Taal- en rekenen Invoeringsaspecten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Rekenbewust Vakonderwijs Bij rekenbewust vakonderwijs werken vakleraren ook aan de rekenkundige aspecten van hun vak, met als doel bij hun vak meer begrip.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dyscalculie.
Over rekentoetsen gesproken…
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed

Taalbeleid in het vmbo - een praktijkvoorbeeld
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Drieslag functioneel rekenen
Logical Framework Approach
Opbrengstgericht werken
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Taal en rekenen in beweging!
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
wiskunde in vernieuwd vmbo
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
CITOtoetsen! . . En dan? Waarom toetsen we eigenlijk?
kennisdelen voor rekencoördinatoren
Basisbewerkingen rekenen
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Taalbeleid.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
GEBRUIKERSDAG DELPHI OPBRENGST-GERICHT WERKEN met PARNASSYS
De kubus van CSPE succesfactoren!
Workshop ‘visieversneller’
Visie & Strategie.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Workshop evalueren Dcp
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Pedagogisch werken in de wijk Kwartaal 1 Les 1 Kamer L
ERWD Training ERWD PO - Dag 2. Waar heb je in de auto/trein terug of de volgende dag met je collega’s over gesproken? Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan?
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Drieslag rekenen Rekenpiloot 28 mei 2010 Vincent Jonker, Freudenthal Instituut
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
PILOT “DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN” PO/VO WEERT.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
drempels Noodzaak: het niveau daalt Maatschappelijke zorg, politiek, media Aansluitingsproblemen (mbo,pabo) Basisvaardigheden sneeuwen onder Onderzoek.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
taal speelt een rol in alle vakken
14 december 2017 bijeenkomst 5.
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Transcript van de presentatie:

Taal- en rekenen Invoeringsaspecten Dinsdag 28 september 2010 Bert de Vos b.devos@aps.nl 06-15026058

Programma Kennismaking Aspecten van taal- en rekenbeleid? Ontwikkelen van een plan

Even kennismaken… Interview in duo’s Hoe ziet jullie taal- en rekenbeleid eruit en wat doen jullie concreet in de praktijk?

Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed Waarom? de aanleiding Rol van de docent Wat gebeurt al op je school? in kaart brengen Wat ga je inzetten? Materialen, ook ict Doelgroepen, ook taalzwakke/ rekenzwakke leerlingen Taal- en rekenbeleid Aansluiting: Instroom, doorstroom, uitstroom Hoe meet je?, visie, toetsen, welke en waarom Voorbeelden van taalbeleid/rekenbeleid op scholen Wie gaat het betalen taakuren, extra geld (57) Visie en concepten? past aanpak bij de school Plaats binnen school? steun directie, langdurig Plan maken en invoeren Wat is je didactiek?

Doorlopende leerlijnen taal en rekenen Taal/rekengericht vakonderwijs Taal – en/of rekenproblemen Taal/rekenen schoolbeleid Taal- en rekenbeleid Taalbewustzijn rekenbewustzijn Voortgang & toetsing Doorlopende leerlijnen taal en rekenen - Taal/rekengericht vakonderwijs

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Waarom? de aanleiding Kwaliteitskaarten Rapport Meijerink Elsevier Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren inspectierapport Interne redenen binnen school Trouw rapport terug

Kenmerken taalvaardigheid /rekenvaardigheid van leerlingen: Beperkte woordenschat Moeite met tekstbegrip Slordig lezen Slordige formuleringen, Onvolledige antwoorden Ze beheersen geen breuken Kunnen niet rekenen met procenten …

Doel taal- en rekenbeleid ‘De school ontwikkelt een schoolbreed taal- en rekenbeleid om de taalvaardigheid en de rekenvaardigheid van alle leerlingen te verbeteren.’

Schoolbreed taal- rekenonderwijs: kenmerken Betekenisvol: taal- of rekentaak is nodig voor vak/praktijkopdracht Taal- en rekentaken bij vakopdrachten worden expliciet benoemd Oefening en feedback Heldere beoordeling Samenwerking taal(-reken)docent (Nederlands) en vakdocent

Geïntegreerd taal- en rekenonderwijs …begint met een visie op taal- en rekenonderwijs

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Vakken, leergebieden? Scenario 1, 2, 3, 4? Cijferen  realistisch rekenen,  gecijferdheid Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Cijferen  strategieën Rol docent Visie en concepten? past aanpak bij de school terug

Visie-uitspraken Taalbeleid Taal is cruciaal bij het leren. Taal geeft het denken vorm. Taal omvat alle taalvaardigheden. Taalbeleid is gericht op de voortgezette taalverwerving van alle leerlingen Taalbeleid richt zich op de voertaal Nederlands. Uitgangspunten 1) Een betere taalvaardigheid leidt tot betere schoolprestaties bij alle vakken. 2) Om de schoolprestaties te verbeteren is aandacht voor taal bij alle vakken onontbeerlijk.

Wat? Visies op Geletterdheid en Gecijferdheid (Literacy en Numeracy) Taal in de vakken en in het dagelijks leven Rekenen in contexten uit het dagelijks leven Taal en rekenen zijn geïntegreerd in het culturele, maatschappelijke, persoonlijke en emotionele handelen Begrijpend lezen Spelling Basisbewerkingen rekenen

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wie gaat wat doen? Werkgroep klein of groot Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren NL, wiskunde of schoolbreed? Uit alle secties, leergebieden Vanuit de wiskunde vanuit Nederlands schoolbreed terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wat gebeurt al op school? in kaart brengen Gaat het om competenties of kennis en vaardigheden? Relatie met referentie niveaus Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Enquête afnemen? Zelf uitvoeren, door anderen laten doen Interviewen of gesprekken terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Rol van de docent/didactiek De expert en deskundige Vraagbaak? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Taalbewuste vakdocent Rekenbewuste vakdocent Verantwoordelijk voor taal/rekenen terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Welke plaats heeft zakrekenmachine, spellingchecker (aan) leren onderhouden - gebruiken Oefenen, hoe? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren In context of kaal Rol en gebruik modellen (PO) Wat is je taal en rekendidactiek? terug

Een taal/rekenbewuste docent: … werkt vanzelfsprekend aan vergroten van taal/rekenvaardigheid van leerlingen … heeft aandacht voor vaktaalwoorden en schooltaalwoorden, leesvaardigheid en rekenkennis en vaardigheden … ziet rekenen in zijn vak … legt relaties met wat in voorgaande lessen en andere vakken is gebeurd (voorkennis activeren) … laat leerlingen zelf verwoorden wat een opdracht van hen vraagt of wat de leerstof inhoudt … past eigen taalgebruik aan, aan niveau leerlingen (N+1) … bekijkt toetsen kritisch op formuleringen …

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Wat ga je inzetten? materialen, ook ict School of thuiswerk RT, Deficiënties wegwerken Extra materiaal bij methode Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren www.rekenweb.nl Oefenen met ICT en op papier? www.math4all.nl terug

Reken-taalbeleid belangrijke factoren Toetsen, welke en waarom Instaptoetsen - Dia-taal, Cito-toets - methodegebonden toets - HU, brugklas Eindexamens Eigen toets of gekocht CITO ref toets Voortgangstoetsen Reken-taalbeleid belangrijke factoren Vakspecifiek (rekenen) of juist vakoverstijgend Doel van toets: - beoordelen (voor een cijfer) - diagnostisch (voor ll, docent) - evalueren (onderwijs) terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Doelgroepen, ook rekenzwakke leerlingen Dyslexie, rekenproblemen of dyscalculie Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Remediëren? protocol Meer of anders? terug

Reken-taalbeleid belangrijke factoren Leg contact met MBO/HO in de buurt. Wat zijn de verwachtingen? Aansluiting: Instroom, doorstroom uitstroom Wat zijn drempels binnen je school? Reken-taalbeleid belangrijke factoren Bestudeer reken-programma PO, wat zit er wel/niet (meer) in Organiseer bijeenkomst met aanleverende PO-scholen. terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren geld voor verbetering kwaliteit rekenen & taal, 57 euro/leerling/jaar, 4 jaar lang Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren kwaliteitsslag taakuren Wie gaat het betalen? terug

Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Ondersteunt directie het initiatief Reken-taalbeleid? Hoe informeer en betrek je collega’s? Taal- en rekenbeleid belangrijke factoren Ga voor een meerjarig traject Plaats binnen school? steun directie, langdurig terug

Succesfactoren taal- en rekenbeleid Formeer een werkgroep Taal en/of rekenen, met daarin docent(en) Nederlands/wiskunde, docent(en) van andere vakken en een lid van de Schoolleiding (SL) Start vanuit een helder en concreet doel: wat willen wij op onze school met taal/rekenbeleid bereiken? Geef taal- en rekenbeleid een zichtbare plek in de hele organisatie (vb taalcompetenties docenten) Plannen verankeren in de schoolorganisatie: - taalbeleid opnemen in schoolbeleid - taalcompetenties voor docenten …………

Een taalreken(beleids)plan maken Aanpak Logical Framework approach: Doelen (waarom, visie) Problemen en vragen Voor wie Resultaten en opbrengsten Activiteiten terug

1 algemeen doel Wat is je algemene doel met taal - rekenen? Gerelateerd aan visie/missie school? Waar gaat het om? Wat vind je belangrijk? Het waarom. terug

Specifieke doelen 2 problemen en vragen Wat zijn de vragen en problemen bij jullie op school over taal-rekenen? Waar liggen beperkingen? Waar loop je tegen aan? Zijn oorzaak-gevolg relaties aan te geven? terug

3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Specifieke doelen 3 voor wie Wie zijn de belanghebbenden? (stakeholders) Wie zijn er allemaal bij taal - rekenen betrokken? En hoe. Welke partijen spelen welke rol? Denk aan: docenten, ouders, leerlingen, directie, APS, andere scholen, … terug

4 resultaten Wat gaan we opleveren? Wat zijn de gewenste resultaten; producten en diensten. Wat zijn de oplossingen, hoe hangen die samen met de doelen (vragen en problemen). Wat zijn veronderstellingen achter de opbrengsten, welke aannames doe je? terug

5 activiteiten Wat gaan we doen om de resultaten te halen? Welke acties gaan we ondernemen? Welke activiteiten? Wat is de te volgen strategie? Prioriteren, plannen, taken verdelen Wat zijn veronderstellingen achter de activiteiten, welke aannames doe je? terug

Uw eigen plan