Inhaalslag 2009-2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Taal en rekenen in het mbo
Starten met een doorlopende leerlijn taal
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Huidige situatie taal Nederlands: raamwerk Nederlands
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Startbijeenkomst netwerk Taal Havo en Vwo Lydia van Deelen – Meeng, managing consultant CPS M:
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Leerplan in beeld Inhouden Doelen en Niveaus
Doorlopende leerlijnen sectorspecifieke deelsessie po
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomst Nieuwegein 20 november Wat u kunt verwachten: De doorlopende leerlijn eisen aan de school = eisen aan het curriculum? het referentiekader.
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Welkom Examinering Taal & Rekenen Gerard Straathof
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Lydia van Deelen managing consultant CPS
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
De 10e editie havo-vwo OB.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Op naar…
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
NU ENGELS.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
BBL een apart verhaal Etalageconferentie
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Programma Inleiding Een stukje geschiedenis
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Herstructurering bovenbouw tl verbetering doorstroom.
Reken- en taalconferentie Leeuwarden 17 februari 2011 Jaco Bron.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Inhaalslag start Het onderwijssysteem is goed! Maar er is zorg over het reken- en taalonderwijs. Achtergrond.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
Rekenen en wiskunde op Het Segment
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

inhaalslag 2009-2014

start

Nederland heeft een goed onderwijssysteem. Achtergrond Nederland heeft een goed onderwijssysteem. Maar, er is maatschappelijke zorg over de kwaliteit van het reken- en taalonderwijs.

Waar komt die zorg vandaan? Achtergrond Waar komt die zorg vandaan? Pabo studenten bleken basisvaardigheden taal en rekenen onvoldoende te beheersen. Je kunt hen daar niet zomaar de schuld van geven omdat: veel studenten na po weinig basisvaardigheden taal en rekenen krijgen in vo gaat taal en rekenen ergens anders over wat ze geleerd hebben wordt in het onderwijs niet onderhouden er is geen aansluiting van vakken tussen sectoren de samenleving vraagt meer basiskennis van taal en rekenen de gedachte komt vanuit het idee 'vroeger was alles beter!’.

start

Achtergrond Waar gaat die zorg over? behoud en uitbouw van kwaliteit van het onderwijs op termijn het niet aansluiten van onderwijssectoren verlies van kennis en vaardigheden tijdens de (leer)loopbaan het gemiddeld slechter presteren van betere leerlingen t.o.v. hooggetalenteerden in andere landen onvoldoende beheersen van de basiskennis en -vaardigheden voor taal en rekenen. Bij taal gaat het met name om leesvaardigheid.

Achtergrond Is die zorg terecht? Hierop is geen eenduidig antwoord te geven. Uit (inter)nationele onderzoeken blijkt het Nederlandse onderwijs van een behoorlijk niveau. Op dit moment vinden we dat er vooral bij taal en rekenen een tandje bij kan worden gezet. Niet omdat u het in het verleden verkeerd hebt gedaan, maar omdat maatschappelijke en politieke ambitie nu een zwaarder accent legt bij de taal- en de rekenvaardigheden.

eenduidige ijkpunten taal en rekenen Achtergrond Wat kan beter? Taal en rekeneisen overheid variëren per sector (termen, domeinen, mate detail) en sluiten onvoldoende aan Onvoldoende onderhoud of verdieping van basisvaardigheden Onderwijsprogramma’s niet doorlopend Onvoldoende aansluiting lesmethoden Onvoldoende aansluiting toetsen en examens Onvoldoende (gespecificeerde) informatie over instromende leerling eenduidige ijkpunten taal en rekenen Referentieniveaus taal en rekenen

Achtergrond Expertgroep OCW heeft een expertgroep advies gevraagd wat leerlingen van taal en rekenen moeten kennen en kunnen, van basisonderwijs tot hoger onderwijs en uitstroom naar de beroepspraktijk. Resultaat: referentiekader taal en rekenen (Over de drempels met taal en rekenen). Vervolgens zijn de raden (PO, VO, MBO) door OCW om advies gevraagd. Op basis daarvan zijn aanpassingen gemaakt. Resultaat: definitief referentiekader taal en rekenen (Referentiekader taal en rekenen).

benodigde of na te streven kennis en vaardigheden hoe onderdelen aansluiten te onderhouden kennis en vaardigheden te verdiepen kennis en vaardigheden per niveau een opklimmende moeilijkheidsgraad in basiskennis en –vaardigheden.

Vertaling naar onderwijstypen

Voordelen van referentiekader efficiëntere en effectievere onderwijsprogramma's inhouden in diverse sectoren sluiten beter aan (voorkomen herhalingen, of erger, hiaten) duidelijker wat uw leerlingen moeten kennen en kunnen er is 1 kader met 1 taal voor alle sectoren handvat om taal- en rekenbeleid op uw school opnieuw te doordenken. voor het vervolgonderwijs is eenvoudiger vast te stellen waar remediëring nodig is, onderhoud volstaat, doorgewerkt kan worden richting beoogde eindniveau.

Referentieniveaus taal Opbouw referentieniveaus taal vier fundamentele niveaus niveaus hebben een opklimmende moeilijkheidsgraad elk fundamenteel niveau omvat het voorgaande niveau bij behalen van een fundamenteel niveau is het volgende niveau het streefniveau.  Taaldomeinen Mondelinge taalvaardigheid (gesprekken, luisteren, spreken) Leesvaardigheid (lezen van zakelijke teksten en lezen van fictionele, narratieve en literaire teksten) Schrijfvaardigheid Begrippenlijst en taalverzorging.

