Afval Energie Bedrijf Eric Velthuizen Sales Manager 8 april 2004.
Afvalestafette 24 mei Afval is niet Zwart-Wit Jan Rooijakkers 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Strategie 12 oktober2010.
Community of Practice Leefbaarheid & Mobiliteit Tactics 16 november2010.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Duurzame energie.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Economische samenwerking in een topregio Even voorstellen… Wat willen we bereiken? Hoe werken we samen? Stellingen.
Bert Kersten Gedeputeerde Provincie Limburg Over de grenzen heen.
Eberhard Dijkhuis | Dijkhuis Aannemersbedrijf. Duurzame aannemer Duurzame aannemer ?
CRM H2 Klantenbinding en loyaliteit Commercieel medewerker.
Verduurzamen bedrijventerreinen samen sterk, samen duurzaam.
Gouda Titel Water zijn nieuwe plek geven en investeren in veerkracht Kernboodschap 1.
Cultureel Ondernemerschap
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Donderdag 3 december Opening Waar staat Veluwe Portaal nu? Kans in de regio HR voorbeelden HR ontwikkelingen Dienstverlening Veluwe Portaal 2016.
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Zelforganisatie: einde van instituties? 10 november 2010 Inleiding Ton van Overbeek Voorzitter Raad van Bestuur Careyn Zuwe Aveant.
Afval Energie Bedrijf Welkom in Amsterdam!
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
Stakeholderspresentatie Raamwerk voor ongeveer 12 slides.
De corporatiesector, onderwijs en zorg vergeleken Naar Maatschappelijk ondernemen 2.0 in de corporatiesector Gebaseerd op: Omgevingsanalyse t.b.v. de parlementaire.
Naar een regionale strategie “Biomassa” Een regionale uitwerking van grondstoffen, logistiek en verwerken van biomassa.
Gezondheid en WMO Visie: Bij het bevorderen van de gezondheid speelt participatie een belangrijke rol. Mensen die deelnemen aan de maatschappij voelen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
1 Strategisch beleidsplan Twence Informatieve raadsvergadering Gemeenteraad Dinkelland 13 maart 2012 ‘Uitkijken naar morgen’
PPS Waterroute Impuls voor het gebied Alblasserwaard / Vijfheerenlanden, het bedrijfsleven en het onderwijs Annemarie Moons Voorzitter College van Bestuur.
Profiel Netbeheer en diensten klanten
Toekomst aandeelhouderschap Eneco Groep
Uw bedrijf en de groei.
ORGANISATIE & MAATSCHAPPIJ
Wij zijn ‘One PPG’ Ons doel We protect and beautify the world
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Transcript van de presentatie:

Het nieuwe gezicht van Attero Pierre Vincent 7e Limburgse afvalconferentie Maastricht, 3 juni 2010

Wie we zijn en wat we doen Afval omzetten in duurzame energie en grondstoffen Duurzame energie Grondstoffen Afvalverwerking Focus op grootschalige verwerking van afval en omzetting in duurzame energie en grondstoffen Sterke regionale verankering vanuit historische rechtsvoorgangers Kernactiviteiten: storten, composteren en verbranden Marktleider in verwerking van huishoudelijk afval met marktaandeel van circa 40%

Attero is thuis in Limburg Historische band Limburgse gemeenten aan de wieg van ons bedrijf Aandeelhouderschap Provincie: 16% Gemeenten: 9% Activiteiten in Limburg Composteren en vergisten Stort en overslag Brandbaar restafval Kantoorlocatie in Buggenum Venlo Tegelen Weert Buggenum kantoor gft-composteren gft-composteren, gesloten gft-vergisten overslagstation storten storten, gesloten Montfort Born Schinnen Landgraaf Maastricht Kerkrade

Er bestaat bij Attero een verschil tussen de klantenportfolio en het aandeelhouderschap 100% 100% Bedrijven Provincies Overige gemeenten/ geen aandeelhouder (Stivam gedeeltelijk*, Gouda) Brabantse gemeenten/ geen aandeelhouder Gemeenten/ geen klant Attero (Friesland, Twente) Gemeenten/ aandeelhouder Attero Gemeenten/ klant Attero Klantenportfolio brandbaar restafval 2010 Aandeelhouders Attero * Een deel van de Stivam-gemeenten is geen aandeelhouder van Attero, bijvoorbeeld: Duin-en Bollenstreek, Gooi- en Vechtstreek, Apeldoorn

‘Commercieel bedrijf’ Consequenties voor bedrijfsvoering Positionering als publieke dienstverlener maximaliseert waarde door elementen van nuts- en commercieel bedrijf te combineren Tot op heden waren wij een publiek bedrijf dat de laatste jaren commercieel gerund is. De commerciële aanpak heeft geleid tot een verwijdering van onze belangrijkste klanten, de gemeentes. Nu de verkoop van Attero niet door is gegaan, moeten we ons herbezinnen op een nieuwe aanpak. Tot voor kort leken er twee modellen te bestaan: 1 model dat teruggaat naar de NUTS positionering waarin alleen werk gedaan wordt voor de aandeelhouders en dat tegen een kostprijs plus propositie en een tweede model dat uitgaat van een compleet commerciele positionering waarin op termijn verkoop van de aandelen aan private partijen een logisch gevolg zou zijn. Recent is een derde model tot stand gekomen waarin nadrukkelijk de historische sterke band met de publieke klanten, de gemeentes, wordt uigebreid door verdergaande samenwerking en proactiviteit hun kant op. Deze klanten zijn echter niet alleen aandeelhouders, maar meer gemeenten en daarnaast ook private partijen wanneer dat de klanten voordeel biedt bijv. wat betreft synergie. Prijzen zijn in dit model concurrerend omdat het kostenniveau continu gebenchmarkt wordt aan andere marktpartijen en op basis hiervan verbeterd wordt indien nodig. ‘Nutsbedrijf’ ‘Publieke dienstverlener met extra commerciële activiteiten waar synergie bestaat’ ‘Commercieel bedrijf’ Publiek Publiek of Publiek/ Privaat Privaat of Privaat/Publiek Aandeelhouders Maatschappelijk nut en continuïteit voor aandeelhouders Maatschappelijk nut, continuïteit, en financiële waarde voor aandeelhouders Financiële waarde voor aandeelhouders ‘Waartoe zijn wij op aarde’ Gemeentelijke klanten allen aandeelhouders Gemeenten als basis, zowel wel als niet aandeelhouder Wie dan ook als klant Welke klanten Onderhands gunnen Publieke aanbesteding, waar mogelijk onderhands gunnen Publieke aanbesteding Wijze van aanbesteden Consequenties voor bedrijfsvoering Activiteiten gericht op maatschappelijke relevantie Activiteiten gericht op: Maatschappelijke relevantie Winst- en groeimaximalisatie Activiteiten gericht op winst- en groeimaximalisatie Welke activiteiten Kosten plus redelijk rendement Marktconform waar mogelijk Kosten plus redelijk rendement waar nodig voor continuïteit Marktconform Prijsbeleid

Voordelen van positionering als publieke dienstverlener Voordelen ten opzichte van zuiver nutsmodel: Vereist geen opsplitsing van het bedrijf en herverdeling van de aandelen Zakelijke relatie met tucht van de markt voorkomt inefficiëntie Voordelen ten opzichte van zuiver commercieel model: Continuïteit van de dienstverlening beter geborgd Geeft verbondenheid en een langere termijn relatie om innovaties op het gebied van duurzaamheid mogelijk te maken

Attero of aanbesteden? (1) Wat is onze ambitie voor Limburg? als publieke dienstverlener in afvalbeheer bijdragen aan de Limburgse duurzaamheidsdoelstellingen Wat hebben we te bieden? vakmanschap, kennis van de Limburgse markt, innovatiekracht Wat vraagt Attero? het vertrouwen om voor en met u regionale meerwaarde te realiseren

Attero of aanbesteden? (2) Waarom Attero? werkelijk duurzame innovatie door een lange termijn-visie, continue interactie en een bestendige vertrouwensrelatie via aandeelhoudersrelatie invloed op strategie van de onderneming betrokkenheid door langjarige relatie, installaties en infrastructuur in de regio zekerheid van continuïteit van de dienstverlening dankzij een zeer solide financiële basis