Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
Taal en rekenen in het mbo
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
Brief staatssecretaris 22 december 2008
Rekenen binnen de niveau 1 en 2 opleidingen / 2F
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
8 november 2012.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Lydia van Deelen managing consultant CPS
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Op naar…
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Rekenen voor nu en later. Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen nodig om te kunnen functioneren in hun toekomstige beroep? Welke kennis en vaardigheden.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling PTA nieuwe beroepsgerichte programma’s vmbo Landelijke docenten dag BWI 1 juni 2016 Jan van Hilten.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Visie op het economieonderwijs
Transcript van de presentatie:

Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...

Zorg over taal en rekenen Pabo-studenten: onvoldoende taal- en rekenvaardig Internationale onderzoeken: voorzichtige neerwaartse tendens zichtbaar

Over Taal en Rekenen gesproken ... Belang Website inspectie van het onderwijs: “Een kwart van de leerlingen verlaat de basisschool zonder dat zij behoorlijk kan lezen.” () “Veel van deze leerlingen blijken vanaf groep 4 grote moeite te hebben om ook andere lessen te kunnen volgen.” “Zij ervaren daardoor grote belemmeringen in het voortgezet onderwijs en verder vervolgonderwijs.” 85% van de drop-outs in het VO kan niet of slecht lezen. Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Problemen Discontinuïteiten in het systeem: Weinig rekenen na de basisschool Aansluiten van onderwijssectoren Eisen overheid (termen, domeinen, mate van detaillering) Onderwijsprogramma’s, -methoden, toetsen Didactiek Overal: te weinig onderhoud Kennis en vaardigheden docenten? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Expertgroep Onderzoek Advies over gewenste situatie Niveau omhoog Drempels slechten Referentiekader taal en rekenen Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Expertgroep Januari 2008: Hoofdrapport Deelrapport taal Deelrapport rekenen Juli 2009: Nadere beschouwing Bestellen/downloaden: www.taalenrekenen.nl Over Taal en Rekenen gesproken ... 6

Over Taal en Rekenen gesproken ... Wet- en regelgeving Wet (van 29 april) en besluit (van 17 juni) referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen, in werking v.a. 1 augustus 2010 zie ‘servicedocument regelgeving’ voor overzicht en zie www.steunpunttaalenrekenenvo.nl of www.taalenrekenen.nl voor de officiële documenten Over Taal en Rekenen gesproken ...

Referentiekader taal en rekenen Beschrijvingen van wat leerlingen op welk niveau moeten kunnen en kennen Samenhangend geheel van basiskennis en -vaardigheden Nederlands en rekenen/wiskunde Referentieniveaus: géén toetsnormen Ambitieus, maar haalbaar Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Fundamentele niveaus en streefniveaus F-niveaus, fundamentele kwaliteit, functioneel gebruik S-niveaus, streefkwaliteit, formaliseren, generaliseren en abstraheren (=verdiepen) Doelen per leeftijdscategorie: 12, 16 en 18 jaar Over Taal en Rekenen gesproken ...

Niveau 2F Algemeen maatschappelijk niveau Nodig voor maatschappelijk functioneren Voor iedere leerling Over Taal en Rekenen gesproken ...

Voordelen referentiekader Vervult voorwaarde voor efficiëntere en effectievere onderwijsprogramma's één taal voor alle sectoren duidelijk wat leerlingen moeten kennen en kunnen inhouden sluiten beter aan Biedt handvatten voor taal- en rekenbeleid Biedt houvast aan vervolgonderwijs remediëring? onderhoud? uitbouw? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Referentieniveaus Nederlandse taal Vier fundamentele niveaus Opklimmende moeilijkheidsgraad Elk F-niveau omvat het voorgaande niveau Het S-niveau is het volgende F-niveau Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Taaldomeinen Mondelinge taalvaardigheid Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Begrippenlijst en taalverzorging Over Taal en Rekenen gesproken ...

Referentieniveaus rekenen Twee kwaliteiten verschillend van aard Fundamentele kwaliteit: meer toepassingsgericht Streefkwaliteit: voorbereiding abstracte wiskunde Elke kwaliteit (F en S) heeft drie niveaus Geen 4e niveau rekenen: dat wordt wiskunde Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Rekendomeinen Getallen Verhoudingen Meten en meetkunde Verbanden Over Taal en Rekenen gesproken ...

Voortgezet onderwijs landelijk Examenprogramma’s en CE’s in lijn met referentiekader (eindexamen 2013/2014) Borging rekenvaardigheden met rekentoets (2013-2014) Gebruik van diagnostische toetsen (in 2010/11 nog gratis) -> ervaring met referentieniveaus Over Taal en Rekenen gesproken ...

Veranderingen in het examen? Rekenen Afzonderlijke rekentoets als onderdeel van het examen per 2013-2014 Cijfer telt mee voor slaag/zak-regeling (nog niet bepaald hoe) Over Taal en Rekenen gesproken ...

Veranderingen in het examen? Taal Examens Nederlands per 2013-2014 geijkt aan de referentieniveaus Waarschijnlijk meer aandacht voor taalverzorging (grammatica en spelling) Over Taal en Rekenen gesproken ...

Betekenis voor uw school Schoolniveau: Waartoe zijn we verplicht? Waar liggen onze ambities? Afdelingsniveau: Wat zijn de gewenste eindniveaus voor onze afdeling? Wat kunnen en kennen leerlingen bij instroom? Wat moeten leerlingen kunnen en kennen bij doorstroom onderbouw – bovenbouw? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Waarover nadenken? Huidig taal- en rekenbeleid op school Ambitie van taal- en rekenbeleid? Hoe (nieuwe) aandacht geven aan taal en rekenen? Welke plaats in curriculum? Nederlands en wiskunde? Geïntegreerd in andere vakken? Buiten reguliere vakken/rooster? Hoe, wie, wanneer remediëren? En onderhoud? Wat cursorisch, groepsgewijs? Wat meer maatwerk, individueel? Aangewezen perso(o)n(en) om het taal- en rekenbeleid vorm te geven? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Concrete keuzes? Taalaanbod Alleen docenten Nederlands? Of ..? Alleen in vaklessen? Of..? Alle leerlingen? Of ..? Alle achterstandsleerlingen remediëren? Of..? Alle leerjaren? Of..? Verschillend voor remediëren, onderhoud, uitbouw? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Concrete keuzes? Rekenaanbod -> (bijna) dezelfde vragen: Alleen wiskunde? Alle ‘rekenvakken’ betrokken? Apart vak rekenen? Alle leerlingen? Alle leerjaren? Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... Nodig? Ontwikkeling en uitvoering taal-/rekenbeleid: Stuurgroep rekenen en/of taal Reken- en/of taalcoördinator en/of -coach Overleg voorafgaand en vervolgonderwijs Onderwijs: (Bij)scholing docenten Nieuwe lesmethoden, diagnose- en toetsinstrumenten, remediërend materiaal Aanpassing leerlingvolgsysteem Over Taal en Rekenen gesproken ...

Over Taal en Rekenen gesproken ... 2009 - 2014 Inhaalslag SLO LPC (APS, CPS, KPC) Cito Freudenthal Instituut Expertisecentrum Nederlands Cinop PO-Raad VO-raad MBO Raad Steunpunten taal en rekenen Over Taal en Rekenen gesproken ...