29 november 2008 Presentatie aan KNVvL, CTZ, Techniciconferentie Onderhoudsprogramma's Erwin Schilder Sr. Inspecteur, IVW/ LTB
Part M eisen en termijnen Wat verandert wanneer? \\ssodata\ivwuser1$\ESchilde\Mijn Documenten\Regulations\Part M impact & implementation summary 26nov08.doc
Overgangsregeling Bestaande situatie m.b.t. onderhoudsprogramma’s in de General Aviation geen reden tot grote zorg bij IVW. Bestaande onderhoudsprogramma’s worden door IVW goedgekeurd o.b.v. een verklaring van de BvL-V inspecteur. Zie IVW-brieven van februari en april N.B.: hierin is weggevallen dat IVW een kopie van het onderhoudsprogramma dient te krijgen! Voor nieuwe onderhoudsprogramma’s: IVW streeft ernaar een herzien informatiepakket nog dit jaar op de IVW-website te plaatsen.
Verschil in systematiek Voor niet commercieel, niet “Large”: Oud (nationale regelgeving)Nieuw (EASA Part M) AMP beheer (inclusief verantwoordelijkheid) door eigenaar AMP beheer (inclusief verantwoordelijkheid) door eigenaar of CAMO Geen formele goedkeuring vereist, behalve acceptatie bij import (bij initieel BvL) Inhoudelijke check en AMP goedkeuring door IVW of CAMO Inhoudelijke AMP-check bij iedere BvL-V Bij ARC slechts check op goedkeuring en geldigheid AMP AMP = aircraft maintenance programme = onderhoudsprogramma
Wat is een onderhoudsprogramma? Doel onderhoudsprogramma: Basis en toetsingsinstrument voor de onderhoudsplanning (en het bewakingssysteem): welke onderhoudstaken moeten met welk interval uitgevoerd worden. Inhoud onderhoudsprogramma: De eisen voor gepland onderhoud: de taken en intervallen Instructies voor een juiste interpretatie en gebruik van het onderhoudsprogramma (o.a. brondocumenten, randvoorwaarden, revisiestatus) N.B.: -Het onderhoudsprogramma hoeft geen procedures voor het beheer van het onderhoudsprogramma te bevatten. -De technische administratie maakt geen deel uit van het onderhoudsprogramma.