Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori Vrij lezen Conferentie Dyslexie en dyscalculie 6 & 13 oktober 2011 Lucia Fiori © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Programma Waarom aandacht voor lezen? Het doel van de aanpak Waarom Vrij lezen? De vijf stappen van de aanpak De cruciale factoren Inbeddingsmogelijkheden Vragen en informatie
Waarom aandacht voor lezen? 24 tot 17% van alle brugklassers heeft moeite met het zelfstandig lezen van teksten zonder taal geen zelfstandige kennisverwerving zonder taalvaardigheid geen diploma zonder taalvaardigheid geen sociale redzaamheid
Het doel van de aanpak Uitgangspunt is leerlingen te helpen achterhalen waar hun interesses liggen en hen vrij te laten in de keuze van het gelezene. Dat geeft leesplezier. Via het leesplezier wordt de leesmotivatie groter en worden er meer leeskilometers gemaakt. Meer leeskilometers resulteert in een vergrote woordkennis,een verbrede achtergrondkennis en een verbeterde leesvaardigheid. Deze aanpak afzetten tegen de oude aanpak....etcetera. In gelezen tekst verwijswoorden staan die zinnen aan elkaar rijgen. Dat is niet goed, wat er staat, die erg slim is….. 4. In gelezen tekst er sprake is van betekenisrelaties tussen zinnen, meer dan in mondelinge taal allereerst, vervolgens, tenslotte, bovendien, behalve….. Kinderen die dagelijks minstens 10 minuten lezen het beter doen op woordenschattoetsen dan kinderen die niet lezen. Leerlingen hun woordenschat ‘spelenderwijs’ en ‘verdiept’ vergroten. © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Waarom Vrij Lezen? Leesvaardigheid verbeteren door leeskilometers en leesplezier. De boodschap overbrengen, lezen hoort erbij, voor je plezier en voor school. Een positieve houding creëren t.a.v. lezen. Een basis leggen voor het latere lezen voor de lijst e.d.
De vijf stappen van de aanpak 1) Interesses achterhalen en bepalen 2) Leesmateriaal kiezen 3) Ongestoord lezen 4) Individueel verwerken 5) Interacteren Per stap een voorbeeldoefening samen doen of videofragment laten zien. Zie map met de stappen toegelicht © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
De cruciale factoren toegankelijkheid aantrekkingskracht bevorderlijke omgeving 4) aanmoediging 5) teamtraining 6) non-verantwoordelijkheid 7) vervolgactiviteiten 8) verspreide leestijd Verwijzen naar de map...de 8 factoren erbij nemen en die samen langslopen © CPS Onderwijsontwikkeling en advies
Inbeddingsmogelijkheden 1. (deels) binnen NL 2. (deels) binnen een extra uur taal 3. (deels) binnen mentoruren 4. (deels) binnen de talen 5) als gehele school, als vast onderdeel van het jaarrooster In ieder geval: minimaal 2 x, liefst 3 x per week minimaal 30 minuten.
Vragen en informatie Vragen? Informatie? Lucia Fiori, L.Fiori@cps.nl, 06-29502909 www.cps.nl/talencentrum
CPS Onderwijsontwikkeling en advies www.cps.nl CPS Onderwijsontwikkeling en advies Plotterweg 30 3821 BB Amersfoort Postbus 1592 3800 BN Amersfoort T [033] 453 43 43 F [033] 453 43 53 E cps@cps.nl www.cps.nl