Lydia van Deelen managing consultant CPS

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Innoveren voor gezondheid
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Handelingsgericht werken en de IB
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“Zonder taal geen verhaal” .
woordenschat en taalstimulering
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –

Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Het ontwikkelingsperspectief
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
VTB Technasium Vakcollege
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Opbrengstgericht werken
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Onderwijsconferentie
Over rekenen gesproken
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
kennisdelen voor rekencoördinatoren
de denk- en werkwijze voor passend onderwijs
Fijnhoutbewerken in beeld Landelijke dag Platform vmbo bouwtechniek 6 juni 2007 Hans van Berkel Ejanne Lijftogt.
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
Al doende leren training docenten
Inhaalslag
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
Coachen Maandag 14 juni 2006.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
van schooladvies tot inschrijving
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 SLIMME SAMENVATTINGEN. Samenvatting ex ante Uw vraag Onze suggestie Analyseer de functionele specificaties Maak een format Implementeer dat format Leer.
GRAAF HUYN COLLEGE.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
DE BIBLIOTHEEK STIMULEERT LEESPLEZIER: ÓÓK BIJ ZWAKKE LEZERS 4you! IN DE BIBLIOTHEEK.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Transcript van de presentatie:

Lydia van Deelen managing consultant CPS Informatiebijeenkomst over Taal Georganiseerd door het Steunpunt Taal&Rekenen VO Uitgevoerd door CPS, onderwijsontwikkeling en advies Lydia van Deelen managing consultant CPS © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Verschenen in 2008

Programma 1. Referentieniveaus: Wat, waarom, hoe en de gevolgen? 2. Bewustwording d.m.v. opdrachten 3. Taalbeleidsplan: eerste aanzet

Wat: de referentieniveaus

Wat: uitleg fundamenteel- en streefniveau F-spoor, fundamentele kwaliteit, functioneel gebruik S-spoor, streefkwaliteit, formaliseren, generaliseren en abstraheren (=verdiepen) Doelen per leeftijdscategorie: 12, 16 en 18 jaar

Wat: Opbouw referentieniveaus taal vier fundamentele niveaus met een opklimmende moeilijkheidsgraad elk fundamenteel niveau omvat het voorgaande niveau voor het behaalde fundamentele niveau is het volgende niveau het streefniveau 

Waarom: voordelen van referentiekaders efficiëntere en effectievere onderwijsprogramma's inhouden in diverse sectoren sluiten beter aan (voorkomen herhalingen, of erger, hiaten) duidelijker wat uw leerlingen moeten kennen en kunnen er is 1 kader met 1 taal voor alle sectoren handvat om taal- en rekenbeleid op uw school opnieuw te doordenken. voor het vervolgonderwijs is eenvoudiger vast te stellen waar remediëring nodig is, onderhoud volstaat, doorgewerkt kan worden richting beoogde eindniveau.

Hoe: de taaldomeinen Mondelinge taalvaardigheid Leesvaardigheid Schrijfvaardigheid Begrippenlijst en taalverzorging.

voorbeeld van één domein

Hoe: de referentieniveaus Wat moet iedere docent weten en kunnen? Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Oefening met teksten. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

CPS-aanpak: de vier B’s Bewust van de noodzaak van verandering Belang ervaren van het nut van de verandering Betrokken door vanuit eigen verantwoordelijkheid de verandering vorm te geven Bekwaam om de juiste en effectieve interventies uit te voeren

Bewust : de cijfers 1 Bevindingen inspectie – po 2006/2007 In groep 4 van het basisonderwijs leest 25% van de kinderen niet goed. 25% van de leerlingen verlaten het basisonderwijs met een leesniveau AVI 6 terwijl AVI 9 noodzakelijk is.

