Reflectie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ochtend Presentatie - docenten Welkom terug! Hoe ging de uitvoering van de PvB? Wie heeft dit allemaal gedaan en wat waren de ervaringen?
Advertisements

Reflectievaardigheden en instrumenten
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Respectvolle bejegening
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
31 oktober. Programma  360˚ feedback en competentieontwikkeling  toepassing 360˚ feedback in stage.  ervaringen vanuit de praktijk.  afronding.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Peter IJsenbrant en Marloes van Bussel
Reflecteren.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
huiswerk Studiedossier bespreken opdracht Vergaderen
Videodossier ICLON,I.Steen. Opbouw -Introductie -Vraaggesprek -Resultaat.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Evaluatie Barim coaching Wat heeft het opgeleverd? & Hoe nu verder?
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 5. Globale indeling les 5 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenKlassikale.
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
CanDo Coaching.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 4.
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
C. Molmans SOD-Opleidingen
Presentatie Bijeenkomst 3
The Presentation of Learning Van: Roland Rutten 12 juni, 2012.
REFLECTEREN Wat is dat?.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie 2 – kw 2 Les 4.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Toekomstgericht onderwijs
Luisteren naar ouders Week 4. Programma vandaag  Theoretische uiteenzetting  Plenair oefenen in de klas  Zelfstandig oefenen.
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Dalton op de Dorendal.
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
Anders kijken, anders doen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
Welkom instructeurs!.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ethiek in de branche social work
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Reflectie reflecteren is een vorm van oriëntering achteraf, dat wil zeggen, nadat een handeling (of reeks van handelingen) voltrokken is, bezint de handelende.
`In beweging, sport als onderdeel van mobiliteit’
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kritiek geven en krijgen
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Reflectie

Stel dat deze vergadering vandaag fantastisch goed gaat, hoe gaat dat dan? Visie reflectie

‘Wat ga ik leren van dit werk?’ -is reflectie? -willen we ermee? (visie) -zijn de doelen per groep? (ontwikkelingslijn reflectie) Theorie We doen al veel Oefening “Reflectiemarktje” …..Vind het wiel niet uit….. Buiten de vergadering: De visie en de ontwikkelingslijn reflectie in het Daltonboek vastleggen. Oefenen met reflectievormen in de groepen.

‘Wat moet ik doen?’ Groepjes van 4 Noteren: Wat is reflectie? Gebruik hiervoor je voorbereiding Terugkoppeling in de grote groep Ongeveer 10 minuten

Reflectie is….. Nadenken over eigen functioneren Terugkaatsing, weerschijn en gloed Overdenking en beschouwing: Jezelf een spiegel voorhouden over wat en hoe er gewerkt en geleerd wordt, welke keuzes gemaakt worden en over welke vaardigheden daarbij ingezet worden en hoe dat voelt. Systematisch… ……..

Verschil Feedback / niet Evalueren hetzelfde als reflecteren Evalueren is ook een waarde geven, reflecteren is terug kijken zonder goed of fout.

Valkuilen Reflectie minimaal of overgeslagen Volgend leermoment worden de leerpunten uit het vorige leermoment niet meegenomen Defensieve reacties Oppervlakkig Kost te veel tijd

Waar doen we het eigenlijk voor? Wat kan reflectie brengen voor ons onderwijs? Opdracht: Deel je visie m.b.t. reflectie in de groep en probeer samen tot een gemeenschappelijke visie te komen. Tijd: 20 minuten

Onze visie Zelfreflectie, bewustwording van, verantwoordelijk zijn, zelfvertrouwen vergroten, plannen en bijsturen, verwoorden en verantwoorden…………….

Niveau’s

3 fasen Vooraf Tijdens Achteraf

Doelen op hoofdlijnen Zwakke punten verbeteren Sterke punten na voren laten komen Zelfkennis vergroten Bewustwording van emoties die in bepaalde situaties een rol spelen. Inzicht in eigen handelen Herinterpretatie van ervaring en kennis Actief leren nadenken Bewust worden van ervaringen, handelen, gedrag en keuzes ……..

Ontwikkelingslijn reflectie Doelen en tussendoelen Middelen Werkwijze In groepje Ontwikkelingslijn van de DON bekijken Welke tussendoelen stellen wij ? Vul aan/schrap. Let op: Visie en gestelde hoofddoelen

Stukje oefening Verzin per onderdeel 2 reflectievragen met in je achterhoofd Voor (Proces, product en beleving) tijdens (Proces, product en beleving) na (Proces, product en beleving)

Wordt vervolgd….. En natuurlijk…… Reflectie achteraf Werkwijze en middelen Voorbereiding inleveren En natuurlijk…… Reflectie achteraf

Hoe is mijn gevoel na afloop van het werk: waarover ben ik blij of tevreden? Wat vond ik leuk?