Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op weg naar het “IKC” en een nieuw onderwijsmodel ‘t Schrijverke, loc
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Strategisch personeelsbeleid
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Afsluitende bijeenkomst Opleiden in de School
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
presentatie sectorplan justitiescholen
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
INFOSESSIE STAGE & STAGEREGISTRATIE
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Waarom ”vernieuwingsonderwijs” noodzakelijk is!
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Sportbonden en gemeenten samen aan de slag
De huidige opleiding. Persoonlijke leerroutes, verantwoordelijk voor eigen leerproces en betekenisvolle ervaringen opdoen.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Problems are our friends, (problems are inevitable, you can’t learn without them) (Michael Fullan)
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Resultaten BPV-evaluatie
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Kinderopvang en onderwijs, partners in opleiding
Van, voor én door het onderwijs.
Stagecoördinatie op De Rank
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
BOSS Presentatie titel Lau Mijnders
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Opleiden in des chool, netwerk De Kempel, januari 2004 OPLEIDEN IN DE SCHOOL bedreigingen kansen.
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Logopedie 1. 4 e Jaars 1 x per week groepsles CV 3 communicatieve doelen Doelen worden gekozen door leerlingen en de mentor/logopedist 1x per week logopedie.
ORGANISATIE BPV PARTICULIER BEVEILIGER NIVEAU 2. BEGINSITUATIE MIJN ACHTERGROND INWERKPERIODE STRUCTUUR VAN DE BPV MOTIVATIE VAN DE LEERLINGEN KWALITEIT.
POWERPOINT DOOR MIEP VERMEIR
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
ERD-schap Een verhaal uit de praktijk. Even voorstellen Naam: Willemien van de Wouw, Hoofd P&O Huidige werkgever: Signum Plaats: ’s-Hertogenbosch en omgeving.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Begeleiding en Professionalisering van invallers De leraar van de toekomst Tiny Rompen
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Stand van zaken praktijkleren Werkveldbijeenkomst 19 januari 2012 Dirkje Oldenhuis.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Discussie aan de hand van stellingen. Stelling De kracht van Zuid-Limburg en met name van het zo te noemen Kerngebied ligt in de landschappelijke kwaliteit.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Nieuw beroepsgericht examenprogramma vmbo en Zorgpact
Congres Steunpunt Opleidingsscholen PO-VO 'Samen sterker'
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Kennis delen.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Ton van den Boom, opleidingscoördinator

Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren –dualisering van de opleiding –samenwerking met opleidingsinstituten –opleidingsfunctie op schoolniveau –opleiden afstemmen op IPB –betere afstemming vraag en aanbod

Opleiden in School Idee achter OiS van ministerie O&W –opheffen lerarentekort –onderwijsvernieuwing –moderner personeelsbeleid –versterking van aansluiting tussen school en opleiding –vraagsturing

Opleiden tot nu toe Stagescholen –op ad hoc basis, redelijk vrijblijvend –voor: PABO, ROC, sportacademie, logopedie, remedial teaching, enzovoorts –begeleiding student afhankelijk van mentor Na- en bijscholingstrajecten –naar behoeften van de afzonderlijke scholen –incidenteel op initiatief van BM

Keuze van partners Huidige situatie: –elke school bepaalt zelf van welke opleiding studenten worden toegelaten Toekomst: –contract met PABO Tilburg over aantal studenten en begeleiding ervan –beperkte ruimte voor eigen beleid

Uitvoering Ontwikkelen visie op Opleiden in School Inspanningsverplichting stageplaatsen Verbeteren kwaliteit van de begeleiding –APB en mentoren in basisschool –contactpersoon en begeleider PABO medeopleider = medeverantwoordelijk

Knelpunten binnen de eigen organisatie –ontbreken van visie op en draagvlak voor opleiden in school –onvoldoende structuur in begeleiding op school –willekeur in aanname van stagiaires

Knelpunten In de samenwerking met de opleiding –ontbreken van gezamenlijke visie op ‘opleiden in school’ –onduidelijkheid over wederzijdse verwachtingen –ontbreken van een convenant waarin de wederzijdse verplichtingen zijn vastgelegd

Algemeen Praktijk Begeleider Contact tussen school en opleiding Vast aanspreekpunt voor mentoren Begeleiding gericht op specifieke invulling voor de eigen school Student verzekerd van vast aanspreekpunt Uitwisseling van werkwijzen en leerinhouden tussen school en opleiding