Auditing Instrument for AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education
AISHE Auditing Instrument for Sustainability in Higher Education University Vision on SHE Staff development plan SHE in Traineeships Communication about SHE Sustainability in Curriculum Environmental management
Plan Quality Circle Act Do Check
Plan Do Check 1. Visie en beleid 2. Expertise 3. Onderwijsdoelen 1.1. Visie 1.2. Beleid 1.3. Communicatie 1.4. Interne milieuzorg 1. Visie en beleid Plan 2.1. Netwerk 2.2. Expert-groep 2.3. Ontwikkelingsplan personeel 2.4. Onderzoek en externe dienstverlening 2. Expertise 3.1. Profiel van de afgestudeerde 3.2. Onderwijsmethodiek 3.3. Rol van de docent 3.4. Toetsing 3. Onderwijsdoelen en -methoden Do 4.1. Curriculum 4.2. Geïntegreerde probleemaanpak 4.3. Stages, afstuderen 4.4. Specialisatie 4. Onderwijsinhoud 5.1. Medewerkers 5.2. Studenten 5.3. Werkveld 5.4. Maatschappij 5. Resultaatmeting Check
Vijf fasen in een onderwijsinstelling: Activiteit georiënteerd Fase 1: ad hoc individuele initiatieven Proces georiënteerd Fase 2: steun van management projectmatig Systeem georiënteerd Fase 3: meetbare doelen evaluatie en feedback Keten georiënteerd Fase 4: beroepenveld betrokken relatie met middelb. ond. Maatschappij georiënt. Fase 5: samenleving betrokken actief in samenleving
Voorbeeld. Criterium 3.1: Profiel v.d. afgestudeerde Het profiel van de afgestudeerde bevat enkele aanwijsbare aspecten van duurzame ontwikkeling. Fase 1: Duurzame ontwikkeling wordt expliciet in het profiel van de afgestudeerde genoemd. (…) Fase 2: Duurzaamheid in brede, multidisciplinaire zin is herkenbaar terug te vinden in het profiel. (…) Fase 3: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel is het werkveld actief betrokken. (…) Fase 4: Bij de vaststelling van duurzame elementen in het profiel zijn ook tal van actoren in de samenleving actief betrokken: een transdisciplinaire aanpak. (…) Fase 5:
Draaiboek AISHE-audit 1. Voorbereiding (Verantwoordelijk: DHO-medewerker) Een vraag van een klant naar een audit komt aan bij een DHO-medewerker, bijv. bij de accountmanager van de klant. Indien niet bij de accountmanager: aanvraag overdragen aan accountmanager, die erover contact opneemt met de klant. (Verantwoordelijk: accountmanager) Voorsituatie vaststellen. O.a.: Heeft deze klant al eerder audits uitgevoerd, officieel (o.l.v. gecertificeerde auditor) of informeel (o.l.v. eigen mensen)? (Aan klant vragen.) …. (Verantwoordelijk: auditor) Auditor neemt contact op met de klant. De auditor helpt de klant met de voorbereidingen. Onder meer: Exact vaststellen van te onderzoeken opleidingen / afdelingen (o.a. officiële namen en Crohonummers). Controleren of de te onderzoeken opleidingen wel samen in één audit gecombineerd kunnen worden, a.d.h.v. de daarvoor geldende richtlijnen.
Benodigd voor een AISHE audit Deelnemersgroep van ca. 15 personen. Bijv.: 1 interne onderzoeksleider minimaal 1 manager (verplicht!) ca. 10 docenten, representatief ca. 3 studenten 1 lid niet-onderwijzend personeel De audit bestaat uit: (Facultatief:) Voorbereidingsbijeenkomsten (maatwerk) Introductie van AISHE ….. 45 minuten Individueel scoren………... 30 minuten Consensusbijeenkomst…… 5 - 6 uur (Facultatief:) begeleiding achteraf (maatwerk)
Consensus meeting Teacher 1 Teacher 2 Student 1 Student 2 Manager 1 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Teacher 1 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x Teacher 2 1.1 Vision x 2.1 Network x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x Student 1 1.2 Communic x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.5 Research x Student 2 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.3 Attitude x Manager 1 Consensus meeting 1.1 Vision x 1.2 Communic x 1.3 Public pos x 2.1 Network x 2.2 Expert Inst x 2.3 Staff Dev x 2.4 Knowledg x 2.5 Research x 3.1 Envir Man x 4.1 Prof profil x 4.2 Responsib x 4.3 Attitude x Consensus
Policy Plan Dus, wat heb je dan: Sustainability Een leuk plaatje Levendige discussies Betrokken medewerkers Een beschrijving van nu… … en van de gewenste situatie en een klus voor het management! Sustainability Policy Plan