Taal opgave 1 Erna vond autosleutels op straat. Guus leidt de bezoekers rond. Heb jij je ook zo geërgerd? In de voorband zat een verroestte spijker.

beheersing Erna vond autosleutels op straat. Guus leidt de bezoekers rond. Heb jij je ook zo geërgerd? In de voorband zat een verroestte spijker. Groep 8 1% Vmbo 4 gl/tl 1% Havo 4 5% Vwo 4 37%

Taal opgave 2 Dat zijn oude sleeën. Ik lust wel een patatje. Kijk maar in die blikken trommel. Oma draagt een haarbant.

beheersing Dat zijn oude sleeën. Ik lust wel een patatje. Kijk maar in die blikken trommel. Oma draagt een haarbant. Groep 8 73% Vmbo 4 gl/tl 88% Havo 4 94% Vwo 4 99%

Referentieniveaus rekenen Opbouw referentieniveaus rekenen twee van elkaar te onderscheiden kwaliteiten fundamentele kwaliteiten: richten zich op basale kennis en inzichten en op een meer toepassinggerichte benadering van rekenen streefkwaliteiten: bereiden al voor op de meer abstracte wiskunde elke kwaliteit (fundamenteel en streef) heeft drie niveaus er is geen 4e niveau voor rekenen: dat is wiskunde. Rekendomeinen Getallen Verhoudingen Meten en Meetkunde Verbanden.

rekenen opgave 1 Welk bedrag hieronder is ongeveer 12 ¾ miljoen euro? € 12074000 C. € 12340000 € 12251000 D. € 12740000

Beheersing ... Welk bedrag hieronder is ongeveer 12 ¾ miljoen euro? € 12074000 C. € 12340000 € 12251000 D. € 12740000 Groep 8 74% Vmbo 4 gl/tl 89% Havo 4 94% Vwo 4 99%

rekenen opgave 2 Op bijgevoegde landkaart staat een wandelroute van 30 km Op de kaart is deze route 15 cm Op welke schaal is de route getekend? 1:2 C. 1:50.000 1:50 D. 1: 200000

Beheersing Op welke schaal is de route getekend? 1:2 C. 1:50.000 Groep 8 9% Vmbo 4 gl/tl 13% Havo 4 21% Vwo 4 53%

Wat gaat u merken van het referentiekader? leerlijnen, tussendoelen, leerlingvolgsystemen en toetsen (ook eindexamens) worden afgestemd op referentiekader uitgevers maken additioneel materiaal en leeswijzers op basis van referentieniveaus in vo: alle leerlingen moeten een rekentoets afleggen (onderdeel van eindexamen) hulp en ondersteuning via verschillende steunpunten.

2009 - 2014 De Inhaalslag

Wat staat u te doen? Bewust te worden van en ervaren dat er noodzaak is om het taal- en rekenbeleid (opnieuw) te doordenken; Belang inzien dat een vernieuwd taal-en rekenbeleid voor uw schoolorganisatie, de docenten en leerlingen kansen biedt tot een verbetering van het onderwijsaanbod en het leerrendement; Betrokken raken bij deze ontwikkeling en hierin uw eigen verantwoordelijkheid nemen; Bekwaam te worden om bewust en met kennis van zaken verantwoorde interventies te plegen ten behoeve van het vernieuwen van het taal-en rekenbeleid binnen uw schoolorganisatie.

Waar moet u over nadenken en wat moet u weten? Wat is de huidige stand van zaken t.a.v. taal- en rekenbeleid binnen uw schoolorganisatie? Welke relatie bestaat er tussen de leeropbrengsten van uw leerlingen/studenten en hun taal- en rekenvaardigheid? Op welke wijze wordt er binnen uw schoolorganisatie expliciet of impliciet aandacht besteed aan taalgerichte vakdidactiek of rekenvaardigheid en door wie? Welke ambitie t.a.v. taal-en rekenbeleid past binnen uw schoolplan en hoe kan die ambitie vorm krijgen? Wie binnen uw organisatie is de aangewezen persoon / zijn de aangewezen personen om het taal- en rekenbeleid vorm te geven?

Welke concrete keuzes moet u o.a. maken? Rekenaanbod alle ‘reken’ vakken betrokken? alleen wiskunde? apart vak rekenen? Taalaanbod alleen docenten Nederlands of ook andere docenten? alle leerlingen? alle achterstandsleerlingen RT? alle leerjaren? alleen onderbouw?

Wat is nodig om deze concrete keuzes te realiseren? extra formatie stuurgroep reken en/of taal overleg voorafgaand en vervolg onderwijs reken- of taalcoördinator (bij)scholing docenten diagnose- en toetsinstrumenten leerlingvolgsysteem nieuwe methoden

Meer informatie? Referentiekader www.taalenrekenen.nl: actuele informatie voor alle sectoren over het referentiekader. U kunt zich daar abonneren op nieuwsberichten. www.schoolaanzet.nl/: specifieke informatie taal en rekenen voor primair onderwijs. www.mbosteunpunttaalenrekenen.nl/: specifieke informatie taal en rekenen voor middelbaar beroepsonderwjis. i.o. www.vosteunpunttaalenrekenen.nl: specifieke informatie taal en rekenen voor voortgezetonderwijs. www.vo-raad.nl