Bewust: de cijfers 2 leesvaardigheid 25% van de kinderen verlaat groep 8 van de basisschool op het leesniveau van groep 6 (Inspectie van het onderwijs 2007, 2008); Een derde van de basisschoolleerlingen scoort onvoldoende voor begrijpend lezen op het einde van de basisschool (Cito 2008); 24 % van de kinderen in de brugklas van het vmbo-b/k kan niet zelfstandig de voor hen bestemde lesboeken lezen; datzelfde geldt voor 17% van de leerlingen van het vmbo-t en voor 18% van de leerlingen van het havo en vwo(Hacquebord e.a. 2004). Zonder taalvaardigheid geen sociale redzaamheid Onze maatschappij is en wordt steeds meer een kennissamenleving. Dit doet een sterk appel op leesvaardigheid. 7 procent van de 15-jarigen kan na afloop van hun schoolperiode onvoldoende lezen om zich zelfstandig in de samenleving te redden. Nederland telt 1,5 miljoen (functioneel) analfabeten. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Bewust: de ervaring Leesniveaus primair onderwijs AVI 6 In …… hadden we …. We liepen daar met een …… vol …..en een ……. Op een groot plein zagen we………. ………… ………… Ze rookten ….. …….. In het hotel gingen we gelijk ….. Over onze ….…. Dat was …….. AVI 9 In Barcelona hadden we vakantiepret. We liepen daar met een picknickmand vol sigaretten en een routeboek. Op een groot plein zagen we tweehonderdentien verschrikkelijke militairen. Ze rookten geërgerd sigaretten. In het hotel gingen we gelijk emailen over onze vakantie. Dat was ideaal.

Bewust: een oefening Bedenk voor jezelf: De Singaporetest (ontwikkeld door de VU) Bedenk voor jezelf: Hoeveel procent van de woorden van een tekst moet je kennen om de tekst goed te begrijpen?

Singaporetest (1) We hebben geen - meer. Singapore is maar - - - 60% versie We moeten - , zei een - uit Singapore tegen - . We hebben geen - meer. Singapore is maar - - - met een - - -. We - met - - dat we niet - kunnen. - - ik - een - met een - aan - -, het - er -. Voor de - mensen is dit nog - de - - van - , maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singaporetest (2) 70% versie We moeten - , zei een - uit Singapore tegen - . We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein - met een sterk - -. We - met - - dat we niet anders kunnen. - - ik - een huis met een - aan beide -, het - er -. Voor de - mensen is dit nog - de - - van - , maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singaporetest (3) We hebben geen - meer. Singapore is maar een 80% versie We moeten -, zei een - uit Singapore tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein - met een sterk groeiende bevolking . We - met zo’n - dat we niet anders kunnen. - - ik - een huis met een - aan beide - , het liefst er -. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de - wijze van wonen, maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singaporetest (4) tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is 90% versie We moeten omhoog, zei een - uit Singapore tegen me. We hebben geen - meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking . We - met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. - - ik iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er -. Voor de - mensen is dit nog steeds de ideale manier van wonen, maar dat is een niet meer te - - geworden.

Singaporetest (5) 100% versie We moeten omhoog, zei een architect uit Singapore tegen me. We hebben geen ruimte meer. Singapore is maar een klein eiland met een sterk groeiende bevolking. We kampen met zo’n ruimtegebrek dat we niet anders kunnen. Net zoals ik wil iedereen een huis met een tuin aan beide zijden, het liefst er omheen. Voor de meeste mensen is dit nog steeds de ideale manier van wonen, maar dat is een niet meer te realiseren droom geworden. Iets zeggen over strategieen en intstructietaal bij mvt onderwijs: bij mvt leren we leerlingen aan dat ze een tekst niet woordelijk hoeven te begrijpen om de hoofdzaken er uit te kunnen halen. We leren hen aan compensatiestrategieen te gebruiken. Dat lijkt tegengesteld aan wat de Singaporetekst bewijst. Toch is dit niet zo: bij de mvt lees je met een ander doel. Je doel is nl. niet om de fijne nuances allemaal te begrijpen terwijl dat bij teksten in de moedertaal wel verlangt wordt. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Belang: Zonder taalvaardigheid geen diploma Een slechte leesvaardigheid is van grote invloed op kennisvergaring, maar ook op gedrag, motivatie en schooluitval. 85% van de drop-outs in het VO kan niet of slecht lezen.

