Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Laaggeletterdheid
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Versterkt Engels Hoe pak je het aan? Nationaal Congres Engels
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Welkom op de info avond Leerjaar 2
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Ouderavond leerjaar 4 Dinsdag 25 maart 2014.
Gebiedsplan Hillesluis
Reken(werk)gesprek praktisch rekengespreksinstrument
Informatie avond Groep 4\5
Vijf-gelijke-dagen model
Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Landbouwbreed Klaaswaal
Praktijkschool “De Poort” Taalbeleid
Netwerkbijeenkomsten Taal voor Havo en Vwo januari-februari 2012
Ervaringen met de invoering van CGO
Welkom op de ouderavond van klas 3
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
De Groene Werkplek: praktisch materiaal voor competentieleren
Invoeren van CGO & PvB (Groen Proeven) startbijeenkomst MT
Meten en registratie ontwikkeling competenties
Praktisch meten van competenties op BB-KB en GT niveau
SHL-competenties in beeld Studiedag Groen Proeven Amersfoort
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Maatschappelijke stage Studiedag VECON 3/4/2008 Jump Koch Chris Zwart CPS Onderwijsontwikkeling en advies Amersfoort.
WELKOM OP DE INFORMATIE-AVOND VAN:
Lydia van Deelen managing consultant CPS
Connect Vloeiend Lezen
Centraal Examen op ‘t Aletta 2013 HAVO 5 & Vwo 6.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
1zorg-route.
Welkom In de groepen 5 Basisschool de Berensprong schooljaar 2010/2011.
Geerstraat Sterrenschool. Wat is de sterrenschool?  Het hele jaar open van zeven tot zeven  Kinderen leren in één klimaat  Maatwerk voor ieder kind.
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
Informatie- avond groep 6
OBC Bemmel VWO-Excellent. Aanbod Ambitie Aandacht.
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
De Savornin Lohman Welkom op de info avond Leerjaar 2.
LEZEN OP DE WINDROOS HOMMEL EN STILLEZEN.
De pedagogische civil society en het CJG.  Sociale omgeving = belangrijk voor advies over opvoeden  Minder mogelijk door: - Maatschappelijke ontwikkeling.
Samenwerkend leren Opdracht: Experts.
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
Informatiebijeenkomst examinering leerjaar 3 maandag 24 september 2012.
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Ouderkring groep
Keuze klas Havo 1 Kunst en cultuur ( tekenen handvaardigheid muziek)
Schoolontwikkelthema leesmotivatie vergroten
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Project 3 Week 6 Plan van aanpak af! * Wegens ziekte van Irene zijn workshops verplaatst naar week 7.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Kansen en knelpunten voor lezen in het vmbo Onderzoek door CED-Groep en DUO Marketresearch in opdracht van Stichting Lezen.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Coaching in regioleren
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Transcript van de presentatie:

Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Programma Waarom aandacht voor lezen? Het doel van de aanpak Waarom Vrij lezen? De vijf stappen van de aanpak De cruciale factoren Inbeddingsmogelijkheden Vragen en informatie

Waarom aandacht voor lezen? 24 tot 17% van alle brugklassers heeft moeite met het zelfstandig lezen van teksten zonder taal geen zelfstandige kennisverwerving zonder taalvaardigheid geen diploma zonder taalvaardigheid geen sociale redzaamheid

Het doel van de aanpak Uitgangspunt is leerlingen te helpen achterhalen waar hun interesses liggen en hen vrij te laten in de keuze van het gelezene. Dat geeft leesplezier. Via het leesplezier wordt de leesmotivatie groter en worden er meer leeskilometers gemaakt. Meer leeskilometers resulteert in een vergrote woordkennis,een verbrede achtergrondkennis en een verbeterde leesvaardigheid. Deze aanpak afzetten tegen de oude aanpak....etcetera. In gelezen tekst verwijswoorden staan die zinnen aan elkaar rijgen. Dat is niet goed, wat er staat, die erg slim is….. 4. In gelezen tekst er sprake is van betekenisrelaties tussen zinnen, meer dan in mondelinge taal allereerst, vervolgens, tenslotte, bovendien, behalve….. Kinderen die dagelijks minstens 10 minuten lezen het beter doen op woordenschattoetsen dan kinderen die niet lezen. Leerlingen hun woordenschat ‘spelenderwijs’ en ‘verdiept’ vergroten. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Waarom Vrij Lezen? Leesvaardigheid verbeteren door leeskilometers en leesplezier. De boodschap overbrengen, lezen hoort erbij, voor je plezier en voor school. Een positieve houding creëren t.a.v. lezen. Een basis leggen voor het latere lezen voor de lijst e.d.

De vijf stappen van de aanpak 1) Interesses achterhalen en bepalen 2) Leesmateriaal kiezen 3) Ongestoord lezen 4) Individueel verwerken 5) Interacteren Per stap een voorbeeldoefening samen doen of videofragment laten zien. Zie map met de stappen toegelicht © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

De cruciale factoren toegankelijkheid aantrekkingskracht bevorderlijke omgeving 4) aanmoediging 5) teamtraining 6) non-verantwoordelijkheid 7) vervolgactiviteiten 8) verspreide leestijd Verwijzen naar de map...de 8 factoren erbij nemen en die samen langslopen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies

Inbeddingsmogelijkheden 1. (deels) binnen NL 2. (deels) binnen een extra uur taal 3. (deels) binnen mentoruren 4. (deels) binnen de talen 5) als gehele school, als vast onderdeel van het jaarrooster In ieder geval: minimaal 2 x, liefst 3 x per week minimaal 30 minuten.

Vragen en informatie Vragen? Informatie? Lucia Fiori, L.Fiori@cps.nl, 06-29502909 www.cps.nl/talencentrum

CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl