DALTON compleet?.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Advertisements

Onze kernwaarden.
SG Nelson Mandela Op weg naar Dalton.
Dalton op De Wereldweide. Dalton is geen methode, geen systeem Dalton op De Wereldweide.
Visual Knowledge Building
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
‘t Schrijverke Zoetermeer
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.

Didactische werkvormen
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Werkmancollege Dalton i.o.
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Hogescholen in Dialoog
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Al doende leren training docenten
Experts werkvorm + begrippentest
Welkom Informatieavond 26 maart Doel: Doel: Aan het einde van deze bijeenkomst zijn jullie in hoofdlijnen geïnformeerd over: de wijze waarop wij.
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Competentiegericht leren vmbo
Hoe krijg je het op gang?.
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Inzicht in Leerprocessen
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Bijeenkomst September 2015

WHTSNXT? PROCESGERICHT, ACTUEEL EN LEERLINGGESTUURD FANTASTIC VOYAGE.
Methodiek: Plancyclus
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Even voorstellen Hennie Lüers, coach Kim Veldhuis, P&O.
Dalton op de Dorendal.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar Welkom Voorstellen Planning.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Coaching in regioleren
Begeleiding bij Werkplekleren
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Adolescentenpsychologie en leerlingbegeleiding
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Bijeenkomsten vakdidactiek
Hoe speel je de Pizza Game?
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Ontwikkeling, wij als EBS
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
lezen Feiten, meningen en argumenten
Transcript van de presentatie:

DALTON compleet?

         organisatie pedagogiek didactiek zelfstandig Klik op de blokjes voor tekst. organisatie pedagogiek didactiek zelfstandig    verantwoordelijk       samenwerken

DALTON compleet!

Als dat niet gaat, is inbreng van en sturing door de docent nodig. De Basis: vertrouwen geven aan de leerling: de leerlingen optimaal de kans geven zelfstandig te werken. Als dat niet gaat, is inbreng van en sturing door de docent nodig. Vervolgens proberen weer wat zelfstandigheid te ‘geven’. Leerlingen die goed met de geboden zelfstandigheid omgaan, hun gang laten gaan. terug

Leren is altijd zelf leren; kennis ontstaat uit een individueel constructieproces. Onderwijzen is: informatie overdragen en helpen bij het transformeren van informatie in kennis. Vereist: een minimale centrale rol van de docent; maximale kans voor het leren van de leerling. Bijvoorbeeld: maximaal 20 minuten instructie en informatieoverdracht; daarna verwerken de leerlingen de informatie, zodat kennis kan ontstaan. In daltontijd vindt een belangrijk deel plaats van het transformatieproces van informatie naar kennis, ofwel: het leerproces. terug

Dit is het deel van dalton waaraan we veel tijd en aandacht hebben besteed: daltonuren, studiewijzers, voortgangslijsten en alles daar omheen. terug

Leerlingen confronteren met de mate van verantwoordelijkheid die ze ten toon spreiden. Uitgaan van verantwoordelijk gedrag als iets normaals. Leerlingen die te kort schieten helpen met het ontwikkelen van deze eigenschap. Leerlingen die verantwoordelijk kunnen dragen, deze verantwoordelijkheid ook geven. De docenten en andere personeel moeten in hun gedrag, hun optreden, hun taakopvatting, et cetera, het voorbeeld geven en zijn. terug

Leerlingen zelf werk laten plannen. Leerlingen verantwoordelijkheid te laten nemen voor (een deel van) hun eigen leerproces. Didactische vormen gebruiken die  leerlingen vrijheid geven,  leerlingen de kans geven keuzes te maken,  leerlingen mogelijkheid bieden te leren volgens hun eigen leerstijl. Leerlingen zelf werk laten plannen. Leerlingen zelf studiewijzers te laten maken. terug

Allerlei zaken die je kunt samenvatten met het begrip respect: Kunnen luisteren. Bereid zijn te overleggen. Andere meningen kunnen accepteren, deze serieus nemen. Je mening onderbouwen door argumenten te geven. terug

De mogelijkheid creëren dat leerlingen zelfstandig kunnen werken en leren. Dit betekent dat de structuur van de organisatie leerlingen optimale vrijheid biedt voor wat betreft tijd en plaats. terug

Bewust en doordacht vormen van samenwerkend leren toepassen: zie de Expertgroep samenwerkend leren. terug

wie neemt de beslissing wie zet je bij elkaar in een groep Op schoolniveau: Plekken creëren waar samengewerkt kan worden tijdens alle mogelijke momenten van de schooldag (en daarbuiten?). Op klassenniveau: Indeling groepen: wie neemt de beslissing wie zet je bij elkaar in een groep hoe groot zijn de groepen terug