Auditing Instrument for

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Document reviews Sonja de Bruin 24 jan 2010 Kwaliteitsmanagement.
Advertisements

Van, voor én door het onderwijs.
Methodisch begeleiden
Een ingewikkeld gesprek over cultuur of toch niet?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Ontwerpprojecten In de praktijk
Uitkomsten pilot Duurzame ontwikkeling in opleidingen van het hoger onderwijs Symposium Groene ICT en duurzaam hoger onderwijs 25 november 2010 De Rode.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
AISHE cursus Rollen auditor in AISHE proces 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Jeanne Driessen-Engels Utrecht 10 mei 2007
Logical Framework Approach
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Structuur van de opleiding Inhoud profielen Faculteit Psychologie & Educatiewetenschappen ONDERWIJSKUNDE.
ICTB/NB Projectmanagement.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Docentontwerpteams en self-efficacy
(G)een kwestie van knippen en plakken?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Opleiden in school, mei Opleiden in school Kennismaking met POSS Personeel en Organisatie Support Systeem Hulpmiddel bij de gesprekkencyclus.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
Een transdisciplinair onderwijsmodel Universiteit van Amsterdam casus: ECDO/UvA Margreet Schaafsma.
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education.
AISHE, Keurmerk, kwaliteit en beleid
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
TOM keurmerk Marius Berendse.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Ervaringen en enige kritische kanttekeningen L.M.F. Dejong
Transdisciplinaire projecten
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Workshop Duurzaam Curriculum ‘Op weg naar een duurzame Zernike Campus’ Hanze Hogeschool Groningen 18 november 2010 Olivier Bello & Pieternel Boer.
© de vries business consultancy, 2008
Hoe verbeteren... 6 stappen Business Excellence
Introductie OHSAS
Enterprise Document Management Fase
Workshop Duurzaam Curriculum
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
2014 EVALUATIES N+1.
Voorbereiding Instellingsaudit
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Studieloopbaanbegeleiding
Duurzame ontwikkeling & kwaliteitszorg binnen de HAN
Persoonscertificering. Waartoe? Nederland heeft Q nodig Wij zijn trots op ons werk en beroep Wij zijn vakgenoten die een hoogwaardig niveau nastreven.
Bekeken vanuit het perspectief van Bestuur en Management Paul Scharff en Roelof Eleveld.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Verpleegkundig redeneren
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Competentieprofiel CMD
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
HRM-praktijkmonitor Ontwikkelingen in de activiteiten en competenties van de HR- professional resultaten januari 2015 Dr. Leni Beukema.
Double Quality Counseling VEENENDAAL
Het Cirrus Project: De Resultaten
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
De Boom Symposium ‘De Kennis Voorbij’ Mechelen, 19 april 2012
morele weerbaarheid lerend onderzoeken 31 oktober 2013
Leerwegonafhankelijk: Leeruitkomsten en beroepsproducten
INFORMATICA Hoofdstuk 13 - Projectmanagement.
Transcript van de presentatie:

Auditing Instrument for AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education

AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education University Vision on SHE Staff development plan SHE in Traineeships Communication about SHE Sustainability in Curriculum Environmental management

Plan Quality Circle Act Do Check

Plan Do Check 1. Visie en beleid 2. Expertise 3. Onderwijsdoelen 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid Plan 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden Do 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting Check

Vijf fasen in een onderwijsinstelling: Activiteit georiënteerd Fase 1: ad hoc individuele initiatieven Proces georiënteerd Fase 2: steun van management projectmatig Systeem georiënteerd Fase 3: meetbare doelen evaluatie en feedback Keten georiënteerd Fase 4: beroepenveld betrokken relatie met middelb. ond. Maatschappij georiënt. Fase 5: samenleving betrokken actief in samenleving

Voorbeeld. Criterium 3.1: Profiel v.d. afgestudeerde Het profiel van de afgestudeerde bevat enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling. Fase 1: Duurzame ontwikkeling wordt expliciet in het profiel van de afgestudeerde genoemd. (…) Fase 2: Duurzaamheid in brede, multidisciplinaire zin is herkenbaar terug te vinden in het profiel. (…) Fase 3: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel is het werkveld actief betrokken. (…) Fase 4: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel zijn ook tal van actoren in de samenleving actief betrokken: een transdisciplinaire aanpak. (…) Fase 5:

Draaiboek AISHE-audit 1. Voorbereiding (Verantwoordelijk: DHO-medewerker) Een vraag van een klant naar een audit komt aan bij een DHO-medewerker, bijv. bij de accountmanager van de klant. Indien niet bij de accountmanager: aanvraag overdragen aan accountmanager, die erover contact opneemt met de klant. (Verantwoordelijk: accountmanager) Voorsituatie vaststellen. O.a.: Heeft deze klant al eerder audits uitgevoerd, officieel (o.l.v. gecertificeerde auditor) of informeel (o.l.v. eigen mensen)? (Aan klant vragen.) …. (Verantwoordelijk: auditor) Auditor neemt contact op met de klant. De auditor helpt de klant met de voorbereidingen. Onder meer: Exact vaststellen van te onderzoeken opleidingen / afdelingen (o.a. officiële namen en Crohonummers). Controleren of de te onderzoeken opleidingen wel samen in één audit gecombineerd kunnen worden, a.d.h.v. de daarvoor geldende richtlijnen.

Benodigd voor een AISHE audit Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: 1 interne onderzoeksleider minimaal 1 manager (verplicht!) ca. 10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel De audit bestaat uit: (Facultatief:) Voorbereidingsbijeenkomsten (maatwerk) Introductie van AISHE ….. 45 minuten Individueel scoren………... 30 minuten Consensusbijeenkomst…… 5 - 6 uur (Facultatief:) begeleiding achteraf (maatwerk)

Consensus meeting Teacher 1 Teacher 2 Student 1 Student 2 Manager 1 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher 1 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x Teacher 2 1.1 Vision x 2.1 Network x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x Student 1 1.2 Communic x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.5 Research x Student 2 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.3 Attitude x Manager 1 Consensus meeting 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Consensus

Policy Plan Dus, wat heb je dan: Sustainability Een leuk plaatje Levendige discussies Betrokken medewerkers Een beschrijving van nu… … en van de gewenste situatie en een klus voor het management! Sustainability Policy Plan