Betrokken: wat betekent dit voor mij? strategisch niveau tactisch niveau operationeel niveau

Bekwaam:doorlopende leerlijnen taal en rekenen doe je zo!! Strategisch niveau Hoe past het taal/rekenbeleid in het schoolplan? Welke keuzes maken we om de referentiekaders te implementeren? Tactisch niveau Wat moet er worden gedaan, geregeld en afgesproken om de referentieniveaus effectief in te voeren? Wie gaat wat en hoe doen op welk moment op welk niveau? Operationeel niveau Wat betekent de invoering van de referentiekaders voor onze vaksectie, voor mij als docent (kennis, overdracht en monitoring)? Wat hebben de leerlingen nodig om het bij hen passende referentieniveau te halen?

Bekwaam: kenmerken van effectief onderwijs zijn: Kees Vernooy (2005-2006) 1. het stellen van toetsbare, hoge doelen 2. voldoende tijd inruimen en extra tijd voor risicoleerlingen 3. doorgaande lijn in het aanbod 4. het geven van kwalitatief goede instructie 5. convergente differentiatie als uitgangspunt (alle leerlingen laten profiteren van groepsinstructie, maar vooral tijdens verwerking rekening houden met verschillen) 6. monitoring, vroegtijdig signaleren en reageren

Bekwaam: datamuur een instrument om de klas in te delen (stap 1: inventariseren) Risicoleerlingen – instructieafhankelijk Leerlingen waaraan je twijfelt - instructiegevoelig Goede leerlingen - instructieonafhankelijk In ieder geval: de klas in kaart! In te zetten instrumenten: taalgerichte vakdidactiek en convergente differentiatie

Bekwaam Een voorbeeld: leesstrategieën Kijk naar de Spaanse en Nederlandse tekst en merk de waarde van leesstrategieën op. Bijlage: Spaanse tekst en NL-tekst © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Taalbeleid: plan van aanpak: stap 1 Nulmeting over stand van zaken digitale scan op CPS site www.cps.nl: Taal in kaart en Rekenen in kaart); leerlingengegevens (lvs en toetsuitslagen); docentenpeiling (enquête, teambesprekingen, ADV’s etc.); peiling ouders en andere externe betrokkenen (gemeenten, OCW).

Plan van aanpak: stap 2 Visieontwikkeling (SWOT) Taal – en Rekenbeleidsplan schrijven (prioritering en activeitenschema’s);

Stap 3: intervisie Interview elkaar in tweetallen over de taalsituatie van uw school. Noteer kernachtig de antwoorden op de vragen. Denk aan de omgeving, aan de leerlingen en hun achtergrond, aan de vaardigheden en kennis van de docenten. Beschrijf de getalenteerde leerling, de zwakke leerling en de gemiddelde leerling. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Stap 4: swot analyse Maak met behulp van de gegevens uit het interview en de gegevens uit de scan een SWOT analyse van de taalsituatie op uw school. Denk hierbij aan de achtbaan. Format voor SWOT geven. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Stap 5: Taal – rekenbeleid (smart) Hoe zorgt u dat doelen in het beleidsplan SMART worden geformuleerd? Wat? (onderwerp, thema) Formuleren van activiteiten (gebruik werkwoorden) Wie gaat ‘wat’ doen Deadlines aangeven: wanneer gebeurt het, moet het af zijn? Aantal te besteden uren Denk er ook aan het gewenste resultaat van de activiteit te beschrijven: wat is er af als het af is?

Stap 6: implementatie (taal)beleid en monitor (PDCA)

Samengevat Kennis van de referentieniveaus is een zaak voor allen binnen de school. Beleid vraagt om uitvoering op drie niveaus (strategisch-tactisch en operationeel) De B’s zijn essentieel: bewust-belang-betrokken en bekwaam Planmatige aanpak en monitoring bij implementatie (taal)beleid zijn vereist (PDCA)

Heeft u vragen en/of opmerkingen dan kunt u contact opnemen met Lydia van Deelen, taalspecialist l.vandeelen@cps.nl, 06-55898565 © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl