Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Omgevingsbeleidsplan Maasdriel 2011 Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Omgevingsbeleidsplan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit en onderwijstijd
Advertisements

Integrale handhaving en Wabo!
1 Situatie begin 2011 • Tekort op leges • Bezuinigingen proces • ABC methode (inzicht in kosten) • Respect voor het vak en regelgeving • Systeeminnovatie.
BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
Deelnemers werkgroep Gemeenten die de “of” vraag zijn gepasseerd
Planning & Controll Groninger Griffiers 24 maart 2006 Michiel Verbeek.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Onroerend Goed investeren en beheren
“De ontwikkeling van een kwaliteitsmanagementsysteem ten behoeve van de plan- en projectontwikkeling” Bart Snijders
Handhaving bouwregelgeving… ook bestaande bouw
Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Bodemkwaliteitskaart en Nota Bodembeheer Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Project Duurzaam.
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
Pilot gebruik RSGB op landelijke schaal:
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
26 januari 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Derde onderzoek : handhaving in Maasdriel Frank Hordijk – in samenwerking met Evert Jansen en Mark van.
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Algemene inleiding Wabo
“Doen we het wel goed?” Na het papier, nu de praktijk.
Platform milieuhandhaving grote gemeenten
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
Handhavingsbeleid brandweer Industriële veiligheid
Plan van aanpak asbestbrand
Recht en duurzaamheid Frans Tonnaer.
Introductie OHSAS
Systeemgericht toezicht “In a nutshell”
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Samenwerken aan veiligheid Toespraak burgemeester J. van Belzen voor de Conferentie “Werken aan veilige PGS15 opslagen” 26 september 2012.
Zelfcontrole door agrarische bedrijven: samen beschouwd.
Convenant Rotterdam Half Time Tribune MKB-Rijnmond 1 1.
7 oktober 2014 Dierenpark Emmen
Eenvoudiger en beter 27 april Inhoud Waarom ook al weer Evaluatie Bbk Waarnemingen Voorstellen Systeemcertificatie BRL O +A Professioneel opdrachtgeverschap.
1 De businesscase: een belangrijke stap op weg naar een KlantContactCentrum Doret Boonstra Intern adviseur.
Landelijke Handhaving Strategie
Kwaliteitscriteria 2.1 VTH-taken.
Subsidiebeleid Barendrecht
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
tdfdsfd De rol van Actal voor gemeenten Woensdag 28 januari 2015
NEN 1010: september 2015 Stellingen Stellingen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Ondernemingsdossier Ervaringen en Plan van Aanpak
Aanpak woonoverlast Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011 Gemeente Leeuwarden - Henry de Roo.
Handhavingsbeleid gemeente Landerd Voorbereidende raadsvergadering 11 september 2013.
Sociale Verzekeringsbank Betaling & overzicht Tim Eijpe Tjitske Nieboer.
Omgevingswet en gezondheid Myrtille Verhagen-Timmers Senior Beleidsadviseur Gezondheid Provinciale Raad Gezondheid Juni - juli 2015.
Bouwbeleidsplan Leudal. Waarom een bouwbeleidsplan Landelijke ontwikkelingen met als speerpunten: verminderen regeldruk, lastenverlichting voor burgers.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Wat is een bestemmingsplan: Een voor de gemeente en burgers bindend plan waarin is vastgelegd welke functies waar zijn toegestaan. De bestemming verwijst.
Woonvisie Drechtsteden Presentatie Infokamer Raad 30 maart 2010.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
Wabo en omgevingsvergunning kansen voor Gouda Martin Netten Afdeling Bouw en Woningtoezicht.
Consultatie uitvoeringregeling Concept Omgevingswet Toetsversie Omgevingswet 2005 Enschede Volendam, Schiphol, Actieprogramma.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
Uitbreiding begraafplaats Koudekerke 3 september 2015.
1 GSB III financiële verantwoording. 2 GSBIII Drie brede doeluitkeringen: 1.BDU sociale integratie en veiligheid 2.BDU economie 3.Investeringsbudget.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
(Omgevings)veiligheid in de Omgevingsvisie
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
mr. dr. Harm Borgers 14 november 2016
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Private Kwaliteitborging
MINISYMPOSIUM KWALITEIT VAN BREKEN
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
“Omgeving in beweging”
De toren van Babel Spraakverwarring in toezichtland
Transcript van de presentatie:

