Consciously, we teach what we know;

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Filosofie Op HAVO en VWO.
Visual Knowledge Building
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Wat heb u er nu aan, dat u dit alles gelooft?
Over consumenten, gedrag en marketing
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Alzheimer Een haperend geheugen
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions

De relatie tussen logistiek en veiligheid
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Klas 1a.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Hogescholen in Dialoog
Johari venster & feedback
Geletterdheid….. Wat is dat?
40 uur 2e semester eerste leerjaar
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoe ga jij vanavond danken?
Experts werkvorm + begrippentest
Ondernemendheid Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional 1.
Grammar 4.1: Present Simple
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
? Wat zegt de Bijbel erover?
Boek: Kleine ontwikkelingspsychologie II: De schoolleeftijd
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
LOB, waar liggen voor mij/ons kansen en mogelijkheden. Vakdocenten, mentoren en decanen. 24 september 2014.
Volksuniversiteit Zwolle
Kaarten op tafel.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Alfrink College Pilot Zomerschool.
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
How to love GOD back. Deuteronomium 6:5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Mattheüs 22:36-37 Farizeeën:
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Opvoeden.
Gespreksvaardig-heden
Workshop hele getallen 1
Echt in contact treden met de student André Baars, Onderwijspsycholoog (
"Nicht ärgern, nur wundern, und immer lächeln, das heisst ja Selbstbeherrschung..."
Groepsdynamiek 1.
Welkom ik maak me sterk.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Het schoolwaardenkompas Keuzes in onderwijs, en wat heeft dat te maken met motivatie?
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Workshop ‘s Heerenloo Zorggroep Ontwikkeling veerkracht.
WELKOM#WZW16 “Iedereen gelukkig” – 15 maart 2016.
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Wat is DRAMA??.
De taaltaak
BOM-model PV 25/03/2014.
Rekenen in andere vakken
INSPIRATIE SESSIE MBO Maasland 19 mei 2016.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Testphases still relevant?
Actieve Verbinding Netwerkmoment 26 februari 2019
Transcript van de presentatie:

Consciously, we teach what we know; unconsciously, we teach who we are (D. Hamachek - Effective teachers. What they do, how they do it and the importance of self-knowledge)

Aspecten van het daltondocentschap - Vakdeskundige °weet inhoudelijk waar hij/zij het over heeft - Didacticus °gebruikt een ruime bak met werkvormen - Leerpsycholoog °weet hoe pubers leren, houdt daar rekening mee - Pedagoog °kan met pubers omgaan, wil ze begrijpen - Mens °handelt vanuit eigen context/levenservaring

Daltongedrag van docenten ruimte geven respect, waardering positieve spanning zelfontplooiing initiatief bij leerling keuzevrijheid, autonomie laisser-faire stijl alles mag ‘succes!’ als je me nodig hebt…’ geen spanning meer vrijblijvendheid uit contact met leerlingen in contact met leerlingen sfeer, welkom in overleg met elkaar keuzes bieden warm geaccepteerd gezag autoritaire stijl negatieve spanning rigide regels koud macht grenzen stellen

het schoolklimaat van een leerling

onderzoek naar effectief docentgedrag wanneer leer jij eigenlijk iets? (in wat voor omstandigheden?) wat doet een leerkracht waardoor jij iets leert? noem vijf voorbeelden van ‘handelingen’ die goed werken (noem als je wilt ook vijf voorbeelden van ‘handelingen’ die niet goed werken)

respons (aantallen) brugklasleerlingen leerkrachten deelnemers: 214 respondenten: 214 gemiddelde bedenktijd: 10 minuten verschillende antwoorden: 200 (gemiddeld bijna 1 per deelnemer) 2/3 positief, 1/3 negatief leerkrachten deelnemers: 50 respondenten: 34 gemiddelde bedenktijd: 10 weken verschillende antwoorden: 250 (gemiddeld 7 per deelnemer) 2/3 positief, 1/3 negatief

respons, ordening volgens Costa

het waarneembare gedrag van de leerkracht niveau: doen-doen-doen, onmiddellijk handelen aard: grotendeels geautomatiseerd en geroutiniseerd

(P.J. Palmer – The courage to teach) Een van de conclusies? Good teaching cannot be reduced to technique, good teaching comes from the identity and integrity of the teacher. (P.J. Palmer – The courage to teach)

de ontwikkeling van ons schoolklimaat een klimaat waarin je oppervlakkig leert accent op kennis korte termijndoelen (cijfers!) feiten, foefjes, trucs afhankelijkheid afwisseling de vakdocent verstrooiing, verbrokkeling (50 minuten rooster?) b een klimaat waar leren diepgang heeft accent op proces lange termijndoelen inzicht, leren ontdekken zelfstandigheid metacognitie de pedagoog rust, concentratie (75 minuten rooster?)