Presentatie commissie Ruimte op 15 februari 2012 Omgevingsbeleidsplan Maasdriel 2011 Bij deze presentatie neem ik u mee naar het Omgevingsbeleidsplan Maasdriel 2011 Hans Pasmans Afdeling Beheer en Toezicht

Geschiedenis Vrom-Lexicon Vergunningen- en Handhavingsplan 2007 De eerste stap in 2004 Op basis van professionalisering milieuhandhaving Landelijk vereiste, per 1 januari 2005 wettelijk verankerd in de Wet Milieubeheer Het grijze kleurspoor Vergunningen- en Handhavingsplan 2007 De tweede stap in 2007 Op basis van Woningwet: ook voor bouw- en ruimtelijke plannen beleid voor vergunningverlening, inspectie en handhaving Het rode kleurspoor Hierbij is door de Raad een thematisch werk- en uitvoeringsniveau bepaald, op basis van risico’s in combinatie met kosten. Beide documenten bevatten essentiële onderdelen voor vergunningverlening, inspectie, toezicht en handhaving van VROM taken. Tussen beide documenten is een bepaalde overlap en relatie aanwezig. Beide documenten bevatten essentiële onderdelen voor vergunningverlening, inspectie, toezicht en handhaving van VROM taken.

Nu een Omgevingsbeleidsplan 2011 Waarom een 3e stap met een OBP ? Interne ontwikkelingen Externe ontwikkelingen met verplichtingen vanuit de WABO en BOR Nieuwe inzichten, uitgangspunten, opgedane ervaringen en meer transparantie Intern ontwikkelingen, zoals: ▪ Nieuwe organisatiestructuur ▪ Nieuw functiehuis ▪ Nieuw collegeprogramma ▪ Nieuw coalitieakkoord ▪ Audit Milieuhandhaving eind 2010 door Provincie Gelderland ▪ Rapport Rekenkamercommissie "Consequent handhaven in de Maasdrielse Kernen". Extern ontwikkelingen, zoals: ▪ Wijziging regelgeving en introductie Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) en BOR ▪ Ontwikkeling van Regionale UitvoeringsDiensten (RUD) ▪ Ontwikkeling diverse landelijke kwaliteitscriteria Dit Omgevingsbeleidsplan 2011 is een integraal en transparant plan. Het bevat een actualisatie, uitbouw en integratie van het vastgestelde beleid, aangevuld met nieuwe ontwikkelingen en - inzichten.

Kernpunten OBP Het actualiseren en integreren van bestaand beleid; Het uitbreiden van bestaand beleid met alle WABO- taken en een integrale benadering; Het vaststellen van en opereren vanuit een algemeen landelijk geaccepteerd adequaat niveau met de daarbij horende personele bezetting; Het belonen van goed - en straffen van slecht (naleef)gedrag; Het inspelen op landelijke ontwikkelingen om zo een doeltreffender en doelmatiger bedrijfsvoering mogelijk te maken; Het transparant maken van integraal beleid voor burgers, ondernemers en andere partijen voor wat betreft de aanpak van de WABO-taken

Nieuwe doelstellingen Naast de omgevingsdoelstellingen (maatschappelijk effect) is een belangrijke doelstelling het verbeteren van het naleefgedrag door burgers, bedrijven en maatschappelijke instanties. Hoe willen we dit bereiken ? Deregulering door het verminderen van regeldruk en administratieve lasten; ‘Privaat wat kan en publiek wat moet’, door het verder neerleggen van verantwoordelijkheden bij burgers, bedrijven en instanties. ‘Opbouwen van vertrouwen’, waardoor de gemeentelijke bemoeienis op termijn, zowel bij vergunningverlening als bij toezicht kan verminderen. De zorg voor een veilige en leefbare gemeente is immers een gezamenlijke verantwoording Deregulering Overeind blijft dat de publieke belangen moeten blijven gewaarborgd. Vertaald in beleid betekent dit dat verschillende vergunningen vervangen worden door algemene regels en standaard controles worden vervangen door zorgplichten al dan niet gecombineerd met steekproef controles. De zorg voor een veilige en leefbare gemeente is immers een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Aantal voordelen OBP Het minimaliseren van de maatschappelijke effecten van onveilige en ongezonde situaties vanuit het oogpunt van bouw-, milieu en brandveiligheidregelgeving; Het tegengaan van de aantasting van de kwaliteit van de directe leefomgeving; Het voorkomen van precedentwerking en rechtsongelijkheid; Het minimaliseren van de kans op (gedeeltelijke) aansprakelijkheid van de gemeente; Het voorkomen van hogere kosten voor onze klanten als zij achteraf moeten voldoen aan wet- en regelgeving. Uiteindelijk ook het voorkomen van hogere kosten voor de gemeente zelf, omdat preventief optreden goedkoper is dan repressief optreden (motto: voorkomen is beter dan genezen); Het vervullen van de maatschappelijke rol om de burgers die niet in de gelegenheid zijn een eigen woning te bezitten te beschermen tegen onverantwoord optreden van marktpartijen bij planvorming en uitvoering van bouwprojecten.

Schematisch

Wat staat er verder in ons OBP ? Algemeen beleid en uitgangspunten Vergunningverlening, uitgesplitst in deelactiviteiten Inspectie tijdens de realisatiefase Toezicht tijdens de beheersfase Handhaving als niets anders werkt Voorts nog schema’s, protocollen, urenverantwoording Capaciteitsberekening en nog veel meer

Structuur per onderdeel Per onderdeel dezelfde structuur: Inleiding Centrale vraag Strategie Beleid Invulling op basis van: VROM lexicon en VHP Ervaringen met VROM lexicon en VHP Algemene Plaatselijke Verordening Landelijke ontwikkelingen en richtlijnen Ervaringen elders in het land door pilots

Voorbeeld toetsmatrix - bouwen

Algemene nalevingsstrategie Integraal aandacht voor Preventiestrategie Toezichtstrategie Meldingenstrategie Sanctiestrategie Gedoogstrategie

Algemene nalevingsstrategie In de uitwerking aandacht voor Realisatiefase Gebruiksfase Objectgericht werken Gebiedsgericht werken Tevens aandacht voor Privaatrecht Strafrecht

DE SANCTIESTRATEGIE IS DE NORM. Algemene sanctiestrategie DE SANCTIESTRATEGIE IS DE NORM. Afwijken van deze strategie mag, maar dit dient dan wel gemotiveerd en transparant te gebeuren

Afwegingskaders Kengetallen Formatie Capaciteitsbeeld Afwegingen

Formatie Capaciteitsbeeld Kengetallen Beleid is vertaald naar kengetallen. Inputdoelstellingen: uren Prestatiedoelstellingen: aantal werkzaamheden Formatie Beschikbare formatie in beeld gebracht: Direct productieve uren voor WABO-taken Verdeeld over verschillende teams / disciplines Capaciteitsbeeld Vooral bij het onderdeel (bouw)inspectie is een grote verschil tussen vraag en aanbod te constateren (1 fte) Bij onderdelen vergunningverlening en (milieu)toezicht liggen vraag en aanbod relatief dicht bij elkaar (0,1 fte) Voor onderdeel handhaving is meer capaciteit nodig om een impuls te geven aan de verbetering van het naleefgedrag (1 fte voor periode 3-5 jaar)

Afwegingen

Opties Afschaling van de geadviseerde personele bezetting is mogelijk, maar heeft als consequentie dat het geformuleerde beleid slechts voor een deel, of niet gerealiseerd kan worden. Daarbij zijn een viertal opties mogelijk: Het noodzakelijk geachte kwaliteitsniveau en aantal inspecties te verlagen, zowel bij (bouw)inspecties als bij milieutoezicht; (verschil ca. 0,6 fte) Geen extra personele inzet voor het actualiseren van de BAG, (snellere) gereedmeldingen naar het CBS en geen gebiedsgerichte controle (effect op waarde- bepaling als grondslag OZB); (verschil ca. 0,5 fte) Het accepteren van een afgeschaald en lager werk- en handhavingsniveau met de daaraan verbonden risico's; (verschil ruim 1 fte) en/of Dekking van bepaalde onderdelen via (variabele) leges realiseren ? (kostendekkend en beloningssysteem voor ‘goed gedrag’ ?)

Risico’s

Organisatorisch deel Hierin worden procescriteria behandeld OBP als basis processen Verantwoording en monitoring Kwaliteitsborging Organisatorische condities Enige begrippen zijn: Procescriteria OBP en BIG-8 Doelstellingen Verbetermechanismen Organisatorisch deel (deel 4)

Conclusie Dit Omgevingsbeleidsplan 2011 kent vele vernieuwingen en voordelen voor eenieder. Het plan is transparant, eenduidig en integraal. Er straalt ook een duidelijk signaal vanaf, gebaseerd op actuele behoeften, ontwikkelingen en inzichten. Je zou het zelfs -meer dan gemiddeld- ambiteus en gedurfd noemen. Hiermee rijdt Maasdriel alert in de kop van het peloton mee.